JustinCase

Litt forskjellige spm her....

Sorry for dårlig emne, men tenkte å legge alle spørsmålene mine i en tråd fremfor å lage flere.

1. Før jeg i det hele tatt ble oppmerksom på dette forumet ble bilen min behandlet med Fireglaze. Tenkte det var en god idè for å holde bilen blank og fin. Jeg synes ikke dette gir noe god beading, og har som regel gått over med en quick detailer etter vask for å få det lille ekstra. Er det noen som vet om jeg får fjernet fireglaze på en fornuftig måte? Evt kan jeg ignorere den (polere, vokse oppå fireglaze)? Bilen er en Skoda Superb, farge: Black Magic Pearl.

2. Videre så har jeg shinet opp ett par biler for venner og familie, og trenger litt råd ang voks.

Jeg bruker MG step 1, 2 og 3 for tiden, men har lyst til å supplere med en annen voks i tillegg. Vil det ha noe for seg å legge Collinite 845 eller SV Concorso oppå step 3? Må jeg gå over med en CF først? Eller bør jeg skippe MG step 3 og bruke noe annet?

3. Lurer litt på å kjøpe MG UC for å få gått litt hardere til verks (fremdeles nybegynner). Skal den brukes før, etter eller istedenfor step 1 og 2?

4. Jeg har innsett at dette begynner å bli en besettelse for meg, men har klart å ikke gå "all in" enda. Hvis noen av dere ser noe jeg bør prioritere før produktene jeg har nevt så skrik ut, er litt dumt å bruke mye penger på feil ting...

Her er det jeg har til nå:

HT + Foamcannon

Bøtte m/GG

Mitt

CG Wolly Mammoth

Div MF og applikatorer

Biltema DA, med Sonax pads (Har ikke brukt den på bil enda)

CG CW&G

MG NXT såpe

MG QD og UQD

MG Clay

P21S

Prickbort

Surfex HD

MG step 1, 2, og 3

SV Pneu

Black Wow

Nanolex premium

Justin Case

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: Litt sterk avfetting, clay og lakkrens skal vel klare å ta vekk fireglace. (eg kjenner ikkje til den lakkforseglingen)

2: Eg pleier å bruke step 1 + voks. (eg har droppa step 2) Bruk berre 1 voks. Er jo ekstra arbeid + herdetid med 2 forskjellige vokser. Kjøper du deg Concorso, so ville eg ha brukt CF før voksen. Da ville eg ikkje ha brukt step 1, 2 og 3, men kanskje UC med maskina aller først.

3: UC brukes istedet for iallefall step 1. Og sia eg pleier å hoppe over step 2 so kan jo den droppes og! So da blir det UC + voks eller UC + CF+ voks

4: Besettelse? Eg skjønner ikkje kva du prater om!! ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, nå ble jeg litt klokere. Ender vel opp med å bestille en felgvoks også på neste bestilling, tenker Swissvax der og...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Polering med maskin og korrigerende polish fjerner alt på lakken.

2. Uten at jeg har inngående kjennskap til MG 1-2-3 har jeg skjønt at 1 er lakkrens på linje med SV CF regular, 2 er en sealer og 3 er en voks? Isåfall er det rens med enten step1 eller CF regular, og så kan du gå rett på voks. Vær obs på at du ikke fjerner riper på denne måten, du bare renser lakken og fjerner død/oksidert lakk.

3. Maskin er en helt annen verden, og det er nå ripene fjernes. Resultatet er i en helt annen liga, og kan ikke sammenlignes. UC er vel utviklet for hånd eller DA-maskin, og er en korrigerende polish. Etter å ha brukt den er du klar for voks med en gang.

4. Korte kommentarer fra meg på det du har:

HT + Foamcannon -ok

Bøtte m/GG -ok

Mitt -ok

CG Wolly Mammoth -kjenner jeg ikke til

Div MF og applikatorer -ok

Biltema DA, med Sonax pads (Har ikke brukt den på bil enda) -ok, det er bare å prøve. Du skal være ekstremt uheldig for å gjøre noe feil med DA-maskin.

CG CW&G -ok, flott såpe

MG NXT såpe -kjenner jeg ikke til

MG QD og UQD -gjør vel jobben slik som all annen QD jeg har vært borti. Syns ikke noen skiller seg spesielt ut, men jeg har sett mange er utrolig godt fornøyd med Dodo Juice Red Mist. Kanskje noe du kan prøve ved en senere anledning om du har lyst?

MG Clay -samme som over, jeg syns clay stort sett er clay. Noen lager mindre merker i lakken enn andre, men sålenge du går over med UC på maskin blir det bra uansett.

P21S -kjenner ikke denne, men mange skryter av den

Prickbort -finfin på asfaltflekker

Surfex HD -finfin på generell dritt og insekter som Prickbort ikke fjerner

MG step 1, 2, og 3 -ingen erfaring med disse men jeg syns ingen produkter beregnet på håndmakt er noe å skryte av

SV Pneu -denne er fin, kan også anbefale CG VRP-dressing som gir en litt mer glossy finish enn SV glossy. Den holder også veldig lenge, anbefales påført med børste.

Black Wow -denne er fin, men ikke spesielt drøy. Får du inn biler med store mengder plast på, er Ovatrol Polytrol et bedre valg.

Nanolex premium -jeg syns denne er like fin som Nanolotus sin, men enkelte kunder har opplevd en grå hinne på ruten etter denne. Da har jeg så lagt Nanolotus sin, og den har de vært fornøyde med.

Det jeg ser du ikke har som jeg ville hatt er et børstesett til diverse, feks dekkfornyere. Jeg har selv en pakke fra Raceglaze (www.autobahn-bilpleie.no) men mange bruker også Swissvax sine.

Maskeringstape til plast og gummi er også fint å bruke, sparer deg for jobb i ettertid. 3m sin blå som heter 3434 er den suverent beste på markedet (mener jeg), som holder bra, er lett å jobbe med rundt kanter og profiler og best av alt: den legger ikke igjen limrester slik annen billig-tape gjør. Den kjøper jeg lokalt fra et lakkfirma, betaler ca 25kr for en rull som da holder noen biler.

Du skriver ikke at du har MG UC, og jeg tolker det derfor dithen at du vurderer å handle? MG er overpriset i Norge, og dersom du kjøper Scholl istedet, fungerer det også veldig fint med DA-maskin. S3gold og S30+ så har du både grov og fin polish, det har blitt den mest brukte komboen min.

I tillegg til Prickbort og Surfex har Iron X blitt en ny favoritt her. Det lukter mannebæsj på verkstedet i flere dager etter bruk, men den fjerner absolutt alt av pigg og metallrester i lakken. Kan og fint brukes på felger til å fjerne inngrodd bremsestøv.

Med dette kommer du ganske langt, helt til du får smaken på våtslip og vil eksperimentere mer på lakken. Sålenge du holder deg til DA-maskin trenger du strengt tatt ingen lakkdybdemåler heller.

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for fyldig og godt svar. Skal definitivt sjekke ut scholl sine produkter, og 3M tape må jeg også gå til anskaffelse av. Jeg har noen pensler som jeg har brukt til felger og til Pneu (vanlige små pensler). Iron X står også på listen over produkter jeg skal kjøpe.

Kjøpte UC i går, skal sannsynligvis teste den på svigermor sin polo i nærmeste fremtid. Polytrol blir nok kjøpt inn imorgen :thumbup:

edit: skriveleif

Endret av JustinCase
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive