Gå til innhold

Våtsliping?


olaskips

Recommended Posts

Hei, tenkte eg skulle prøva å våtslipa litt på bilen min, er ein audi a4 b5 svart. Men spørsmålet er om eg klarer å fjerne 2000 våtslipemerker med Menzerna Power Gloss s100 og lake country cutting pad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

UniGrit til meguiars er bra de, husk våtslipekloss til papirer også, ellers er 3M sine Trizact våtpapirer knallsaker

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mirka abralon og 3m hookit trizact er knallbra. Abralon koster en del mindre, men syntes også de fort kutter litt mindre.

meguiars er også okay, men er det større deler så bruk DA og 3m/mirka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, den er god, har bestilt altslags tull fra forskjellige nettbutikker og rekner med å ha det til vinterferien, da blir det våtsliping og fiksing av småskader på audien heila vinterferien rekner eg med, legger nok ut ein laaang tråd;) Men korleis våtsliper eg egentlig? Mykje vatn, men kor mange pass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

masse vann ja, 5-10 pass før du drar av vannet og innspisserer flaten, og fortsetter om det ikke har blitt bra. Husk også å skylle papirer ofte, og legg det gjerne i vann dagen før du skal slipe. Veldig greit med MY måler også for å måle lakktykkelsen du har å jobbe på, har du ikke det så ikke overdriv slipingen og la det heller være 95% en å dra i mellom lakken.

Flaten du sliper skal bli jevnt grå, da blir den glassslett når du polerer opp, er det mye appelsinlakk så sliper du ned toppene bra meg Meguiars sine papirer

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Skal du slipe for hånd så har Truls mange gode tips her. Foreslår at du starter med 2000korning, om det området er i en slik grad at det "trenger" våtslip. 5-10 ganger kan fort bli litt lite om du ikke bruker mye press.(men dette merker du). Pass på å ikke ha for mye trykk på topp/bunn punkt da dette kan sette merker. Kanskje litt dårlig forklart, men det jeg mener er der hvor du stopper på tur opp, før du drar ned igjen.

Bakplate er et MUST for å få det bra..Masse lube på håndsliping og ikke fullt som mye om du bruker DA sliper er min erfaring i alle fall.

Når du har slipt vertikalt med 2000 korning(jevne rette drag), så sliper du horisontalt med finere korning. Da vil du se om du fjerner slipesporene fra 2000 runden.

Vær også forberedt på at du må gå over med polish noen ganger for å få vekk slipesporene, selv etter 3000 eller finere:-) Meeen, det er vel det du har vinterferien til:-)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
AndersB

Låner den tråden her litt jeg

EN kompis av meg var innom en lakk/poleringssjappe og handla en 3m trizact 3000p (Denne) til meg. Og han bilpleiefyren som solgte denne sa det var best å bruke dem med roterende(!) for da slapp man "pigtalis" fra Oscillerende maskin. Dette stusset jeg på da jeg kan tenkte meg at roterende vil lage forholdvis grove 'hologrammer'.

Anyways har plenty med skrappanel å teste på så jeg håndslipte med 2000p for hånd, brukte bra med press for å lage skikkelig spor, så gikk jeg over med 3000p på roterende, brukte mye vann da bilpleiefyren sa det var viktig.(middels press, husker ikke antall pass, men ikke så mange) Så polerte jeg opp med Gul 3m pute og Fast Cut, kunne nok tatt en mildere combo da lakken ble bra fort.

Jeg ble overrasket over hvor bra dette virka, men er det helt trygt?? på forhånd syntes jeg det hørtes skummelt ut, gjør det enda forsåvidt :P

Er dette standard prosedyre eller er det noe som går igjen blant "cowboyer"?

Endret av AndersB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Liker 3000p til 3M best sammen med DA her.. mht sliping av lakk så er vel luftmaskiner som er osilerende det mest brukte tror jeg... anbefaler også 3M sin kontrollsparay som lube, fungerer bra den også...

gul 3M pute pluss FCP tar nok mye det, men viktig å se over etterpå med en wipedown + godt lys for å være 100% sikker på at alt av slipemerker er borte... kan fort være noen som sniker i bakgrunnen ;)

Ellers syntes jeg også at det å gå over med 3000p etter 1000/1500/2000 etc er supert, blir MYE lettere å få det strøkent da :)

Våtslip +m testpaneler er storkos ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja funker det, men ikke testet nevneverdig her da jeg ikke syntes det var noe ok å bruke... når en sliper frontlykter av plast feks med 3M lyktekitet så bruker en drill, den og roterer som en roterende... fungerer bra det da, men som nevnt så liker jeg mest DA bevegelsen mht sliping, syntes flaten blir jevnere slipt da...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men hvordan er det å gjøre dette for hånd? Altså helt for hånd, med pussekloss og greier. HAr noe stygg appelsinlakk nede på dørene mine. Den lokale lakk-sjappa hadde ikke finere enn 2000-papir, men kanskje biltema eller bilxtra har slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Må nok innom en annen butikk som selger lakkeringsutstyr eller bestille fra en av samarbeidspartnerne her på forumet. Evt kan du avslutte 2000 papir, men det krever mer korrigeringsarbeid for å få en perfekt finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Men hvordan er det å gjøre dette for hånd? Altså helt for hånd, med pussekloss og greier. HAr noe stygg appelsinlakk nede på dørene mine. Den lokale lakk-sjappa hadde ikke finere enn 2000-papir, men kanskje biltema eller bilxtra har slikt?

Nederst på dørene er det ofte steinsprutbeskyttelse under lakken som gjør at den nederste delen av bilen får skikkelig appelsin, hvis det er det du tenker på så er det ikke så lurt å pusse ned lakken der.. Anyways, finere enn 2000 er litt vanskelig å finne, men en lokal lakksjappe kan være greit. eller Denne  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...