Gå til innhold

HMS på produkter!!??


SurreSnurre

Recommended Posts

SurreSnurre

Kan ikke dere leverandører bli flinkere til å legge ut datablader på produktene deres.

Syntes noen leverandører er flinke til dette som feks. Norsk prol, Krefting og Autosmart.

Jeg syntes det l er greit å vite hva det er i produktene jeg jobber med. :unsure:

Hvor er HMS databladene til SV, CG og andre seriøse leverandører av bilpleieprodukter??

Hadde vært fint å slippe å ringe, maile o.l. for å få de. Er det så vanskelig.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Vi har selvfølgelig på alle produkter, men du har et godt poeng - vi skal få lagt dette ut i løpet av meget kort tid (et par dager maks)!

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har datablader på Meguiars som er kjøpt i Norge. Swissvax, Chemical Guys eller Dodo Juice produkter kjøpt i Norge har ikke hatt dette foreløpig.

Endret av Dr_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Har datablader på Meguiars som er kjøpt i Norge. Swissvax, Chemical Guys eller Dodo Juice produkter kjøpt i Norge har ikke hatt dette foreløpig.

Der tar du nok feil mister.. Swissvax har (selvfølgelig) hatt dette tilgjengelig hele tiden, men det bør som DetailerDude etterlyser ligge ut, slik at det alltid er tilgjengelig, slik som vi nå har gjort:

Swissvax HMS Datablad

Det mangler et par, tre som er under revidering, kommer om ikke lenge!

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du nok feil mister.. Swissvax har (selvfølgelig) hatt dette tilgjengelig hele tiden, men det bør som DetailerDude etterlyser ligge ut, slik at det alltid er tilgjengelig, slik som vi nå har gjort:

Swissvax HMS Datablad

Det mangler et par, tre som er under revidering, kommer om ikke lenge!

Ok, jeg trodde datablad var slike som var festet til produktflaskene :)

Endret av Dr_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

For de som vet, hadde det vært moro å hørt hva som er eksatkt krav mht HMS blader.. Leser en regler vedr dette er det ikke lett å skjønne om det gjelder alt eller om det kun er mht Yrkesmessige produkter og ikke "bruksklare kjemikaljer for sluttbruker"

Sitat:

Hvilke kjemikalier skal ha HMS-datablad?

Farlige kjemikalier til yrkesmessig bruk skal ha HMS-datablader. Det vil si stoffer og stoffblandinger som har helsefarlige, brannfarlige, eksplosive eller miljøskadelige egenskaper

Unntak

Enkelte kjemikalier er unntatt kravet om HMS-datablad. Dette gjelder for bruksklare kjemikalier bestemt for sluttbruker:

Her sliter jeg litt med hva som er krav og ikke krav, min tydning her er at er det til yrkesmessig bruk (ofte utsatt for produktet) krav om HMS, for oss "vanlige" brukere aka hobbybruk, er det ikke krav?

Noen som VET og kan refferere til en lov eller regel som dette kommer mer tydlig frem?

Uansett er det bra at det er HMS blader på produkter uansett hva som måtte være krav. Så flott at dette kommer mer frem her og alle forhandlere her bør ha dette som klister under sine egene tråd her inne hos oss...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vanligste som man pleier å bruke til bil er jo type alkaniske såper. Dette er irriterende på hud over tid, så bruk hansker.

Eller så er det også noen produkter som er syreholdige (MG bright wheel cleaner) også har du petrokjemiske stoffer som tardis og prickbort. Sistnevnte tørker ut huden og kan helt sikkert skape irritasjon og kan mulignes fremkalle alergier osv.

Tardis inneholder også xylen(?) som krever god ventilering og helst luftvern hvis man har det.

Eller så kommer du langt med gode engangshansker, så lenge man ikke drikker produktene! :P

Konklusjonen er vel:

-bruk alltid hansker,

-skifte hansker for hvert bruk (hansker holder bare over en viss tid før produktet slipper igjennom)

-begrens kontakt med hud og ungå innånding osv.

-vask hendene grundig etter kontakt med såpe og andre midler.

