Gå til innhold

TEST: Nanolex Glass Ultra vs. diverse


obimann

Recommended Posts

Testet litt på en glassplate.

1 dråpe test.

Ikke behandlet

post-1928-0-31339000-1313007122_thumb.jp

Nanolex Ultra

post-1928-0-29488900-1313007123_thumb.jp

Nanolotus

post-1928-0-35520600-1313007124_thumb.jp

Oversikt (fra venstre nanolex,ubehandlet,Nanolotus)

post-1928-0-53793100-1313007125_thumb.jp

Like mange dråper i hver vannpytt.

Nanolex

post-1928-0-62520600-1313007127_thumb.jp

Ubehandlet

post-1928-0-34761200-1313007126_thumb.jp

Nanolotus

post-1928-0-90930700-1313007128_thumb.jp

Ser ut som "bobblen" til Nanolotus vinner... Skal ta med meg glassplaten i dusjen for å se der med mer vann... men det blir i morgen..

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

og hvordan viser dette hvilken forsegling som er best?

Personlig så er jeg kun ute etter 2 egenskaper i en ruteforsegling:

1. Den skal være holdbar

2. Den skal gjøre at vannet forlater ruta så fort som mulig ved kjøring. Dette får man kun testet ved å kjøre bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvordan viser dette hvilken forsegling som er best?

Nei det er ikke godt å si... men jo høyrer vannet står på underlaget jo mer luft vil den fange etter min mening og jo mer luft den fanger jo lettere dyttes den av glasset.

Jeg får jo ikke testet holdbarhet på en slik test, men når jeg skulle ta av vannet så vippet jeg glasse mer og mer over til høykant, og det var Nanolotus dråpen som startet å "trille" først. Der det var ubehandlet glei vannet bare utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvordan viser dette hvilken forsegling som er best?

Om det ikke viser hvilken forsegling som er best i praktisk bruk får man ihvertfall et inntrykk av hva som gir mest vannskrekk, og det er jo en av de egenskapene man er ute etter i en ruteforsegling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en av de som fikk tilsendt prøven på Nanolex Glass Ultra, så fikk jeg endelig lagt på godsakene for noen dager siden.

Først av alt kan jeg nevne at jeg ikke har drevet med bilpleie på en god måte før jeg fikk ny bil i år, bilen er da en fabrikkny Avensis, nå kjørt ca 3000 km.

Det jeg gjorde var at jeg først vasket bilen på vanlig måte, med Surfex HD 1:20, og Bilthamber Autofoam fra skumkanon, deretter spylt av med høytrykkspyler. Deretter vask med vaskehanske, før jeg gikk over frontruten med en nanosvamp, og til slutt tørket over med noe Isopropanol for å få det så rent som mulig. Vasket også viskerbladene grundig.

La på produktet med bomullspadene som fulgte med, og tørket av etter en stund med en god mikrofiber.

Så kom det endelig litt regn i ettermiddag, og jeg har vært og kjørt en tur. Viser seg at farten må opp i 50-60 for at det skal være noen særlig effekt, men jeg ser helt klart at dette vil kunne redusere hvor mye vindusvisker som trengs, dråpene gled godt oppover ruta slik som forventet.

Skvatt litt når jeg kom hjem og skulle parkere bilen, for når ruta var ca tørr skippet vindusviskeren voldsomt langs glasset, måtte bruke spylevæske for å smøre, da sluttet hoppinga.

Oppdaterer når vi har fått prøvd oss i skikkelig uvær!

