Gå til innhold

Fikse småskader på bilen


sponplanken

Recommended Posts

sponplanken

Endelig et forum for perfeksjonister som meg selv :fun:

Har nettop kjøppt meg ny bruktbil og fått med en del skrammer og steinsprut på kjøpet. :unsure: Da jeg nærmest har mareritt om disse om natten, tenkte jeg at det er best jeg får gjort noe med dem selv før jeg ikke klarer mer og løper til nærmeste lakkversted og ber om hellakkering av hele bilen!

Problemet er at jeg ikke har noen som helst erfaring når det kommer til bilkosmetikk. Trenger derfor en skikkelig god "inn-med-teskje" forklaring på hvordan skadene kan utbedres. Vil si jeg er en praktisk anlagt person, og har reparert en del ting før, bare ikke bilkarosseri. Veldig fint om noen kunne forklart litt rundt dette. :)

Skadene jeg har på bilen er:

-Steinsprutskader på panseret. Noen av ripene er så dype at grunningen er borte og det har kommet rust i selve hullet.

- Lakkflass på bakskjerm, som er av plast. Ganske stort område.

- Liten avlang ripe, ca 0,5 cm lang på forskjerm med rust inni ripen

Har fra før av kjøpt inn en liten boks med pensel-lakk i bilens farge. Går ut ifra at det er poengløst å bare legge dette i steinsprutskadene og ripene med rust inni? Hvordan kan jeg isåfall fjerne rusten i disse først?

Setter pris på om noen har innspill å komme med her. Tenkte å legge ut en liten logg her på siden om jeg kommer i gang.

mvh Espen

Endret av sponplanken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Du kan jo ta en titt i denne tråden:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3872-vw-passat-4motion/

Der kan det hende du finner litt inspirasjon til oppgaven. Dette er på ingen måte en mal, men resultatet ble i alle fall bra.. Kan også bruke pensler, q-tips eller annet utstyr for å fylle steinsprangene...

Du kan bruke touch-up lakk som du får fra forhandler evt spray også.. Beste resultat får du nok hvis du får mikset lakk etter en fargeanalyse, f.eks med å ta med deg tanklokket til billakkspesialisten eller liknende.

Velkommen til forumet også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en titt i denne tråden:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/3872-vw-passat-4motion/

Der kan det hende du finner litt inspirasjon til oppgaven. Dette er på ingen måte en mal, men resultatet ble i alle fall bra.. Kan også bruke pensler, q-tips eller annet utstyr for å fylle steinsprangene...

Du kan bruke touch-up lakk som du får fra forhandler evt spray også.. Beste resultat får du nok hvis du får mikset lakk etter en fargeanalyse, f.eks med å ta med deg tanklokket til billakkspesialisten eller liknende.

Velkommen til forumet også:-)

faen.. du va før meg.. leita fram tråden din og sku paste linken :P

Men den tråden står det bra forklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

faen.. du va før meg.. leita fram tråden din og sku paste linken :P

Men den tråden står det bra forklart..

hehe... kan slette svaret, sånn at du får svare da:-)

Lykke til med prosjektet sponplanken... Fiffi navn...

Du må huske å ta bilder når du holder på.. Det er et must..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello og velkommen hit,

Noen teskjeforklaring kan vi kanskje ikke gi deg, men vi kan ihvertfall forsøke.

-Steinsprutskader på panseret. Noen av ripene er så dype at grunningen er borte og det har kommet rust i selve hullet.

Her er beste oppskrift den du allerede har fått...Brynjars innlegg på dette er det beste vi har her på forumet.

- Lakkflass på bakskjerm, som er av plast. Ganske stort område.

Her lukter det omlakkering, det er dessverre slik med lakkering at om du ikke har de riktige produktene i tillegg til know how

så blir resultatet sjeldent bra. Det å skulle kjøpe inn det nødvendige utstyret for en enkelt jobb vil også bli langt dyrere enn å

gå til et litt avsidesliggende lakkverksted å få en grei pris (vil anslå 2000.- -2500.- for en slik jobb)

- du kan se littegrann om hva som kreves for et godt omlakk resultat i bilpleieloggen min på en av de siste sidene hvis det er interessant

- Liten avlang ripe, ca 0,5 cm lang på forskjerm med rust inni ripen

Gi oss et bilde av denne.....jeg tror du kan behandle denne som steinsprut, men både her og på steinsprut må du ha veldig respekt for

å få bort rust - hvis ikke varer ikke gleden lenge.

mvh

ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sponplanken

Takker for respons :)

I tråden dere linker til er det brukt såkalt diamantslipingsverktøy for å få bort steinspruten. Går det ann å bruke noe annet enn dette? Hvordan ser et slikt verktøy ut?