Endret av hc_Tk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal begynne å bruke hansker ja. Merker at jeg ofte har ekstremt tørr og flassete hud etter at jeg har brukt en del produkter på en bil. Det kan umulig være bra.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vet, hadde det vært moro å hørt hva som er eksatkt krav mht HMS blader.. Leser en regler vedr dette er det ikke lett å skjønne om det gjelder alt eller om det kun er mht Yrkesmessige produkter og ikke "bruksklare kjemikaljer for sluttbruker"

Sitat:

Hvilke kjemikalier skal ha HMS-datablad?

Farlige kjemikalier til yrkesmessig bruk skal ha HMS-datablader. Det vil si stoffer og stoffblandinger som har helsefarlige, brannfarlige, eksplosive eller miljøskadelige egenskaper

Unntak

Enkelte kjemikalier er unntatt kravet om HMS-datablad. Dette gjelder for bruksklare kjemikalier bestemt for sluttbruker:

Her sliter jeg litt med hva som er krav og ikke krav, min tydning her er at er det til yrkesmessig bruk (ofte utsatt for produktet) krav om HMS, for oss "vanlige" brukere aka hobbybruk, er det ikke krav?

Noen som VET og kan refferere til en lov eller regel som dette kommer mer tydlig frem?

Uansett er det bra at det er HMS blader på produkter uansett hva som måtte være krav. Så flott at dette kommer mer frem her og alle forhandlere her bør ha dette som klister under sine egene tråd her inne hos oss...

Om reglene er slik eller slik så er det uansett uhyre viktig at et datablad kan fremskaffes i en fei idet 4-åringen har smakt på

noe av det som lukter tyggis eller karamell.

Jeg foreslo for en tid tilbake at sikkerhetsdatablader på produktene skulle være obligatorisk for å kunne være samarbeidspartner hos DCN.

Med en tidshorisont på gjennomføring og implementering på over et år er ikke dette et urimelig krav synes jeg....

Heldigvis ser det ut som bransjen selv skjønner at de er kommet til år 2011 og starter implementeringen av dette som brukes så sjelden, men som er så uhyre viktig idet ulykken er ute. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unntak

Enkelte kjemikalier er unntatt kravet om HMS-datablad. Dette gjelder for bruksklare kjemikalier bestemt for sluttbruker:

Her sliter jeg litt med hva som er krav og ikke krav, min tydning her er at er det til yrkesmessig bruk (ofte utsatt for produktet) krav om HMS, for oss "vanlige" brukere aka hobbybruk, er det ikke krav?

Jeg vet at Panvulk holdt på å bli midlertidig stengt (!) av SFT på kontrollbesøk fordi Meguiar's hadde endret deklarasjonen på Hot Rims (et produkt som definitivt er "bruksklart kjemikalie bestemt for sluttbruker")

Heldigvis var oversettelse og EU-tilpasning av nytt datablad allerede i gang, så de fikk det ferdige databladet samme dagen som kontrollen, og slapp både bot osv.

Jeg mistenker at SFT og næringsmiddeltilsynet har forskjellige regler (i tillegg til pålagte EU-regler) og derfor er det vanskelig å fatte hva kravene egentlig er for kjemikalier. Men en ting er sikkert; jeg er glad jeg slipper å forholde meg til det.. byråkrati er skikkelig magesår-mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vet, hadde det vært moro å hørt hva som er eksatkt krav mht HMS blader.. Leser en regler vedr dette er det ikke lett å skjønne om det gjelder alt eller om det kun er mht Yrkesmessige produkter og ikke "bruksklare kjemikaljer for sluttbruker"

Uttrykket er definert i § 1 i Forskrift om utarbeidelse og distribusjon av helse-, miljø- og sikkerhetsdatablad for farlige kjemikalier som ramser opp følgende unntak fra krav om utarbeidelse av HMS-blader:

a) Medisinske produkter til humanmedisinsk eller veterinærmedisinsk bruk, som er regulert i lov av 4. desember 1992 nr. 132 om legemidler m.v. (legemiddelloven).

