v50'en

Såpe for nybegynner

Hei!

Har lest en del på forumet her den siste uken. Mye bra lesing, men en post må være den første!

Fikk splitter ny bil for 2 uker siden, og har fått en stigende interesse for bilvask og generell vedlikehold og merker at mer og mer av arbeidstiden forsvinner til forumet her inne :thumbup:

Forrige helg kjøpte jeg meguiars washmitt, watermagnet og NTX gen car wash og vasket over bilen etter en langtur, men merker det er på tide med en ny vask nå med alt veistøvet.

Det jeg lurer på er om jeg kan bruke den såpen til ukentlig vask, eller om den blir for sterk? Ser det skrives på forumet her at det anbefales mildere såper til hyppigere bruk (gold class car wash bl.a.), men fant dessverre ikke denne på bilxtra, men han som jobbet der mente det gikk greit å bruke nxt gen'en hele veien. Så hva bør jeg gjøre?

Hvis jeg trenger en mildere såpe kan jeg gjerne bestille det, men da får jeg jo ikke vasket bilen på lørdagen ;) Evt om de har noen gode alternativer på bilxtra?

Så lurer jeg på om disse såpene også kan brukes til å vaske over vinduene og plastdetaljene mellom rutene, eller om det vil gjøre fargen matt. De er svart slik det er nå.

Hilsen stolt v50eier

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen, og grattis med nybil! :)

NXT-såpa går jo for å være sterk ja. Kan vel blandes ut mildt, men jeg vil heller anbefale deg en god såpe som hvertfall jeg ikke har planer om å bytte ut på en stund. Er en veldig god såpe, som også er drøy i bruk:

Chemical Guys: Citrus Wash & Gloss

Denne såpa er det mange som går god for, både til håndvask og til skumkanon. Jeg har ikke skumkanon selv, men funker gull til 2-bøtter-metoden som gjøres i ny og ne. Og den kanna der er nok til langt over 100 vask for min del. Vasker ikke så ofte som deg, så for meg holder den en evighet. :D

PS: Er ikke nødvendig å vaske så ofte egentlig, da er det mest for syns skyld - og det er jo forståelig når man har fått seg ny bil og greier... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Har sett chemical guys produktene roses opp i skyene i noen tråder her, så det er ikke umulig at jeg kjøper denne :) Er dette noe som må bestilles eller selges det hos noen forhandlere i bergensområdet?

Får se om det blir vask en gang i uka fremover, men greit å holde den ren og pen så lenge som mulig, hvertfall så lenge jeg fortsatt skal vise frem den nye bilen til familie og venner som ikke har sett den enda :thumbs: Har lovet meg selv at jeg skal bli flinkere til å holde bilen ren utover vinteren, så mye salt og dritt som er på vestlandet. Den gamle fiestaen fikk ikke den kjærligheten den fortjente, så nå er det blanke ark osv osv.

Har heller ikke skumkanon, kun hageslange. Kan låne høytrykkspyler når det trengs, men det er vel ikke nødvendig helt enda når lakken er såpass ny? Er det dumt at jeg ikke får skummet ned bilen med kanon før vask? nå påfører jeg jo såpevannet med mitten når jeg vasker. Prøver jo å gjøre det jeg kan for å unngå swirls og andre ufinheter. ^_^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nedskumming er ikke et must nei, men er visst en fordel. Fordelen er jo at man kan la det ligge på og løse opp ting i mange minutter (10 kanskje) før man spyler alt av igjen - da er det mindre sjanse for å lage riper med vaskehansken. Jeg klarer meg fint uten. Når jeg skal ta en grundig vask pleier jeg å gjøre følgende:

1.) Først kjøre til en Statoil som er like ved og vaske den så grundig som mulig med HT-vask.

2.) Kjører hjem og drar fram hageslange, to bøtter m/ gritguard, såpe og vaskehanske etc. (en bøtte med varmt vann og såpe, en med rent vann).

3.) Spyler hele bilen ned med hageslangen (fort gjort).

4.) Går over hele bilen med hansken, i denne rekkefølgen: Tak, panser, dører, bakluke, forskjermer, bak, fanger bak, nedre del på siden/sideskjørt, frontfanger.

(PS: Bruker to bøtter og skyller veldig ofte av all dritt grundig i skyllebøtta, før jeg dypper den i såpevannet - og sørger for at det alltid er vått, så å stå i skyggen er en fordel)

5.) Spyler av med hageslangen (men det pleier jeg å gjøre etter hvert panel jeg har vaska + en gang over hele tilslutt)

6.) Tørke av med Chemical Guys Miracle Dryer tørkehåndkle

Ferdig. :) Sier ikke at dette er noen fasit, men det funker veldig bra, og er meget skånsomt, for meg som hater riper/swirls og ikke har investert i skumkanon (ennå :P)

Edit: Og et par ting til, du kan skumme ned bilen med skumbørsta på Statoil (uten å berøre lakken!!) - bare hold den høyt over og dynk ned bilen med skummet. La det virke 5 min. (får ikke gjort det så mye lengre desverre), og begynn HT-vasken. :)

- også hadde jeg heller hatt fokus på hvor møkkete lakken er, ikke hvor 'ny' den er. Den ene sia på bilen min er omlakkert, men behandler begge sider likt jeg hvertfall. :D

Endret av Simen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Har sett chemical guys produktene roses opp i skyene i noen tråder her, så det er ikke umulig at jeg kjøper denne :) Er dette noe som må bestilles eller selges det hos noen forhandlere i bergensområdet?

.....

Jeg har ikke sett noen forhandlere her i Bergen ihverfall, jeg bestillt min CG CW&G hos Scandicshine.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom på Bilextra på Vestkanten for ikkje så lenge sia og der hadde de fleire såper frå Meguiars, f.eks Gold Class, Soft Wash Gel (elns) og Ultimate Wash & Wax

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive