Gå til innhold

Hvilket produkt til fjerning av Swirls?


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Jeg har en 2010 Audi A4 Avant med Fantomsort Metallic lakk.

Jeg har selfølgelig ikke rukket å få noen riper i denne ennå, men vil gjerne ha annbefalinger om gode produkter for fjerning av små riper og swirls i tillfelle slikt skulle oppstå.

Jeg har ingen maskin, og har heller ingen planer om å kjøpe dette i første omgang, så jeg vil at dere annbefaler meg ett produkt som kan påfæres for hånd.

Skal liksom bare ha ett middel som lett fjerner småriper og swirls når dette oppstår, og har ingen planer om å "rubbe" hele bilen på en lang lang stund, og mest sannsynli aldri.

Har lest mye bra om Menzerna 106(?) og optimum (ett eller annet)

Hvilken type produkt bør jeg satse på?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaskips

Jeg har en 2010 Audi A4 Avant med Fantomsort Metallic lakk.

Jeg har selfølgelig ikke rukket å få noen riper i denne ennå, men vil gjerne ha annbefalinger om gode produkter for fjerning av små riper og swirls i tillfelle slikt skulle oppstå.

Jeg har ingen maskin, og har heller ingen planer om å kjøpe dette i første omgang, så jeg vil at dere annbefaler meg ett produkt som kan påfæres for hånd.

Skal liksom bare ha ett middel som lett fjerner småriper og swirls når dette oppstår, og har ingen planer om å "rubbe" hele bilen på en lang lang stund, og mest sannsynli aldri.

Har lest mye bra om Menzerna 106(?) og optimum (ett eller annet)

Hvilken type produkt bør jeg satse på?

Min favoritt er meguiars schratch x 2.0, andre alternativer er swirlx og ultimate compound, alle fra meguiars, spørs litt på hardheten på lakken, ultimate compound er den som tar mest;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke peiling på hva du burde bruke her, men selvom du "tror" du ikke har fått riper enda ville jeg ha sjekket. som regel gjør en del klargjørere deg en "tjeneste" å polerer bilen fort å gæli før den blir solgt.

Endret av kabbern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

har ikke peiling på hva du burde bruke her, men selvom du "tror" du ikke har fått riper enda ville jeg ha sjekket. som regel gjør en del klargjørere deg en "tjeneste" å polerer bilen fort å gæli før den blir solgt.

Jeg har garantert ingen riper i bilen.

Jeg kjørte nærmest bilen rett fra forhandler og opp til Iseveien Bilpleie som er ett annerkjent bilpleiefirma her i Østfold som erveldig flinke.

Jeg har heller ikke vasket bilen med svamp/mitt ennå så jeg har bokstavlig talt nesten ikke vært borti lakken engang.

Så riper har jeg pr. dags dato ikke, og slike riper synes forøvrig også ganske godt på en sort bil, men jeg har altså ikke sett en eneste liten ripe så langt.

Men er jo også derfor jeg spør om ett produkt som kan fjerne swirls og små riper, for jeg vet jo at disse dukker opp fra klar himmel...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvem jeg skal / kan anbefale for deg - men du trenger noe med heftig "cut" (grove saker) for å kunne ta swirls og små riper for hånd. Meguiars #105 er det groveste de har (12 av 10 (!) på deres cut-skala), Ultimate Compound får også meget gode tilbakemeldinger på diverse forum, SwirlX og ScratchX 2.0 er også fine å bruke for hånd. ScratchX 2.0 kommer meget høyt oppe på skalaen til Meguiars mht cut - men noe offisielt tall har ingen av forbrukerproduktene fra Meguiars.

Ellers så er det en del tråder her inne som bruker Scholl S03 for hånd rundt dørhåndtak og slik med god effekt. Er også et innlegg her inne som viser effekten av Ultimate Compund for hånd. Jeg har personlig testet ScratchX 2.0, D151 (ca 6 på cutskalaen) og #105 for hånd med brukbart til glimrende resultat på diverse biler. Men "alt" går hvis man går over lenge nok, med hardt nok trykk og med raske nok bevegelser.

edit: og jeg trodde selv at jeg garantert ikke hadde noe særlig med riper i min Verso nå under vårshiningen - men klask på litt lys fra en Brinkmann (f.eks) og man får seg en aha-opplevelse som ikke var av det gode slaget for blodpumpa.

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har andre alternativer?

Hvor hard er lakken på 2010 Audi med Sort metallic lakk (Fantomsort) ?

Hei! Lakken på bilene våre er desverre ikke så hard som jeg skulle ønsket <_< Har en 2009 mod (9 mnd gammel) Fantomsort perlemor.

Men tilgjengjeld er de lett å korrigere! Herlig bil ihvertfall! Gratulere med grom bil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale deg å prøve Gloss it serien, extreme cut til de værste tilfellene (aggressiv compound), evolution cut som er en mild compound, evolution polish som fjerner små swirls og etterlater en speillignende overflate. kan også ha One step machine gloss i arsenalet ditt da denne fjerner defekter samtidig som den beskytter lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Meguiars Scratch X er hva jeg bruker her når det er snakk om litt smånips, fungerer bra den og du kan bare gå over panelet/stedet flere ganger til det blir bra..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Da ser det ut til at de fleste mener at Meguiars ScratchX 2.0 er det beste valget.....?

Ser ut til at jeg bestiller meg denne, så snt ikke det kommer ideer om andre produkter...?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Husk at den nye Scratch X også kan brukes sammen med DA maskin, også greit om det er subbemerker etc på fangere...

Er vel en del slike ripefjerner der ute, men så langt er det scratch X jeg faller tilbake på..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplesjekk

Jeg har også scratchx 2.0, men jeg tror ikke jeg er flink nok til å bruke den, ellers så er ripene for dype. Jeg ser mange gjør dette for hånd, hvorfor ikke maskin? Jeg bruker DA-maskin, og bør man ha høy eller lav hastighet til swirls? Hardt eller lett trykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

noe produkter tar mer ved lavere hastighet, scratch X er vel både for hånd og DA så den tar nok på både lav hastighet og høyere, 4-5 på DA maskinen holder ofte det, godt med press i starten så slippe litt opp når du ser det beg å tørke opp...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...