Gå til innhold

Lys på Avensis


Maarten

Recommended Posts

Som nevnt tidligere har jeg gått til innkjøp av ny bil. I den forbindelse var det xenon i kjørelysene, hvilket jeg likte svært godt. Men ved første kjøretur på kvelden i regn synes jeg lyset var dårlig. Ser det er en til her inne med Avensis, kanskje flere for den saks skyld, hvilke erfaringer har dere eventuelt? Er dette en kjent sak, må noe byttes? Lyser vel maks 30m foran bilen under nevnte forhold :blink:

Jeg har også fundert over å bytte til xenon i tåkelysene, men så kom jeg over disse. I forhold til xenon, så er det mye mindre "arbeid" i forhold til koblinger osv. Er det noen som har testet ut led i tåkelysene? Vi dette også være mer gunstig i forhold til reflektorer, som har en tendens til å ta skade av all varmen som xenon utvikler? Selve lyset som powerledsene gir skal være av helt samme karakter som 6000K xenon. Må bare presisere at bytte ikke er for at "bare" skal se pent ut, det må være funksjonelt også, og lyse like bra som halgonlampene som sitter i pr. i dag.

Endret av Lahega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Led i tåkelys er ikke å anbefale for lyset skyld, dette er mer for utseende sin del

Pærene lyser ikke sterkt nok til å måle seg med halogen. Velg disse for utseendets og levetidens skyld.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen poster ang. dette på nettet. Det skyldes da feil i høydejusteringen, og kravet for godkjenning av dette systemet er at dersom systemet oppdager feil har det ikke lov til å justere lysene over det punktet de sto da feilen ble oppdaget. Mange slike vil derimot uansett justere lysene helt ned til bunn ved feil.

Det som typisk er feil når høydejusteringen feiler er at staget på en av sensorene (som står i forbindelse med støtdemperene på alle 4 hjul) har hoppet av eller er ødelagt.

Å se om justeringen virker skal ikke være så vanskelig enn å slå på lys, og så gå bak og trykke ned bakenden på bilen via bagasjelokket. Lysene skal da justere seg oppover, for så å forflytte seg ned igjen når den slippes.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle at jeg ikke har lagt merke til noe svekket lys ved kjøring i regnvær om kvelden.

Gamlingene har Avensis, og har lånt den noen mil.

For å sette det i perspektiv så synes jeg at lyser dårligere enn på corollaen med halogen. Lyset er rett å slett litt svakt i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min forrige bil, en Vw Passat hadde jeg også problemer med xenonlyset. Virket som lyssøylen hadde "detti ned".

Her var det høyde/breddejusteringsmotoren som hadde streiket, så den kjørte ikke lykta opp i riktig høyde.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenon utvikler forøvrig mindre varme enn vanlige halogen lys.. Led er all show, no go..

Så da er xenon veien å gå? Hadde en kamerat som byttet fra halogen til xenon, og det endte opp med at reflektoren tok skade dermed dro jeg konklusjonen at halogen varmet mindre enn xenon, men man lærer så lenge man lever ;)

Kan det ha noe med fargen? At det lyser mye "blåere" og derfor kan virke som den ikke lyser opp like mye som de de gode gamle "gule" lysene gjorde?

Hmm, mulig det og at dette er en kombinasjon med mine forventninger i forhold til halogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min fars 06 avensis ( facelift av samme karosseri, xenon på nærlys) så ble begge reflektorene byttet, det hadde vist vært problemer med noen biler av det hadde blitt dannet ei hinne på reflektoren med tiden reduserte lysutbyttet.

Dette ble byttet på toyotas regning etter garanti hadde gått ut (tidligere i år)

om dette gjelder både pre-facelift og facelift vet jeg ikke, men dette vet de helt sikkert på yota..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen poster ang. dette på nettet. Det skyldes da feil i høydejusteringen, og kravet for godkjenning av dette systemet er at dersom systemet oppdager feil har det ikke lov til å justere lysene over det punktet de sto da feilen ble oppdaget. Mange slike vil derimot uansett justere lysene helt ned til bunn ved feil.

