Gå til innhold

Bmw e39 M5- Trondheim


KasperR

Recommended Posts

Hei, har en Bmw som det trengs å gjøres en jobb på.

Bilen er veldig godt holdt, og er bra i lakken, men har fått noe på lakken som gjør at den kjennes som sandpapir.

Har snakket med lakkerer, og han mener at bilen må "rubbes" ned. Vasker og polerer bilen jevnlig, men er ikke helt komfortabel med å "rubbe" selv, og vil derfor sette det bort. Tenkte egentlig å ta ditech behandling på den, men etter å ha lest litt på forumet, får jeg inntrykk av at det ikke er det beste alternativet for folk som faktisk tar vare på bilen sin.

Det jeg trenger er en profesjonell detailer som kan gjøre denne jobben, uten å slipe igjennom på kanter ol.

Det må være kvalitet over jobben, og som sagt bilen står i Trondheim, Jakobsli.

Så hvis noen kan gjøre dette, eller vet av noen som kan ta jobben, så si ifra i dette emnet, så tar vi kontakt.

Tenkte forøvrig at dette må være en litt morsom jobb for en detailer, siden det er en noe spesiell bil. Legger ved et bilde av den.post-1863-001925900 1276851429_thumb.jpg

-Kasper Røkke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Lakk som kjennes ut som sandpapir er vel ingenting uvanlig. Dette er bare asfalt, piggstøv og annen kontaminasjon som etter hvert fester seg i lakken. Dette må fjernes med riktig avfetting som f.eks prickbort og clay før man starter med rubbing/polering :) Dette er relativt enkelt å fjerne selv :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men dette har jeg gjort. Tok avfetting på den, og kjørte på med full polering. Problemet er at vanlig polering ikke tar bort "laget" som gjør slik at lakken føles som sandpapir. Bør vel gjerne ha poleringsmaskin for denne jobben, og det har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh.. den lakken der er knallhard - ull og S03 Gold lager ikke hologrammer og blir praktisk talt LSP-klart etterpå (hvis det er den grønnfargen jeg tror det er...)

Og enig med Bernhard her - de folka der er dyktige og gjør en meget bra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tips. Sånn btw. er det bra med hard lakk?

Er det noen som har link til worklog fra cotte78 eller Steinbra. Bjorke sine tråder så veldig bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hard lakk er bedre enn smørmyk lakk ja. Slitsomt nok med knallhard lakk (man må gå på ganske brutalt) men man slipper problemet med overivrige "spøkelser" (hologrammer) og at avbuffing av polish / voks etc ikke lager nye riper i lakken. (selv om det finnes tilfeller der MF lager riper i lakk som er knallhard å korrigere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men dette har jeg gjort. Tok avfetting på den, og kjørte på med full polering. Problemet er at vanlig polering ikke tar bort "laget" som gjør slik at lakken føles som sandpapir. Bør vel gjerne ha poleringsmaskin for denne jobben, og det har jeg ikke.

Men brukte du clay? Det er nok det som nøkkelen her!

Dette kit'et fra Meguiars fungerer bra og er lett tilgjengelig enten fra Godkjemi eller de fleste BilXtra butikker.

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er skikkelig inngrodde saker som liger dypt i klarlakken (virker på original-posten at det gjaldt hele bilen også, overspray /byggestøv eller lignende?) så vil nok det nok muligens ikke holde med kun claying. Og lakken bør uansett korrigeres etter en clay-runde... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, "laget" ligger på alle vanrette flater (panser, tak, bakluke), det kom plutselig, så kan hende at det er slik Essiek beskriver. Byggestøv kan det godt være, siden husbygging foregår hos naboen. Jeg har ikke brukt clay, men prøvde noe sterke saker fra Zymöl, uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett bør (må) man bruke clay før polering/rubbing for å sikre at det er minst mulig kontaminasjon i lakken som kan ødelegge prosessen :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da vet jeg det. Er som dere kanskje skjønner ikke noen profesjonell detailer, men har fått mer sansen for detailing i det siste.

Det er derfor jeg muligens vil sette det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor jo på stjørdal da, men vil anbefale de andre over meg da de er mye flinkere enn meg :P

om ønskelig kan du ta med deg bilen hit å være med selv? kansje jeg kan lære deg noen triks også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Om du ikke har fått noen til å ta jobben, tar jeg den gjerne :)

Har BMW selv (lakk kode 288) og som Essiek sier DEN ER STEINHARD! Alle BMW lakker jeg har vert borti har vært forholdsvis hard.

Har gjort en del rubbing arbeid med roterende maskin på BMW lakker.

Om du er interisert send meg PM.

EDIT: Litt lengre nede i kommentarfeltet i denne tråden kan du titte litt på min siste "test" på BMW lakken min :)

Einhell rotary test

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! Jeg bor på jakobsli, nærmere bestemt Odd sørlis vei. Så kan sikkert komme å se hva som er i lakken din og evt claye bilen din mm. Men kan dog ikke ta på meg det du kaller "rubbing". Men kan hjelpe til med å fjerne utenhetene i lakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ser ut som Oxford Green Metallic II lakk, vil sette veldig pris på om noen her tar på seg jobben å si ifra hvilke produkter som funker til skikkelig korrigering på denne, da jeg sliter litt på min egen bil med samme lakk :unsure:

Hadde gledet mitt BMW-entusiast hjerte å få sett noen gode bilder av denne bilen skikkelig detailet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...