Endret av bjovas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd dette og tenkte at det må skyldes ujevn friksjon på ruten. Dvs at du ikke har fått lagt på et helt jevnt lag med forsegling på hele ruten. Prøv å gå gå over på nytt. Det hjalp i allefall for meg. Jeg vasket ruten grundig først med vanlig bilsåpe og vann deretter clayet jeg for å være sikker på fjerne evt. nupper. Til slutt la jeg et tynt lag NanoLotus forsgling på de stedene jeg la merke til at viskeren hoppet/vibrerte. Vips borte og har holdt seg bra i månedsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg har ihvertfall funnet ut at det ikke er nok med clay,nanosvamp,3m sitrusrens og wipedown for å få vekk urban ruteforsegling :) La ultra igjen forrige uke, da jeg ikke fant ultra akkurat da :)

Ringer etter filminga til Håvard å hører hvor lenge den skal ligge.Buffer av med en gang etter en kort samtale :)

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med det jeg skrev ovenfor var ikke å strippe ruten for forsegling men å få fjernet mest mulig skitt (og minst mulig forsegling). Deretter påføre forsegling slik at hele ruten fikk et jevnt belegg noe den antagelig ikke ble første gangen. Er man ikke nøye nok vil pusserne hoppe fordi friksjonen på ruten blir ujevn. Det er ihvertfall min teori. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer etter filminga til Håvard å hører hvor lenge den skal ligge.Buffer av med en gang etter en kort samtale

Jobber bra fort på starten der da... hehe... møllers tran eller?

Mye bra filmer på Tube`n din også... hva har du festa kamera med på den filmen hvor du har kamera på siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jobber bra fort på starten der da... hehe... møllers tran eller?

Mye bra filmer på Tube`n din også... hva har du festa kamera med på den filmen hvor du har kamera på siden?

hehe, det var nok dobbel hastighet som jeg la inn på wideomakeren :)

Takk.Er mest som jeghar laga raskt, men noen filmer kan være verdt å se.Jeg fikk ikke med sugekopp, så claya,og tok wipedown og nanosvamp før jeg festa sånn holder som er med.3m tape som virker veldig sterk.Har ett på t-taket også, så trenger ikke flere fester igrunn. Dette var med mitt kamera.

http://www.google.com/imgres?q=gopro+3m&hl=no&sa=X&rlz=1I7GGLL_en&tbm=isch&tbnid=T6ep-P7ydGttxM:&imgrefurl=http://pointofviewcameras.co.uk/gopro-hd-helmet-hero-uk.html&docid=R4Gdwgz6aG6_1M&w=460&h=530&ei=UAdKTuTjLpDJswaOuJX-Bg&zoom=1&iact=hc&vpx=357&vpy=150&dur=6786&hovh=241&hovw=209&tx=128&ty=121&page=2&tbnh=138&tbnw=120&start=18&ndsp=19&ved=1t:429,r:1,s:18&biw=1280&bih=591

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har fått et irriterende lite merke (usynlig, dog) rett foran førerposisjonen etter en fuglebajs som lå på ruten noen timer (muligens over natten). Bajsen har rett og slett etset vekk glassforseglingen der den har ligget, og det lille feltet er nå ubeskyttet igjen. Det er veldig tydelig når jeg er ute og kjører i regn (merket dette før jeg dro på ferie, men grunnet pakking fikk jeg ikke rapportert det) da regnet perler seg fint av ruten, men stopper opp i det lille bajsfeltet rett foran meg.

Spørsmålet nå er hva som kan gjøres med dette. Skal jeg strippe all forsegling fra hele ruten og legge på en gang til, eller holder det å rense et lite område rundt ex-bajsen og legge på ny forsegling der?

Jeg lurer i samme slengen på om det er andre som har tilsvarende erfaringer med Nanolex Ultra vs fuglebajs, evt andre ruteforseglinger vs fuglebajs. Forseglingen på ruten min ble lagt forskriftsmessig og hadde jo fått tørke skikkelig før dette skjedde (flere uker).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det samme skjer på alt jeg har prøvd av ruteforsegling.. Bæsj fra fugl er etsende så det holder dessverre, det samme gjelder jo for lakken din :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Hadde aldri trodd at du skulle måtte strippe hele ruta bare pga. det lille feltet. Jeg mener bestemt at du fint skal kunne bare legge ny forsegling (holder vel langt med en dråpe) på det lille "ex-bajse"-feltet. Men det er jo bare å prøve det, og om viskern din begynner å hoppe av det så må du vel legge hele forseglinga på nytt for å få den til å slutte med det igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konkludert med at jeg liker NanoLotus-forseglinga bedre. Beklager 'lex, ikke ta det personlig! ;)

Edit: Greit med en begrunnelse. Det er av den simple grunn til at dråpene flytter seg fortere på Lotus, og jeg mener det er bedre beading og høyere vannskrekk...