Etter jeg har fått bort rusta i ripene, i hvilken rekkefølge skal da de ulike middelene på?

Forsto det også slik at "forhøyningen" som var igjen etter lakkering måtte slipes ned til samme plan som resten av panseret. Hvilket sandpapir bruker man til dette? Hvor får man tak i en slik sliperondell som blir brukt i tråden, og er denne elektrisk eller bare en vanlig klosse?

Hvordan får man bort merkene etter nedslipingen av forhøyningen? Polering?

Espen

Her lukter det omlakkering, det er dessverre slik med lakkering at om du ikke har de riktige produktene i tillegg til know how

så blir resultatet sjeldent bra. Det å skulle kjøpe inn det nødvendige utstyret for en enkelt jobb vil også bli langt dyrere enn å

gå til et litt avsidesliggende lakkverksted å få en grei pris (vil anslå 2000.- -2500.- for en slik jobb)

Når jeg sier stort område, mener jeg et merke på ca 1 cm bredt/høyt. Omlakkering kan bli aktuelt senere, men har ikke penger til det akkurat nå, så hadde vært fint å fått utbedret dette på best mulig måte foreløpig. Ser at lakken rundt såret også er i ferd med å flasse av, så forventer ikke noe kjemperesultat, men lurer på hva som er det beste å gjøre for å få det noenlunde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for respons :)

I tråden dere linker til er det brukt såkalt diamantslipingsverktøy for å få bort steinspruten. Går det ann å bruke noe annet enn dette? Hvordan ser et slikt verktøy ut?

Etter jeg har fått bort rusta i ripene, i hvilken rekkefølge skal da de ulike middelene på?

Forsto det også slik at "forhøyningen" som var igjen etter lakkering måtte slipes ned til samme plan som resten av panseret. Hvilket sandpapir bruker man til dette? Hvor får man tak i en slik sliperondell som blir brukt i tråden, og er denne elektrisk eller bare en vanlig klosse?

Hvordan får man bort merkene etter nedslipingen av forhøyningen? Polering?

Espen

Du trenger ikke diamantslipingsverktøy som i "diamantslipingsverktøy fra antwerpen"

- kjøp et sett med diverse ultrasmå slipespisser på biltema til under 100.-

Når rusta er borte så prøv å få nedi litt grunning, deretter tar du lakken og mikser inn bittelitt klarlakk....deretter fyller du, og fyller en gang til etter herding

- kanskje en tredje gang også hvis det er lite lakk.

(dette handler ikke om å pensle/stryke lakken ut nedi hullet...slipp en dråpe nedi)

Når dette har fått herdet - gjerne flere dager så finner du frem en liten pussekloss og fuktet våtslipepapir i 2000 Grit sammen med en quickdetailer eller en sprayflaske med vann...slip så forsiktig til lakkboblen er slipt ned til en plan flate med resterende lakk. - Deretter må du polere opp igjen ripene våtslipe-papiret har laget

på lakken din med roterende maskin og dertil egnet pad og poleringsmiddel.

slipepapir får du sikkert hos ditt lokale lakkverksted, men du kan også kjøpe det hos godkjemi som du finner lenke til her på forumet under forhandlere :)

lakkskade på 1x1cm...hmmm - tror du kan ta en "spansk en" og grunne, legge mange tynne lag med lakk, før avsluttende lag med miks lakk/klarlakk og behandle på samme måte som steinsprut..resultatet blir neppe 100% men hvem vet

mvh

ståle :)

Endret av smellycat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sponplanken

Takknemlig for svar :)

Jeg spør om følgende fordi jeg ikke vet bedre.

Må bilen settes vekk i mange dager for å gjøre denne jobben? pga herdingen? Er avhengig av bilen nesten daglig.

Hvor lang tid vil det ta å pusse ned den overflødige lakken for hånd? Må sandnpapiret alltid være vått? Hva er forskjellen på vanlig sliping og våtsliping?

