Gå til innhold

hvor lenge varer egentlig en pad?


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

skal starks igang og polere med roterende maskin og har gått til innkjøp av 3M serien. hvor lenge varer pad'ene egentlig. er de slitt når jeg har tatt en bil, holder det til en bil eller flere?... osv kansje vanskelig å svare på? eventuelt hvem av padene er det greit og ha flere av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

hvis du bruker Fastcut med grønn 3m pad lønner det seg ha et par ekstra, for så fort du får litt revner i den er den ikke noe god lenger, og det skjer alt for fort... Gul, orange og blå pad fra 3M har jeg hatt et år, og tatt rundt 20-25 biler med og de er omtrent like fine enda.

Meguiars Gul og Burgunder pad er og padder som holder "evig" om du er litt forsiktig når du skal dra den løs fra bakplate, er som regel det som blir ødelagt på de om de blir ødelagt. Om du har Megs bakplate til megs padder skjer ikke dette så lett da borrelåsen på plate og pad er laget for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

ok. har 3M bakplate. kansje jeg skal kjøpe flere grønne da. åssen er det hvis man går på en veldig matt bil? fyller de seg fort? de bilene jeg skal ta nå i først omgang er i gannske "grei" stand, men det er kjekt og vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Er som regel at paddene blir mettet med produkt etter noen paneler... De fire nevnte 3M er gullegode pader , men den grønne er liksom litt sprø, så når den først får revner og sprekker spises den fort opp...

Røde biler har en tendens til å ha mye død lakk som fyller padden fort dog .p

Biler uten klarlakk generellt har mer død lakk enn biler med klarlakk virker det som, forskjellig er det fra bil til bil og lakk til lakk. Du merker det mens du driver at det er på tide med en rens av paden.

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

De vil jo "fylle" seg både med polish og død lakk, men man vasker dem jo under bruk etter behov :)

kan vaske underveis ja. regner med at det ikke gjør noe om pad'ene er litt fuktige når de er i bruk?

Er som regel at paddene blir mettet med produkt etter noen paneler... De fire nevnte 3M er gullegode pader , men den grønne er liksom litt sprø, så når den først får revner og sprekker spises den fort opp...

Røde biler har en tendens til å ha mye død lakk som fyller padden fort dog .p

Biler uten klarlakk generellt har mer død lakk enn biler med klarlakk virker det som, forskjellig er det fra bil til bil og lakk til lakk. Du merker det mens du driver at det er på tide med en rens av paden.

stemmer. skal polere en rød og en svart volvo. tenkte jeg skulle begynne på den svarte. ingen av de har klarlakk på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

LITT bør være uthevet tekst... litt for mye fukt blir mye sprut av polish og vann overalt som igjen medfører masse ekstraarbeid med fjerning av dette, noe man blir lei av etter en tid og kjøper seg padwasher og slipper bløte padene så mye for å vaske dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Den grønne 3M padden syntes jeg ikke er noe serlig. blir fort spist opp og ekstremt ømfintlig. og så fort du er borti litt teip f.eks.. spruter det grønt skum.

1 grønn holder som regel til et par bilen med litt trening. men finnes mye cutting pader der ute som er langt bedre. Gul scholl, gul über, orange 3M, sonus, osv.

En liten klem med EF sammen med FCP hjelper også noe da padden får mere "glid" Eller en QD, vann

til oksidert lakk ville jeg nok prøvd meg med ull.

kan være vanskelig å se om en har fjernet nokk dødlakk også på oksidert, da den kan se fin ut når den er full av oljer.. også går det 2 uker også kommer det frem "flekker" igjen...

Det lønner seg heller ikke å ta wipedown etter fin polish da oksidert lakk trenger den oljen den kan få.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med grønn pad og rød bil kan jeg bekrefte. Har tatt min bil nå og jeg rakk akkurat rundt før den tok "kvelden"! Hvilke gode alternativer finnes til grønn 3M med FCP?

Endret av gulliks

- SAAB 9-3 AERO TTiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte for litt siden et padtower fra swissvax,råbra kvalitet synes jeg,ulikt noe annet jeg har hatt som revner etter en halv bil:blink:

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Den grønne 3M padden syntes jeg ikke er noe serlig. blir fort spist opp og ekstremt ømfintlig. og så fort du er borti litt teip f.eks.. spruter det grønt skum.

1 grønn holder som regel til et par bilen med litt trening. men finnes mye cutting pader der ute som er langt bedre. Gul scholl, gul über, orange 3M, sonus, osv.

En liten klem med EF sammen med FCP hjelper også noe da padden får mere "glid" Eller en QD, vann

til oksidert lakk ville jeg nok prøvd meg med ull.

kan være vanskelig å se om en har fjernet nokk dødlakk også på oksidert, da den kan se fin ut når den er full av oljer.. også går det 2 uker også kommer det frem "flekker" igjen...

Det lønner seg heller ikke å ta wipedown etter fin polish da oksidert lakk trenger den oljen den kan få.

hehe. det er så mye og velge imellom. hva bør jeg gå for. den røde bilen min er jo et bra utgangspunkt da den er blitt håndpolert opptil flere ganger i året, men det er nok litt oksidasjon igjen da det kommer fram flekker etter en stund som du sier :) fargen er volvo 601 har du hvert borti den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat fargen på lakken tror jeg nok har særdeles lite å si for hvor raskt en pad blir oppbrukt. Tilstanden på lakken har noe å si, og selvfølgelig hvor flink du er til å styre unna kanter osv. Kommer du over en bil med sticky lakk kan også paden gå veldig raskt i oppløsning. Til veldig oksidert lakk synes jeg også at ull er det eneste som duger som første steg.

Selv bruker jeg cuttingpads fra carnaubawaxstore.co.uk da de er gode og koster bare 50kr stk.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QD/Claylube på pad = pad holder lengre

Jo mer cut det er i pad'en, jo kortere holdbarhet har den.. som regel

Soft Buff pad'ene er vel noe av det mest holdbare, tåler maaange biler (og 2.0 tåler flere runder i vaskemaskin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cutting pads har som sagt en tendens til å vare litt kortere enn polishing/finishing pads pga. skumstruktur og hardhet, men hvis man er en smule nøye med å rengjøre de underveis blir de ikke like fort "spist opp" ihvertfall.

Volvo sin 601 blir ihvertfall veldig fin etter litt stell og pleie :D

http://www.detailersclub.no/forum/index.php?app=core&module=search&do=search&andor_type=&sid=caa43848be514fece06b9e4cd0025c4a&cType=forum&cId=6&search_term=volvo+940&search_app=forums&st=100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha husker før i gamledager når pad`ene var 10cm tykke og det bare var å skjære av de en halv cm hver gang de ble for jævlige......

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...