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det endelig min tur ^_^

Jeg har ventet på min nye bil, og i forrige uke kom den i mine hender, og tiden var nå inne for at jeg skulle få prøve Nanolex Glass Ultra.

Jeg har tidligere i sommer lagt på Nanolotus Bilglassforsegling Prof på konas Skoda Superb 2011 modell. Det var derfor med en viss spenning jeg satte i gang med å legge Nanolex sin Glass Ultra på min Skoda Octavia 2012 modell.

Bilene er jo ikke av lik utforming, så en helt rettferdig sammenlikning blir det jo ikke, men det er likevel noen ting som er felles:

Rutene var helt nye når produktene ble lagt. (Superb ca 3000 km og Octavia 500 km) Pusserne var nye og fremgangsmåten forseglingene ble lagt på er identiske.

Jeg la Nanolex Glass Ultra på frontrute, sideruter foran, sidespeil og bakvindu.

Her er frontruta før påføring

post-2722-0-97823700-1314147235_thumb.jp

Vasket først alle ruter med rent vann og nanosvamp

post-2722-0-28728300-1314147753_thumb.jp

Deretter brukte jeg Nanolotus sin forseglingsrens og nanosvamp.

post-2722-0-45504300-1314147868_thumb.jp

Spylte deretter alle ruter godt med vann for å skylle bort rester av rensemiddel.

Tørket så ruter og listene rundt godt med mikrofiber, før jeg fant frem testmiddelet.

Nanolex Glass Ultra samt to bomullspads. Jeg brukte kun en pad på samtlige ruter.

post-2722-0-22310500-1314148103_thumb.jp

Her har jeg lagt på halve bakruta. Som dere ser så har jeg overhodet ingen problemer med å se hvor jeg har lagt forsegling å ikke, for Nanolex legger igjen en hvit hinne på ruta :thumbup:

Under påføringen av Nanolotus sin Glassforsegling Prof så var det helt umulig for meg å se hvor jeg hadde lag forsegling.

post-2722-0-84249500-1314148226_thumb.jp

Her frontrute

post-2722-0-62549600-1314148751_thumb.jp

Selve påleggingen var gjort på 5 minutter, deretter gikk jeg rett på med buffing.

Frem med ny mikrofiber og gøyv på med friskt mot. Det var like lett å fjerne som om å legge på. Ingen problem ;)

Litt reklame ^_^

post-2722-0-20160700-1314148954_thumb.jp

Bakrute ferdig polert

post-2722-0-26851800-1314149022_thumb.jp

Totalt brukte jeg ca 7-8 mm av flasken på 4 ruter + speil.

Da sparte jeg på ingen måte, tok godt på hele veien. Så det virker drøyt i bruk.

post-2722-0-27309000-1314149262_thumb.jp

Lot så bilen stå natten over inne i garasjen før jeg på formiddagen buffet over en gang til med ny mikrofiber. Kjørte så bilen ut i regnet for litt showbilder.

post-2722-0-36442800-1314149153_thumb.jp

post-2722-0-25285600-1314149169_thumb.jp

post-2722-0-68650100-1314149185_thumb.jp

Kjørte deretter til hytta, en tur på rundt 8 mil, i kraftig regn. Jeg har ingen bilder eller film av dette, dessverre.

Merker effekt fra rundt 50 km/t. Vannet glir godt av ruta, og jeg kan kjøre i kraftig regn uten bruk av pussere, uten problemer. Veldig bra :)

Etter å ha kjørt en 3-4 mil begynte så pusserne å hoppe, akkurat som på Superben gjorde med sin Nanolotus forsegling. Ble litt skuffet da kjente jeg, for jeg hadde et håp om at Nanolex skulle være litt bedre der...

