Gå til innhold

Bilde

Høyglanspolering av aluminium

• Logg inn for å svare
12 svar på dette emnet

#1 Bluum

Bluum
  • Medlemmer
  • 44 innlegg

Skrevet 30 mars 2010 - 22:35

Hei.
Holder på å polere opp kantene på sommerfelgene mine, men får det ikke fult så blankt som jeg vil.
Felgene er i aluminium og kom orginalt med polert kant med klarlakk oppå. Desverre var lakken tynn, og det har kommet noen skader i den.
Derfor pusset jeg den vekk med 1500 papir (gikk fort!), for så å gå over med 2000 papir, etterfulgt av et par kvelder med autosol og Meguiars NXT All Metal Polysh, men resultatet blir ikke helt ripefritt, og ikke så blankt som jeg gjerne skulle ønske.
Har bare gjort dette på 1 felg foreløpig; måtte jo teste før jeg tok alle, heldigvis.

Er det noen som har noen gode produkttips eller råd angående riktig fremgangsmåte?
Har for ordens skyld forsøkt hele arsenalet mitt, og det inkluderer bla.a. Scholl S17, 30 og 40 med diverse pads/filler, Megs. Swirl X, Paint Cleaner og Step 2 Polish, Nano Lotus vindusrens og tannkrem (!).
Så jeg begynner å bli sliten og desperat her! :P

Dette innlegget har blitt redigert av Bluum: 30 mars 2010 - 22:36

• 0

#2 truhaa

truhaa
  • Admins
  • 13 052 innlegg

Skrevet 30 mars 2010 - 22:49

Kjøp en ullpad på biltema og bruk den sammen med en roterende med autosol, da blir det nok blankt :)

Bare ikke overdriv farta på den, holder med lav hastighet..

trillebår

graku Comp

Er et par jeg har polert opp selv... så står litt i trådene der om hva som ble benyttet...

Tror også jeg ville dratt over de med 3000 papir også om du har det, da er det gjør jobben raksere for alupolishen etterpå...
  • 0
Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

#3 Bluum

Bluum
  • Medlemmer
  • 44 innlegg

Skrevet 30 mars 2010 - 23:58

Får ture innom jobb i morra og finne frem bakplate til å montere på batteridrillen, så tenker jeg vi har fint turtall.
Ullpad fra Biltema er vel kanskje greiere å bruke og kaste enn den ene jeg har fra scholl, så får plukke opp et par av de også.

Resultatet jeg har nå ser bra ut i "mørket", men med en gang du går lys på blir det helt matt; litt som en ubehandlet trillebår igrunn, avhengig av vinklinga på lyset.

Dette innlegget har blitt redigert av Bluum: 30 mars 2010 - 23:58

• 0

#4 truhaa

truhaa
  • Admins
  • 13 052 innlegg

Skrevet 31 mars 2010 - 00:00

Bare å kjøre på da med alupolish så blir det nok bling av de ;)
  • 0
Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

#5 arnfinnj

arnfinnj
  • VIP medlemmer
  • 1 033 innlegg

Skrevet 31 mars 2010 - 08:41

Kan anbefale Briliant metall serien vi har i butikken: Briliant Metall
  • 0

#6 Bluum

Bluum
  • Medlemmer
  • 44 innlegg

Skrevet 31 mars 2010 - 20:28

Kjøpte med med bakplate til drill og et par ullpadder fra 3M mens jeg var på jobb i dag, så får vi se hvordan det går.

@Autobahn: Regner med det i så fall er Briliant Aluminium & Stainless Steel Polish som er tingen for meg?
  • 0

#7 Tyggern

Tyggern
  • VIP medlemmer
  • 2 468 innlegg

Skrevet 31 mars 2010 - 21:33

Har du sett denne?
hjemme stil på polering, men det bør funke bra faktisk. er samme prinsipp som de bruker på proff verksteder...

