Gå til innhold

Festool Shinex RAP150FE vs FLEX PE 14-2 150


_Makki_

Recommended Posts

_Makki_

Hei

T.o.m i dag var jeg ganske bestemt for å gå for Festool maskinen. Har fått kjørt en del med Festool maskinen på kurset og det var 100% moro!

Men så begynte jeg å lese litt om Flexen i dag og nå ble jeg veldig usikker. Hvis vi sier at de 2 maskinene koster like mye. Hva ville dere valgt? Ønsker at de som har jobba litt med begge kan uttale seg :)

Kom gjerne med noen erfaringer ang Festool vs Flex. Har lest mye rart i dag og bl.a at Festool har 1 år garanti i Europa og Flexen har 3år. Flexen er litt krafitere, tåler kanskje litt mere..

:blink:

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

jeg prøvde min flex pe 14.2 for første gang idag, og må si at jeg synes den var utrolig god å jobbe med :) var jeg som styrte den og ikke omvendt som det var med den forrige maskinen. vurderte festool selv, men gikk god for flexen. så jeg anbealer den på det sterkeste :)

Endret av kjimmern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har ikke kjørt maskinene selv, bare holdt de i handa, og da likte jeg grepet bedre på Festool maskinen. Det er det eneste jeg kan komme med her.

vedr garanti

Kjøper du den i Norge har du lengere en 1 års garanti uansett, 2 år minimum, er varen ment å vare lenger en 2 år er det 5 år (gjelder for privatpersoner og ikke firma, da er det ofte 1 års garanti som gjelder)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexen sies å ha noe mer krefter til tung jobbing. Jeg har ikke brukt festool, men har brukt flexen på 3-4 biler nå og den er utrolig god å bruke. Blir ikke varm selv på harde FCP økter.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har dog ikke testet Flexen, men jeg har testet Festoolen, og jeg foretrekker fortsatt Makitaen min langt foran den.

Mer støy og ikke like god å jobbe med :)

Så at Paul Dalton mener at Festool er en så vanvittig mye bedre maskin enn Makita er for meg totalt uforståelig, de uttalelsene blir litt for kjøpt og betalt, akkurat det samme som var mht 3M bilsåpen for ca 2 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexen er i allefall veldig stillegående, og de skryter jo også mye av de nye drevene som skal forhindre lyd. Betydelig mer stillegående enn alle andre maskiner jeg har brukt i allefall. Kan fint kjøre på høyt turtall og snakke med andre med vanlig stemme eller høre på radio. De som har brukt denne og makita sier som regel at de har ganske lik lyd.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Det der var ikke lett :(

Det ser ut som jeg kan få de 2 maskinene til ganske lik pris..

Tenke tenke :)

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha roterende så er det ikke sååå mye vits med en forced rotation "korreksjons DA". Da holder det med en vanlig holo-killer :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjimmern

Det der var ikke lett :(

Det ser ut som jeg kan få de 2 maskinene til ganske lik pris..

Tenke tenke :)

hos bsbildeler får du den for 4500 sånn ca med frakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexen er i allefall veldig stillegående, og de skryter jo også mye av de nye drevene som skal forhindre lyd. Betydelig mer stillegående enn alle andre maskiner jeg har brukt i allefall. Kan fint kjøre på høyt turtall og snakke med andre med vanlig stemme eller høre på radio. De som har brukt denne og makita sier som regel at de har ganske lik lyd.

Det er jo ikke så værst, den gamle flex`n hadde ihvertfall et ubehagelig støynivå til tider, så jeg foretrakk faktisk Hitachi foran flex..

Skal man ha roterende så er det ikke sååå mye vits med en forced rotation "korreksjons DA". Da holder det med en vanlig holo-killer :)

X2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Metabo'n da vel. Går pokkern meg aldri varm, lavt støynivå, lav vekt, starter på 700rpm. Eneste er plassering av hastighets-reguleringen, men såfremt man ikke er totalt amøbe så venner man seg fort til det. "Gamle" Flex som startet på 1100 rpm - vel, jeg skjønner godt at mange flex-brukere må ha DA-maskin for å avslutte holofritt på varmesensitiv lakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Da venter jeg på svar i fra en Flex leverandør ang ventetid.. Kompis av meg betalte nettopp ca 2700 for en FLEX PE-14-2 150. Løp og kjøp!

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

2700?! Hva er dette slags butikk?

Det er prisen direkte fra Flex Tyskland, levert av en polsk importør.

Reiser om ikke så lenge på en europa tur så kan handle der nede jeg.

Koster fra tyskland,2500-2700. Så dette er billig hvis det er "norsk" firma som leverer :)

Er nok ikke i norge nei.

Men er egentlig ganske gira på Festool maskina og. Venter på svar fra SS ang levering. Men TTT med SS...

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Da er Flexen bestilt :)

PS: Tok samtidig en Paint Detective PD8!

Endret av _Makki_

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...