Det som typisk er feil når høydejusteringen feiler er at staget på en av sensorene (som står i forbindelse med støtdemperene på alle 4 hjul) har hoppet av eller er ødelagt.

Å se om justeringen virker skal ikke være så vanskelig enn å slå på lys, og så gå bak og trykke ned bakenden på bilen via bagasjelokket. Lysene skal da justere seg oppover, for så å forflytte seg ned igjen når den slippes.

Skal definitivt sjekke dette når jeg får igjen bilen ;)

På min fars 06 avensis ( facelift av samme karosseri, xenon på nærlys) så ble begge reflektorene byttet, det hadde vist vært problemer med noen biler av det hadde blitt dannet ei hinne på reflektoren med tiden reduserte lysutbyttet.

Dette ble byttet på toyotas regning etter garanti hadde gått ut (tidligere i år)

om dette gjelder både pre-facelift og facelift vet jeg ikke, men dette vet de helt sikkert på yota..

Takk for tipset! Var det mulig å se dette på reflektoren? Tviler på at Toyota tar den dersom det ikke er en synlig "skade" på reflektoren. Eller hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken... bestilte meg disse til tåkelysene mine, håper de matcher bedre xenon og LED parklysene mine enn de originale gjør..

Bare hyggelig ;) En meget seriøs kar dette, butikken har han drevet i mange år nå! Kun positive erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har xenon på min 07 å dem lyser sykt bra.

Var vel deg jeg sikta til i begynnelsen av tråden ;) Synes det var skuff i forhold til mine forventninger. Som nevnt tidligere, så er lyset så svakt i forhold til hva jeg hadde forestilt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel deg jeg sikta til i begynnelsen av tråden ;) Synes det var skuff i forhold til mine forventninger. Som nevnt tidligere, så er lyset så svakt i forhold til hva jeg hadde forestilt meg.

vet ikke hvor mye kelvin å slikt jeg har,men lyser nok like bra som noen ok bøttelykter.

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en Mazda CX-7 sist jeg var på reise og denne hadde Xenonlys forran...

Jeg ble skikkelig skuffet over at langlyset lyste veldig dårlig og man kunne knapt se at det var forskjell.

Men til slutt fant jeg ut at av en eller annen grunn så øket pærene lystyrkene så sagte når jeg slo på langlys at jeg ikke la merke til det. Når pærene var varme så virket dem som dem skulle, men kjørte man noen minutter uten langlys og man feks. skulle blinke på noen, så sa man ikke den effekten man gjør til vanlig.

Om det var noe galt eller ikke vet jeg ikke. Var en leiebil og jeg tok meg heller ikke bryet med å si ifra...

Men poenget er at jeg fikk ett inntrykk av at langlyset virket dårlig, men etterhvert så fant jeg ut at det bare var en skikkelig treghet. Kunne kanskje gå 30sek. eller noe fra jeg slo på langlysene til de lyste for fult, og når dem først lyste for fult så var det bra lys :)

Jeg har også kjørt en Avensis Leiebil med Xenon, og kan vel ikke si at lysstyrken imponerte meg veldig. Men mulig det er forskjeller ute å går?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja mine langlys må varmes opp før dem oppnår full effekt,men når jeg dimmer for møtende traffikk så har jeg full effekt når jeg slår på langlysene igjen,men er dem av en stund må dem varmes opp igjen.

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja mine langlys må varmes opp før dem oppnår full effekt,men når jeg dimmer for møtende traffikk så har jeg full effekt når jeg slår på langlysene igjen,men er dem av en stund må dem varmes opp igjen.

Har du xenon på langlysene? Det kommer den vel ikke med ut fra forhandler? Er kun nærlys som er xenon på min btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du xenon på langlysene? Det kommer den vel ikke med ut fra forhandler? Er kun nærlys som er xenon på min btw.

er ettermonterte xenon i langlysene på min ja,men standard på kjørelys,er executive X.

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...