B) Medisinsk utstyr, herunder materiale, som innføres i menneskekroppen (invasivt) eller brukes i direkte kontakt med kroppen, som er regulert i lov av 12. januar 1995 nr. 6 om medisinsk utstyr, forutsatt at annen lovgivning fastsetter bestemmelser om klassifisering og merking av farlige stoffer og stoffblandinger som sikrer samme informasjons- og beskyttelsesnivå som denne forskrift.

c) Kosmetiske produkter som er regulert i lov 21. desember 2005 nr. 126 om kosmetikk og kroppspleieprodukt m.m. (kosmetikklova).

d) Alkoholholdig drikk, som er regulert i lov av 2. juni 1989 nr. 27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v.

e) Radioaktive stoffer, som er regulert i lov 12. mai 2000 nr. 36 om strålevern og bruk av stråling.

f) Plantevernmidler, næringsmidler og fôrvarer som er regulert i lov 19. desember 2003 nr. 124 om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven).

g) Tobakksvarer, som er regulert i lov av 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakkskader.

h) Avfall, som er regulert i lov av 13. mars 1981 nr. 6 om forurensninger og avfall (Forurensningsloven).

Dette er unntatt fordi det er regulert av annet lovverk. Slik jeg leser det er ikke produkter til bilpleie omfattet av unntaket.

byråkrati er skikkelig magesår-mat.

Siden dette er sånn pase opp min gate (regelverk og byråkrati altså - ikke magesår...), tenkte jeg å slå et slag for Regelhjelp.no - og temasiden om sikkerhetsblad for farlige kjemikalier mv. regelhjelp.no

Endret av Playmoon

996 C4 | A6 avant 2.4 q tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
SurreSnurre

Bump!!!

Bare Swissvax gutta som hadde orden i sysakene sine gitt:-)

Skjer det noe hos dere andre leverandører eller??

Eller er det så mye NASTY stuff i produktene til dere andre at dere ikke tørr å legge de ut ;)

Endret av DetailerDude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tillater meg å bumpe denne tråden fordi den så ut som det mest relevante treffet på HMS her på forumet.

Dette er en problemstilling jeg ikke har brukt mye energi på, både fordi jeg alltid har stått ute og jobbet med bilene, så inntak av damper ikke har føltes som noe stort problem, men nå har jeg etter to år opplevd for første gang at huden på hendene plutselig har reagert, faktisk vært tørr med antydning til sprukken hud i et par uker nå, etter siste bilvask.

Litt overraskende er det, for ingen nye produkter ble brukt, med unntak av Duragloss-såpen, der jeg før har brukt Dodo Juice. Lurer på om det var sterke kjemikalier fra før i miljøet på vaskehallen på YX-gården i Bergen.

Kan ihvertfall si at jeg heretter kommer til å bruke hansker, som folk skriver over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Tillater meg å bumpe denne tråden fordi den så ut som det mest relevante treffet på HMS her på forumet.

Dette er en problemstilling jeg ikke har brukt mye energi på, både fordi jeg alltid har stått ute og jobbet med bilene, så inntak av damper ikke har føltes som noe stort problem, men nå har jeg etter to år opplevd for første gang at huden på hendene plutselig har reagert, faktisk vært tørr med antydning til sprukken hud i et par uker nå, etter siste bilvask.

Litt overraskende er det, for ingen nye produkter ble brukt, med unntak av Duragloss-såpen, der jeg før har brukt Dodo Juice. Lurer på om det var sterke kjemikalier fra før i miljøet på vaskehallen på YX-gården i Bergen.

Kan ihvertfall si at jeg heretter kommer til å bruke hansker, som folk skriver over her.

Temperaturene vi har hatt den siste tiden har alene æren for å ha tørket ut huden på hendene mine til den sprakk... jeg driver nå og snylter på bebisen sin altmuligkrem, Baby Bee petroleum free multi-purpose ointment; selges hos Boots apotek til 159 eller noe sånt. Gull!

Ellers er ikke hansker dumt å bruke uansett når man håndterer såpass sterk kjemi som vi gjør.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hansker er ikke så dumt å bruke nei. Jeg bruker mye gummihansker på jobben, men må bli flinkere der også.

Ofte kontakt med forskjellige kjemikalier kan ende med allergi. Iløpet av årene jeg har jobbet som mekaniker har jeg faktisk blitt allergisk mot aloevera.

Mange av produktene vi bruker her på DCN er nok ikke det mest skadelige, men det kan likevel lage skade hvis man er i kontakt med det ofte nok.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Åndedrettsvern og lange latexhansker fra Clas her.. Det hjelper på pust og hender for min del.

Ved innvendig rens så bruker jeg også ofte briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...