Gå til innhold

Tørket surfex HD på sideruter.. skjolder som fy

Recommended Posts

Stig-Arne Haukebøe
Skrevet

Desverre klarte man jo kunststykke å la noe SurfexHD tørke på siderutene bak.

Siden de er sotet så vises jo skjoldene ekstra godt.

Hva fjerner man dette med? Glass rens funker ikke, vask funker ikke.

Regner med jeg må polere dette bort på en eller annen måte.

men hvordan ?

Mener jeg så en tråd om dette for en tid tilbake, men klarer ikke å finne den igjen.

Simen
Skrevet

Den er lei. Har skjedd her også, og da må man frem med maskinen og polere det bort. Hvis du ikke har glasspolish: Finn frem roterende, grov pute og den groveste polishen du har (ikke vær redd for kjørespor, det skal du se langt etter på glass). Kan hende du må kjøre over flere ganger enn én..

Stig-Arne Haukebøe
Skrevet

Godt det finnes råd..

Får prøve imorgen.. :) Finnes det noen god glass polish da?

Er det bedre å bruke glass polish til dette enn vanlig polish,? eller går det ut for det samme....

Simen
Skrevet

Godt det finnes råd..

Får prøve imorgen.. :) Finnes det noen god glass polish da?

Er det bedre å bruke glass polish til dette enn vanlig polish,? eller går det ut for det samme....

Glasspolish er jo beregnet til dette, så vil tro det er bedre å bruke ja. 3M sin sammen med filtpad fungerer utmerket. Innbiller meg at den er grovere enn vanlig grov polish til lakk, men vet ikke.

Stig-Arne Haukebøe
Skrevet

Ok. Takker for svar.. :)

Da skal jeg teste ut i morgen om været tillater det :)

Skrevet

Gjorde det samme med Jif Universal for mange år siden. Prøvde i desperasjon alt jeg kunne finne, og i kjøkkenbenken til mamma sto svaret. Rensemiddel for keramisk steketopp. Blir vel omtrent som grov rubbing vil jeg tro. Det ble helt fint kun med håndmakt.

Øyvind G
Skrevet

Prøvd det ja, Surfex HD fjerner ikke rennemerker.

Da tror jeg ikke det er uttørket produkt som lager merkene, men at produktet har fjernet noe fra rutene på enkelte steder som da vises som renne merker (ikke så godt forklart, men håper det er forståelig).

Da er det nok bare å gå på med maskin ja.

Øyvind G
Skrevet (endret)

Kan nanosvamp ta det?

Jeg har prøvd å ta kalkrester(?) (mulig dette er gamle renne merker fra avetting noe som er vanskelig å vite på en så gammel bil som jeg har. Disse merkene som jeg snakker om synes kun når rutene er fuktige) med nanosvampen uten hell. Det er jo bare å prøve. Du kan umulig skade rutene med en nanosvamp, så du har ingenting å tape.

Endret av Øyvind G
Skrevet

Nanosvampen har en lett slipende effekt, samme med glassrensen som følger med ruteforseglingen, men det kan være vanskelig å fjerne slike merker uten å bruke hardere skyts.

Skrevet

Okei, så polering blir egentlig eneste utvei på slike merker. Greit å vite dersom det skulle skje meg, har hatt flaks hittil :)

Simen
Skrevet

Da tror jeg ikke det er uttørket produkt som lager merkene, men at produktet har fjernet noe fra rutene på enkelte steder som da vises som renne merker (ikke så godt forklart, men håper det er forståelig).

Fullt forståelig det Øyvind. :) Var ikke noe på de rutene de gangene det har skjedd her (har skjedd i forbindelse med polishvask og sterk Surfex HD), rutene var helt rene - uten forsegling. Men kanskje det var polishrester fra taket etc.?

Jeg har hvertfall funnet ut at det er bedre å dynke rutene også med Surfex, også 'holde det vått' med enten mer produkt eller spyle litt lett over hele bilen med HT før det spyles grundig.

Leizureman
Skrevet

Fått testet med valgt løsning enda? Har da uheldigvis samme problem og lurer på om jeg skal prøve keramikk rens, som kenset prøvde over, men spørs om det bare lager mer riper enn hjelp? Aldri prøvd rubbing på vinduene før...

Si fra hva som løser det for deg da. :)

Skrevet

Meget tvilsomt at du klarer å ripe opp vinduet for hånd. Jeg så ikke noe til det, men det var lenge før jeg ble medlem av DCN og så lyset :)

Simen
Skrevet

Fått testet med valgt løsning enda? Har da uheldigvis samme problem og lurer på om jeg skal prøve keramikk rens, som kenset prøvde over, men spørs om det bare lager mer riper enn hjelp? Aldri prøvd rubbing på vinduene før...

Si fra hva som løser det for deg da. :)

Aldri prøvd å polere med maskin før, er det argumentet for å ikke kjøre over med maskinen? :)

Skrevet

Rart det skal sette seg så jævlig på glass. Har aldri opplevd det selv verken på glass eller lakk. Men jeg bruker aldri sterkere blanding enn 1:20 så høyt oppe på bilen uansett så.

Ja, jeg vasker med svamp!

Simen
Skrevet (endret)

Synes det er rart selv. Jeg vurderer å gi meg med sterk blanding over vindushøyde jeg også.

Endret av Simen
-Håkon
Skrevet

Eneste som tok merkene på Passatn var Megs #105, hadde ikke sjanse i havet til å fjerne merkene med noe som helst.

Surfex HD, sterke saker.

GTechniq G4 Glass Nano Polish: Flere som har testet denne? hva synes dere?

Prøvde denne senest idag, men har også prøvd den tidligere. Første gangen brukte jeg en microfiber klut til å gni ut og fjerne rennemerker på vinduene, org.sotede ruter. Og dette fjernet rennemerkene. Idag påførte jeg på nytt på front og bakruta på bilen, og rutene blir fine å rene. Denne gangen brukte jeg Nanosvamp for å påføre G4. Jeg har brukt G3 som ruteforsegling, og etter snart et år er det fortsatt bra vannskrekk på siderutene, front- og bakrute har ikke noe særlig vannskrekk lengre. Så da la jeg på et nytt lag. Har kjørt ca 15-20 000 km siden det ble påført. G1 skal visst være enda bedre enn G3. :)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Skrevet

G4 funker veldig bra, synes jeg. Skal gyve på med den igjen i løpet av uka før jeg påfører G1 foran og bak, G3 på siderutene.

Skrevet

Vi må finne ut av detta med skjolder og surfex.

Jeg begynte med G4 før vi reiste på ferie, men fant ut at rutene var så forurenset med lakkstøv og annet dritt som har festet seg med årene.

så jeg byttet ut G4 med ren tynner på klut for å gni vekk det værste, da ble de glattere. det var betydelig lettere enn å gni seg ihjel med G4.

frontruta hadde ikke skjolder, der har viskerne gjort jobben.

så da kan teorien om at surfex har reagert med møkka på ruta blomstre igjen.

det som er rart at ren surfex gnukk på skjoldene ikke gjorde det bedre.

får gjennopta jobben igjen nå med G4 og DA

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår