Anaxyd 114 Skrevet 12 Juli, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 12 Juli, 2011 (endret) Installering av nye lys Siden gule lys er litt for mainstream for meg, så må dette byttes ut i noe tøffere. Denne updaten omhandler stort sett bytte av pærer! Kos dere! Pakke ankommet fra Dybvik Trading. Snertne saker! Først ut er Angel Eyes pærene, som er spennende og nytt for meg. Vanlige W5W pærer er jeg jo kjent med fra før. Åpne den lekre esken, og frem titter det interessant elektronikk. Meget spesielle pærer må jeg si. Det er fjæret, og spenner seg ut inne i lykta for ekstra effekt. Disse er oppgitt til 6W pr pære også, så rimelig heftig lysstyrke til å være LED! Fant ut at de ble SYKT varme også.. Det andre er H11 pærer til grøftelys i Xenonlook og ymse W5W interiørpærer. Da var det bare å finne bilen og "pop tah hood". Først ut var grøftelysene. Dette fant jeg ut at var litt tricky. Førersiden gikk som fot i hose da det var lett å komme til, men passasjersiden...... Her er ihvertfall kabelen på førersiden. Pærene. Og her har vi løsningen jeg måtte ende opp på passasjersiden. Lirke meg bak hjulbrønnplastikken. Var jo en del bolter som måtte av, men mye styr for å bytte ei pære da! Nestemann ut var interiørbelysningen. Disse skal få plass i dome lightene i bilen. Altså de som er i taket. Først så tar vi av plastikken. Smeller i den nye pæra og vips! Så var man ferdig. Jeg fikk ikke til å ta ut kartlysene, da jeg ikke gidder å brekke opp interiørpaneler i en ny bil som dette. Jeg må nesten finne ut åssen det skal gjøres først. Neste ut var dome light bak. Standard farge her. Prøve ut med "fakeled". Lyser bra til å være halogen gitt! Men vi gidder ikke å styre med det når vi har en LED som venter på sin plass. Inn med den! Lights on! Dessverre var jeg litt utenfor når jeg monterte angel eyes pærene, men det er ikke noe hokus pokus egentlig. Ta av et deksel og bytte pæra. Passe på å få plass til hele ballasten og sånt da. Her er ihvertfall resultatet.. Innerst der inne ser dere pæra. Før. Etter! Som dere kanskje vil oppleve, er at de ytterste ringene lyser ikke så jøtt mye. Dette er mye grunnet den fiffige optikken BMW bruker på disse facelift lyktene. Har sendt mail til Dybvik ang. dette, så blir spennende å se hva vi finner ut! Lykta er basert på fiberoptikk innvending, noe lignende denne fra en E92: Så det gjelder å treffe optikken rett med pæra. Uheldigvis er optikken plassert annerledes i min E81, ellers hadde jo pærene passet perfekt om det var til en bil med optikken over. Endret 12 Juli, 2011 av Anaxyd Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 30 Juli, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 Juli, 2011 Vask og rens av felger Vel, da sitter vi her igjen. Atter en update tyter frem fra mitt erme. Og det var jaggu på tide, for nå er det en stund siden her. Denne gangen handler det om vask og rens av felgene. Disse var temmelig tilsmurt med bremsestøv og tjafs, og jeg må virkelig understreke hvor vanskelig det er å fjerne bremsestøv til tider. Her har dere hvordan jeg valgte å løse det i denne omgang. Det har vært en trist sesong med masse, masse, masse, masse regn. Jeg har ikke fått vasket på lenge, så abstinensene dukket opp mot slutten. Endelig, idag, var det 25grader og blå himmel. Her har dere hvordan felg+dekk ser ut. En deilig(not) grånyanse som er en god blanding støv, asfalt og drit på dekksidene. Yummy! MASSE bremsestøv som har "rent" nedover, og igjen festet seg. Vakkert. Igjen. Dette er altså, felgene etter vanlig vask. Inne ved hjulboltene var det reneste slektstevnet. Siden jeg er en mann med store handlinger, gjør vi dette ordentlig. En gang for alle. Bilen jekkes opp. Hjulboltene løsnes. Et problem dukket opp. Selv om hjulboltene var tatt ut av sitte hule hjem, satt dekkene bom fast. "Reodor Felgen" ånden dukker opp, og dette er resultatet. "Hva skjer her?" spør dere. "Jeg bruker slegga" - svarer jeg. (så sikkert bra ut når jeg stod og hogde med ei slegge mot en såppas ny bil) Hjula datt omsider av, og felgrensfavoritten, P21S ble påført i rike mengder. Hanskene på, og frem med verktøyet. Kjemikaliene må gnis inn manuelt her. Gammelt lim som tidligere har holdt fast felg-lodd skrapes av med "custom" plastikkverktøy. Begynner å skje noe her nå. Bremsestøvene emigrerer. Flott syn! Etter vask og ekstra dull, tas hjula med inn til trygge omgivelser. Her skal det clayes! Rennemerkene som omtalt