• 0
Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber
TAS on Facebook

#8 Bluum

Bluum
  • Medlemmer
  • 44 innlegg

Skrevet 01 april 2010 - 01:20

Har testa litt polering med maskinen nå, og det virker ikke som om det blir noe blankere enn slik det var. Dessuten blir det mer av disse små ripene som jeg i utgangspunktet prøvde å fjerne. Får vekk en del av det igjen hvis jeg går lett over med Megs. metal polish for hånd, men det blir uansett noen riper som minner veldig om vaskeriper igjen på overflaten.

Så lenge du ikke kikker "vinkelrett" på kanten eller får mye lys inn fra en spesiell vinkel, ser det veldig blankt ut. Og det har jeg fått til med håndpolering også.
Jeg hadde målsatt meg å få til en tilnærmet krom-finish, men det er kanskje ikke mulig å få til med alu?
  • 0

#9 roadrune

roadrune
  • Medlemmer
  • 764 innlegg

Skrevet 01 april 2010 - 08:26

Du vil vel ikke få en strøken finish med ullpads, vil jeg tro....
  • 0
2006 A6 Avant S-line

#10 arnfinnj

arnfinnj
  • VIP medlemmer
  • 1 033 innlegg

Skrevet 01 april 2010 - 08:44

Kjøpte med med bakplate til drill og et par ullpadder fra 3M mens jeg var på jobb i dag, så får vi se hvordan det går.

@Autobahn: Regner med det i så fall er Briliant Aluminium & Stainless Steel Polish som er tingen for meg?

Aluminium og Stainless Steel som er tingen på alu ja, har tilbud på dette nå i påsken..
  • 0

#11 Bluum

Bluum
  • Medlemmer
  • 44 innlegg

Skrevet 01 april 2010 - 14:53

Forsøker litt til med autosol/all metal polysh og mikrofiber i kveld, så får jeg se hvordan det blir.
Autosol på ullpadd med drillen var i hvertfall veldig tidsbesparende når det kom til å fjerne merkene etter 2000-papiret.

Hadde håpt å få på felgene nå rett etter påske, samtidig som bilen triller nypolert og ripefri ut av garasjen. Men mulig jeg må krype til korset og investere i en skikkelig alu-polish. Time will show ...
  • 0

#12 Tommeliten

Tommeliten
  • Medlemmer
  • 51 innlegg

Skrevet 01 april 2010 - 16:20

Jeg hadde noen felger som egentlig var litt blank over hele. Men der var der korrosjon og ødelagt klarlakk. Bruke da negerkuse (?) til å fjerne lakken med. Gikk med en del tid.

Deretter fortsatte jeg med sandpapir på kantene. Fra relativt grovt til ganske fint, men ikke superfint tror jeg. Husker ikke farten hvor fint jeg gikk ned til.

Deretter var det bare å ta seg god tid med autosol metall polish. Tok litt tid dette også. Brukte maskin litt, men ble mye håndarbeid også. Ble bra det. Brukte klarlakk på helt til slutt. Hele felgen ble pusset ned, men alt uten om kanten ble pulverlakkert.

Bildene er ikke helt rettferdig mot resultatet. Skulle nok vært vasket og polert opp etter å ha ligget i en støvete garasje.

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde
  • 0
Rookie Detailer
2005 Volvo S60
"Skal det være, så skal det være"

#13 Bluum

Bluum
  • Medlemmer
  • 44 innlegg

Skrevet 01 april 2010 - 22:16

Har kikka litt på bilder av polert aluminium rundt på nettet nå, og jeg tror jeg har fått det så blankt som det går. Det er nok bare lyset som spiller meg et puss av og til.
Hvis jeg går over felgene med autosol på ullpadd, for så å gå over et par-tre ganger med all metal polysh for hånd, så får jeg vekk alle overflateripene som jeg har vært plaget med tidligere.
Hadde forhåpninger om å kunne få det like blankt som et speil, men det virker som om det ikke går.

Så nå er det bare liett hardt arbeid som gjenstår ;)
  • 0

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester