Gå til innhold

Voks til min VW


Jarle

Recommended Posts

Er på utkikk etter ny voks til min VW Passat Tornadorød. Har kikket litt på:

Dodo Juice Supernatural Wax

Sonax Premium Class Carnauba Care

Dodo Juice Orange Crush (Soft Wax)

Dodo Juice Banana Armour (Hard Wax)

Men hva er forskjell på myk og hard voks? Vil ha en som er lett å ta på og av, Men samtidig som den gir go beskyttelse. Har noen teste disse? Erfaringer? Har sett etter på forumet her men finner ikke noen av disse noen plass. Håper noen kan hjelpe. Har hatt AG HD voks men synes denne var litt for tong å jobbe med...

Så har jeg sett på Dodo Juice lime prime lite? Skal denne på før voks, må denne påføres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Jarle

    11

  • Bjerknez

    5

  • trogha

    4

  • hmsilset

    4

Mest aktive i dette emnet

Øyvind G

Er på utkikk etter ny voks til min VW Passat Tornadorød. Har kikket litt på:

Dodo Juice Supernatural Wax

Sonax Premium Class Carnauba Care

Dodo Juice Orange Crush (Soft Wax)

Dodo Juice Banana Armour (Hard Wax)

Men hva er forskjell på myk og hard voks? Vil ha en som er lett å ta på og av, Men samtidig som den gir go beskyttelse. Har noen teste disse? Erfaringer? Har sett etter på forumet her men finner ikke noen av disse noen plass. Håper noen kan hjelpe. Har hatt AG HD voks men synes denne var litt for tong å jobbe med...

Så har jeg sett på Dodo Juice lime prime lite? Skal denne på før voks, må denne påføres?

har ingen erfaring med de voksene du spør etter, men ang. HD wax'en så må du legge veldig tynt lag. da er den fin å jobbe med

eller så er voksene til swissvax veldig fine å jobbe med og gir et veldig bra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vertfall si at Dodo Juice Blue Velvet Pro er en fantastisk voks og jeg mistenker at denne faktisk sitter lenger enn Shield. Har sittet på bilen til min far siden juli i år, og man kan fortsatt se at vannet beader (!)

Ikke like mye som da den ble lagt på naturlighvis, men det viser vertfall at det er litt beskyttelse igjen...

Concorso er også en veldig god voks, men jeg tror nok den må se seg slått av Dodo Juice Blue Velvet Pro når det gjelder holdbarhet.

Men det skal sies at det kan være store forskjeller fra bil til bil... (tro det den som vil)

Min far har en 2007mod. Mazda 3 Blå metallic, og den vasker han i maskin med eller uten børster samt i manuell vaskehall i ny og ne, men ikke ofte.

Jeg tipper han vasker (spyler av den) ett par ganger i mnd. sån i snitt.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, må kanskje ta en ny titt på swissvax også da... Men hva er forskjell på hard og myk voks? Må jeg bruke cleaner fluid første? Såfall hvilken skal jeg velge? Er Dodo Juice prime lime lite det samme som cleaner fluid?

Endret av Jarle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Med cleaner fluid varer voksen lengre, men du må ikke bruke det.Har du maskine så er cleaner fluid professional en fin prevoks.For hånd er det vel regular.Du vil ikke angre på en Swissvax voks :) Bare ikke velg en til mange tusen før du kan å ha på tynt lag.Jeg har sløsa mye før jeg lærte dette litt mere.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, må kanskje ta en ny titt på swissvax også da... Men hva er forskjell på hard og myk voks? Må jeg bruke cleaner fluid første? Såfall hvilken skal jeg velge? Er Dodo Juice prime lime lite det samme som cleaner fluid?

Min erfaring med "myk" voks er at man har en tendens til å legge på alt for mye voks (dvs alt for tykt lag). Men dette er noe man helt fint kan lære seg å begrense ;)

Som jeg har forstått har prime lime samme formål som Cleaner Fluid og Vertua Bond fra Chemical Guys. Bruker jeg voks fra CG legger jeg alltid Vertua Bond først. Bruker jeg Swissvax voks legger jeg alltid Cleaner Fluid først.. Om det har noe å si skal jeg dog ikke kunne uttale meg om. Men ettersom de forskjellige produsentene har utviklet produktene til å passe sammen "internt" har jeg valgt å gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vertfall si at Dodo Juice Blue Velvet Pro er en fantastisk voks og jeg mistenker at denne faktisk sitter lenger enn Shield. Har sittet på bilen til min far siden juli i år, og man kan fortsatt se at vannet beader (!)