tidligere, satt noe j***ig, så måtte claye til seier. Her har vi en utvalgt en. Se på merket som går diagonalt over felgeika. Gnikke-gnikke-gnikke ...gnikke-gnikke Tada! Gone. Forever. Limrester satt ekstra godt fast. Jeg vurderte aceton, men etter noen ekstra runder på tannhjulet i huet, så brukte jeg ikke det. Her er det kondensfjerner på papir. Mye av limrestene borte. Etter et par runder med clay og kondensfjerner ble det tilnærmet borte. Så skal vi hånd-korrigere! Scholl S30+ på gul random pad. Ikke så effektivt kanskje, men klargjør nå lakken for voks. Gni som vinden! Buffe av. Hey beautiful. Felgvoks! Med denne skal bremsestøvet slite for å sette seg fast. Beklager blurry bilde, men er ikke rart med den flotte duften Swissvax-vokser har. Påføre for hånd. Viktig å nå alle kriker og kroker, og da er hendene et flott verktøy. Så var det dekksidene. De så blasse og kjipe ut etter vask. Denne er utrolig drøy, men varer ikke så kjempelenge (1uke ca). Påføre med egnet pad. Forskjell? Hele dekket er tatt. Nais! Så var det bare å buffe av voksen igjen etter ~10 min. Så setter man på hjulet igjen! Gjorde selvsagt samme operasjon på alle hjulene. Det var det! Takk for titten! En showcase update kommer snart, må bare behandle råbildene først. Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lyssand 381 Skrevet 30 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 30 Juli, 2011 Et godt stykke arbeid dette her Neste gang du har av felgene er det lurt å smøre et tynt lag med f.eks. kobberpasta mellom felgen og bremseskiven (kontaktflaten mellom disse), da løsner dekket lett når det skal av igjen. Siter Bmw e36 m3 Bmw e34 540it kompressor (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 30 Juli, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 Juli, 2011 Takk! Og takk for tips! Smurte på en bitteliten dose med fett på ene hjulet, men turte ikke å ha på det flere steder. Kobberpasta er et bedre valg? Hvor får man tak i det? Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kobsar 42 Skrevet 30 Juli, 2011 Rapporter Share Skrevet 30 Juli, 2011 de fleste bilverksteder som mekonomen etc. bruker personlig CRC sin kobberpasta Cred for hvor mye arbeid du legger i små detaljer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 26 Mai, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Mai, 2013 I sorteste skogen. Her har jeg vært slapp de siste åra! Har jobbet iherdig med skole noen år, og mistet litt interessen for mye bilgnukking en periode (drev med det hele tiden, begeret blir jo omsider fullt..), samt et elendig utgangspunkt for detailing i fjor sommer. (Var det sol i fjor sommer?) Men jeg vil nå rapportere at interessen er tilbake! Idag har jeg faktisk ryddet i utstyret, organisert i kasser, vasket ut gammelt produkt i flaskene og tappet på nytt, merket med dymo (deilig... hrr), og laget stort sett orden i galskapen. Lett blir det å være livsglad når været har vært så bra som det har vært idag, ~ 25 grader. Ahh, system i sakene! Symmetri! Organisering! Det er fine ord, dere. Her er det noen div. kasser med utstyr i. Når jeg skal jobbe med interiøret, drar jeg frem kassen med "interiør" på, som inneholder Green Clean, koster, rens til seter osv. Her har jeg satt de mest brukte produktene så tilgjengelig som mulig, klart for bruk. Noen kofferter med div utstyr. F.eks her, hvor jeg har Flex maskinen min. Så et annet leketøy jeg driver å lærer meg for tiden. Bli lys sa Gud. Så tok jeg meg strevet å bytte ut litt pærer på bilen. Angeleyes LEDene var litt slappe i strikken etter min mening, de lyste for dårlig de jeg kjøpte forrige gang. Bra om kvelden, ræv om dagen. Bestilte meg "24w" versjonen fra Ekstralys (er vel Lux som er produsenten egentlig, ligner veldig ihvertfall), sammen med disse... .. som var tiltenkt tåkelysa. Nei, LED i tåkelysa er ikke noe tess funksjonsmessig, men er kun for utseende for min del. Dette ble seendes slik ut: Lyser ca 2-3 ganger bedre enn de forrige, så ser stor forskjell. Nå ser man de godt om dagen. (Ikke like bra som original BMW LED, men dog) Her med dagslys og sol rett inn i lykta. Og litt diverse i skumringslys. Nye felger mon tro? Nå må jeg bytte ut sommerdekka, da mønsteret begynner å bli ganske så borte. Siden bytte av 4 dekk + omlegg osv kommer på ihvertfall 4 laken, så vurderer jeg å slenge på litt ekstra for å skaffe meg noen nye felger i samme slengen. Tenker meg 18" eller 19", med minst 40 