På hjemturen på søndag så var det blitt sol, noe som avslørte en hvit hinne over frontruta.

Denne forsvant ikke ved bruk av pussere og spylervæske.

Når jeg kom hjem så tok jeg en vask av hele bilen, pusserne og frontruta, før jeg buffet over igjen med mikrofiber. Kunne da ikke se noen hinne lenger.

Dette med en hinne etter litt tid er vel vanlig ettersom jeg ser av tidligere erfaringer her, selv om det ikke var slik på Superben.

Vil legge til at produktet har en veldig god effekt på bakruta vil jeg si ( dette gjelder også Nanolotus sin) Ett sveip med bakpusseren og den " blåser" ruta ren for vann, uansett hvor mye gørr som ligger der ( så lenge der er vått, selvfølgelig)

Når et gjelder resten av bilen så skal den få sitt stell den også etterhvert, men den var slett ikke verst behandlet når den kom fra forhandleren.

post-2722-0-31672300-1314150240_thumb.jp

Så kort oppsummering av mine foreløpige erfaringer med Nanolex Glass Ultra:

- Lett å legge på

- Legger igjen en fin, gråhvit film på ruta, slik at det er lett å se hvor du har vært.

- God effekt, så får vi se hvor lenge den varer i forhold til Nanolotus sin.

Sliter som sagt litt med at viskerne hopper, men det er som jeg forstår noe fler sliter med, samme hvem leverandør man har. På Superben så har hoppingen forsvunnet av seg selv, så får satse på at det samme skjer her.

Nå har jeg reist på jobb i Nordsjøen for de neste 14 dagene, så jeg får ikke testet mer i denne omgang, men skal oppdatere så snart det er noe å melde :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har ikke opplevd at viskerne hopper på min bil etter at frontruten fikk Nanolex Glass Ultra, men jeg hadde det problemet på begge bilene med Nanolotus Glass Proff.

Så langt funker Nanolex Glass Ultra bra for meg, hvertfall.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Fikk -KW- til å prøve å ta noen bilder i fart med nanolex på siderutene. De er tatt med mobil så bli ikke helt 100, men viser i hvertfall en vesentlig forskjell i vann på rutene. Bildene er tatt i ca 60km/h og det er vel nå snart en mnd siden jeg la forseglingen.

Ubehandlet. Store vanndråper som blir liggende på ruta og hindre utsyn

IMAG0397.jpg

Behandlet.Små dråper som forsvinner lett fra ruta selv i lave hastigheter. Gjør at utsyn blir tilnærmet uten regn.

IMAG0396.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er forseglingen lagt på.

Renset med avfetting (Surfex) og vasket med vanlig shampoo (CG Citrus wash....). Brukte clay uten så stor fangst på forurensninger og partikler. Renset med hvit side av nanolotussvamp og nanolotus rens. Skyllet godt av med vann og tørket godt.

La på nanolex med blå side av nanolotussvamp. Tynt lag men måtte sikte godt fra ulike vinkler for å se om jeg hadde dekket hele ruten.

Dato: 04.09.2011.

Det har regnet godt et par dager så effekten har virkelig vært bra. Allerede ved 50-55 km/t får jeg full effekt!

Jeg har ikke byttet viskere og disse er med stor sikkerhet over 1,5 år gamle. Viskerne hopper ikke på noen måte og jeg har kun et tynt og svakt synlig slør på ruten når må bruke viskerne i lav hastighet. Dette går raskt vekk når regn og viskerbruk opphører.

Jeg har intensivspylervæske som et alternativ til vanlig i min bmw. To tanker. Vet ikke hva forseglingen tåler av den sterke spylervæsken. Behovet for denne spylesvæsken skal jo i teorien bli mindre ved bruk av forsegling, så jeg velger nok å ikke bruke den.

Da venter jeg bar i spennig på holdbarheten.

Skal få ordnet noen in action bilder.

PS: Mer igjen i flasken til flere ruter som skal testes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...