Ikke like mye som da den ble lagt på naturlighvis, men det viser vertfall at det er litt beskyttelse igjen...

Concorso er også en veldig god voks, men jeg tror nok den må se seg slått av Dodo Juice Blue Velvet Pro når det gjelder holdbarhet.

Men det skal sies at det kan være store forskjeller fra bil til bil... (tro det den som vil)

Du må gjerne si at Velvet Pro sitter bedre enn Shield når du har hatt begge helst samtidig på din egen bil, så de blir utsatt for nøyaktig samme vask og vaskemetoder.

Autoglym HD så jeg fortsatt "spor" etter på bruksbilen til min far etter 1 år mens på egen bil (som blir vasket mye oftere) sitter den maks 6 mnd.

Personlig mener jeg at den største forskjellen på hvordan voks sitter fra bil til bil går mer på grunnprepp og vaskemetoder enn noe annet....men her har folk gjort seg ganske mange forskjellige synspunkter og meninger.

Hvis trådstarter søker litt rundt temaet voks kan det jo være at man blir litt klokere, det finnes vanvittig mye forskjellig voks der ute og nesten like mange meninger om hva som er brukanes, men av de du har ramset opp i første post har jeg mest tru på Supernatural i.fht holdbarhet ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

shield er passende hard og concorso bittelitt mykere kanskje. Hvorfor er det så viktig om voksen er hard eller myk? Det viktigste er vel at den er lett å jobbe med.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fint med Dodo voksen er at man kan kjøpe små bokser og prøve seg frem for å finne ut hva som passer best.

Har selv kjøpt et rør med 8 samples bokser - morro å prøve litt.

Siden du spør om gul og orange Dodo kan du se på denne:

http://shinearama.co.uk/product.php?id=DOD-DJTTLPW

Innholdet i en liten boks holder sikkert til 3 ganger på en bil av din størrelse.

Hard voksen er hardere i boksen og litt vondt å få ut, men det hjelper å passe på at voksen er litt varm. Slik som jeg har lest meg frem blir hard voksen også

hardere på lakken og gir lengre holdbarhet, mens den myke voksen gir mer dybde. Noen har brukt myk voks først og så hard voks over.

Har brukt orange voksen på en orange Polo og er vedlig fornøyd med resultatet.

Om du skulle bo i nærheten kunne du jo prøvd noe av det jeg har her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv DODO Limeprime og en panelpot av f.eks Supernatural eller en av PRO voksene :)

MYE for pengene, tror man har fått 14 lag med Supernatural på en bil ved bruk av panelpot (liten "konk" på ett annet bilpleieforum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hard voksen er hardere i boksen og litt vondt å få ut, men det hjelper å passe på at voksen er litt varm. Slik som jeg har lest meg frem blir hard voksen også

hardere på lakken og gir lengre holdbarhet, mens den myke voksen gir mer dybde. Noen har brukt myk voks først og så hard voks over.

Hvor i all verden har du lest dette?

Meguiars har f.eks en del voks hvor nøyaktig samme produkt kommer i hard form og flytende form, men du mener altså at den harde versjonen har bedre holdbarhet men gir mindre dybde?

Kanskje du kan forklare dette litt nærmere?

Den største forskjellen trådstarter vil merke mellom hard og myk voks er at den harde vil være litt enklere å legge tynt + at boksen vil vare lengere da det er lett å "overdosere" den myke varianten.

Collinite har også veldig gode og rimelige voksprodukter hvis man vil bruke minst mulig penger på god holdbarhet, dog er disse ikke like enkel "avogpå" som f.eks swissvax som er ekstremt enkel å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sies av flere som har testet (fra forbrukere og fra representanter fra dodo) at de harde dodo voksene har lengre holdbarhet . disse inneholder også mer carnauba enn de myke voksene.

Når det gjelder de forskjellige typene er stort sett de myke like og de harde like utenom lukt og farge. Så har du dodo pro som er en hybrid og supernatural som er deres "beste" voks.

Jeg har brukt blue velvet og så vidt skull candy og liker disse veldig godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sies av flere som har testet (fra forbrukere og fra representanter fra dodo) at de harde dodo voksene har lengre holdbarhet . disse inneholder også mer carnauba enn de myke voksene.

Selv om dette kanskje gjelder Dodo voksene er det ikke en generell regel man kan forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...