i tykkelse på dekket (dårlige veier her jeg bor, så må ha litt komfort). Idag kjører jeg på originale 208 felger fra BMW, med 225/40-18 foran, og 245/35-18 bak, og det fungerer fint. Men, det er goooood plass i hjulbuene på denne bilen, så det ser ikke ut som jeg har 18", men mer 17 eller 16.. Så derfor frister det med 19! Slik ser det ut idag: Jeg har vurdert litt opp og ned, og har funnet et par kandidater. Første mann ut er Zito WP111: (lånte bilde av en kamerat her) Syntes disse tar seg ganske bra ut, digger konkave felger. Gir en vanvittig bra dybde. Så har vi Avantgarde T-Rex: ... som ligner fælt på Vossen felgene: ... og er minst 2-3 ganger billigere. Mener jeg fant en pris på 6k pr felg på Vossen. Det blir litt drøyt. Eller GS Raptor som er grå/gunmetal: Veldig viktig for meg at det matcher med hvit lakk, men det jeg har funnet mest smexy er faktisk sølv med sort innerfelg, slik som på Vossen bildet. Det er rett og slett en helt fantastisk opplevelse å se på, spesielt når det er konkavt i tillegg. Og breie felger. Hvis det ikke finnes noe særlig utvalg med felger med sort innerfelg, vurderer jeg å plastidipe det sort selv. (ser ikke ut som T-rex felgen er med sort innerfelg..). Tror også Zito WP 111 kan bli tøff med sort innerfelg, så plastidipe der også er en mulighet. Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 29 Mai, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2013 Må si jeg er veeeldig usikker på hva slags felger jeg skal velge, vipper mellom Zito WP111 og Avantgarde, hvor jeg planlegger å dippe begge i mattsort i innerfelgen slik at det ser ut som Vossenfelgene på den hvite BMWen over. Er det noen som har noen innspill, så setter jeg pris på det! Skal handle nå neste uke tenkte jeg. Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 29 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2013 Hva med AEZ Valencia Dark? Har det på min E87, veldig fornøyd. Kvalitetsfelger, og Valencia Dark er laget spesifikt til BMW 1-serie, som er kult. Ikke mange andre som har de heller. 18" her, funker fjell De er sorte og har sølv ytterkant, du kan jo google. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz 18 Skrevet 29 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2013 Jeg er forøvrig interessert i de gamle felgene dine da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 29 Mai, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Mai, 2013 Hva med AEZ Valencia Dark? Har det på min E87, veldig fornøyd. Kvalitetsfelger, og Valencia Dark er laget spesifikt til BMW 1-serie, som er kult. Ikke mange andre som har de heller. 18" her, funker fjell De er sorte og har sølv ytterkant, du kan jo google. Veldig fine felger! Men det blir litt for mange eiker for min del. Tøft at de er laget spesifikt til 1-serie, det er det jaggu meg ikke mye av! Takk for tipset! Jeg er forøvrig interessert i de gamle felgene dine da Det noterer jeg meg bak øret vet du. Send meg gjerne en PM med en pris du kunne tenke deg. Var ikke lett dette felgvalget.. Sliter alltid så fælt med det Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 30 Mai, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 Mai, 2013 Vipper litt mot WP-111 nå gitt, redd for at for få eiker sammens med en relativt stor felg (19"), vil gjøre at det ser stusselig ut om man ikke har noen skikkelige bremser å vise frem. WP-111 dekker litt bedre til, samt at de minner meg om 1M felgene: (Hvor jeg digger 1M felgene massemasse) Fant forøvrig et bilde av hvit bil med WP-111: Det kan jo ta seg bra ut dette. Med en senterkopp som bryter litt (som den over, er vel en rød BBS elns) så blir det litt fart også. Kan bli litt tamt med bare en BMW logo der. Så skal jeg selvsagt dippe innerfelgen og da, som kan bli bra. Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 31 Mai, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2013 (endret) Idag har jeg shoppet litt diverse å ha med i "detailerbaggen", og denne gangen laget meg et "anti-interiør-knirk-kit" ut av filttape, borrelås og et par forskjellige versjoner av dette: Er vel 3 versjoner av Krytox, avbildet er oljeversjonen. Jeg bestilte like så greit en av hver, så jeg kan velge! Dette finner man på Ebay, bare å søke etter "Krytox". Dyrt, men sikkert godt. Dette skal visst være best mtp knirkete gummilister og diverse annet fanteri, og brukes i alt fra biler til romfart. 