Må jeg bruke maskin for å polere opp igjen? Hva bruker jeg å polere med? har en boks med turtle wax stående. Funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

For å få et godt resultat ville jeg belaget meg på en helg i garasjen med noe godt å drikke og litt ålreit musikk. Dette er operasjoner du klarer selv utifra de guidene som finnes på forumet her.

Har ikke noe godt svar på hvorfor papiret alltid må være vått, men av erfaring får du en mer gjevn og kontrollert puss da papiret er bløtt kontra tørt.

Maskin er alltid lurt og must! Da får du også lettere opparbeidet varme/friksjon, i tillegg er det myeeeeeeee lettere å jobbe med midlene. Selvfølgelig mange typer voks som er en drøm å bruke hånd på og mareritt med maskin.

Liiiitt skeptisk til turtlewax'n, men det er KUN egen mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du kan glemme turtlewaxen i dette tilfellet. Her trenger du en grov polish/rubbing for å slipe vekk slipemerkene, og så trenger du en finere polish igjen for å høyglanspolere overflaten :)

Polish kan du kjøpe inn først som sist da du garantert vil få lyst til å polere hele bilen på "skikkelig" måte etter at du har lest litt her på forumet :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørrslip er mer aggressivt og gir "grovere" sliping enn hva våtslip gir. Er ikke noe problem å rubbe og polere opp glans etter tørrslip, men du verden så mye mer jobb det blir av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takknemlig for svar :)

Jeg spør om følgende fordi jeg ikke vet bedre.

Må bilen settes vekk i mange dager for å gjøre denne jobben? pga herdingen? Er avhengig av bilen nesten daglig.

Hvor lang tid vil det ta å pusse ned den overflødige lakken for hånd? Må sandnpapiret alltid være vått? Hva er forskjellen på vanlig sliping og våtsliping?

Må jeg bruke maskin for å polere opp igjen? Hva bruker jeg å polere med? har en boks med turtle wax stående. Funker det?

Vil anbefale deg å lese rundt litt på forumet så får du gode og utførlige svar på mye av det du lurer på i stedet for at vi gir deg kortversjoner her.

Når det gjelder det å sette vekk bilen, så kan du feks legge i om kvelden og la det herde over natten...så kan bilen brukes neste dag, men da må områdene rengjøres når du skal legge i neste runde....herding til støvtørt skjer ila noen timer, men hvis det er kaldt kan du bruke en hårføner en stund for å fremskynde herdingen.

ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sponplanken

Skal si det var god hjelp å få her inne. Trodde ikke at et bilpleieforum hadde så mange aktive brukere en fredagskveld ;)

Har nå en noenlunde plan på hva jeg skal gjøre:

1 få bort rusten i stensprutripene

2 Grunning (hvor kjøper man dette?)

3 Lakk og klarlakk

4 Våtslipe med 2000 grit

5 Polere ( Hva skal jeg polere med? Rekkefølge? Hvor får man tak i en billig brukende maskin?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en -billig og grei maskin vil jeg tro Einhell maskina du får på bilxtra er av de beste, den koster 599,- men du må ha annen baklate og padder! har denne maskinen selv og syns den funker veldig bra i forhold til andre billigmaskiner jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste "billig" maskinen er etter min mening einhell maskinen du får kjøpt på bilextra for ca 600kr. Den holder konstant fart og er lett og fin å bruke. Poleringsmidler som er populære her er Scholl, 3M, Meguiars osv, under hver produsent er det mange å velge mellom. Hvis du f.eks går inn på scandicshine og kjøper Scholl S17 og Scholl S40 så burde du komme langt med det. S17 er en "medium" polish, men kan kutte mer enn nok til å fjerne slipemerker med en grov skum pad eller ullpad. S40 er en fin polish for å gjøre overflaten glansfull og "perfekt" igjen. Sender du en mail eller pm til overnevnte firma eller "pirex" så får du sikker noen anbefalinger ang valg av pads osv :)

Edit: Der var du før meg ja xD

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde likt syn ang einhellmaskinen og ser jeg :D

Eneste jeg syns er dårlig på den er hvordan turtallstyring er laget, skulle vært et hjul, ikke digitalstyrt med knapper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, går jo greit det. Det som er irriterende er at det ikke går an å justere farten mens maskinen ikke går. Så skrudde du den av på 2000rpm må du holde inne "-" knappen mens du skrur den på.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...