1-serien er jo fryktelig med tanke på knirking, så jeg tenkte jeg skulle få has på problemene først som sist med dette. Blir spennende! Endret 31 Mai, 2013 av Anaxyd Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 31 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2013 Har ingen knirking i min 1-serie.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 31 Mai, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2013 Da er du heldig! Ett eller annet knirker i disse bilene etter noen mil på hjula, om det er midtarmlenet, gummilister eller understellsforinger. Er vel derfor det er så omfattende how-to's i enkelte fora. Jeg mistenker at det er lagt litt for lite arbeid i interiørjobben, hvor flater som gnisser ikke er dekket for med filt osv. Poloen til mamma har ikke ett eneste snev av knirk til sammenligning. Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 31 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2013 1-serien er jo den mest feilfrie bilen til BMW, jeg har facelift E87, og har aldri vært plaget av lyder under eller inni bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz 18 Skrevet 31 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2013 Ingenting knirk i min Pre-face heller! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mstrandbo 180 Skrevet 31 Mai, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2013 Åssen er det å bruke den CRC silikon-sprayen til knirking? Kommer det tilbake etterhvert, eller er det noen andre ulemper? Ser du kalte det hotfix. Har noe knirking i armlenet i V70en jeg gjerne kunne gjort noe med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 31 Mai, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31 Mai, 2013 Hmm, da er dere heldige, eller ikke kjørt langt nok enda! Etter hva jeg har sett på fora er det mange som sliter med eksakt de samme lydene som meg. Spesielt foringene, som jeg veit flere BMWer sliter med, og ikke bare 1-serien. Hører den velkjente knirkeforinga igjen flere steder ute. Men selvsagt, det skjer sikkert ikke med alle 1-seriene dette. Enig at 1-serien ellers er ganske feilfri, digger bilen! Har ingen planer om å selge den, ettersom jeg er så fornøyd. Men vi detailere er jo nøye med ting, så jeg vil få den helt tipp-topp. (Knirkelyder ødelegger jo hele inntrykket, spesielt når man er klar over de...) Får jeg bor de, så blir det jo en drøm å kjøre den! (men da dukker det sikkert opp noe annet..) Pre-face har vel problemer med knirk i A-stolpen hvor den møter dashen tror jeg, vanlig å legge en filttape der. Heldigvis er ikke det problemet like kjent på faceliften. Jeg har 3-dørs da, hvor jeg også ser at 5-dørsen sliter med gummipakningene (eller filten over de igjen) på dørene. Om dere får en knirk en dag så veit dere hvem dere skal spørre for å si det sånn, snudd hele internett på hode for å finne ut hvor ting kommer fra Silikonspray er som du sier, en hotfix. Ikke veldig permanent, men den er faktisk ikke så ille lengre, så tydelig at det holder seg litt. Men jeg ville anbefalt Krytox oljen istedet, den er nok permanent, så ville gått for det. Ellers var det CRC 303 tror jeg som skulle holde litt bedre og ikke fordampe så kjapt. Idag skulle jeg vaske bilen. Rigget frem alt, var klar for en lang kosesession med utvendig vask, men så kom regnet, og det kom skikkelig! Vanvittig kjedelig når sånt skjer! Stod og spylte i regnværet for å få av prickborten som jeg hadde lagt på før regnet. Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 7 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 Juni, 2013 (endret) Okay, nå har jeg snakket med en haug dekk og felgforhandlere en uke nå, og endelig fant jeg en jeg likte og som snakker samme språk som meg og gir bra med hjelp. Han hadde en spesialutgave av Zito WP-111 felgene inne, se bilde: Denne er altså grå inne i felgen, og eikene er sølvgrå på utsiden. Går ganske greit frem av bildene tror jeg. Ganske sjeldne, så det vil jo skille seg ut fra mengden kanskje. Hva tror dere om disse? Jeg er så usikker nå, så jeg trenger sårt litt hjelp utenfra.. Han foreslo en ganske kvass strekk på dekkene, 215 dekk på 8,5" felg, noe som vil bli seendes slik ut: Kan det bli bra? Funker det med så mye dekkstrekk på en BMW osv? Endret 7 Juni, 2013 av Anaxyd Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 11 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Juni, 2013 Noen som har noe feedback å dele med meg? Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.