Gå til innhold

Vaskepakke som konemor forstår seg på?

Recommended Posts

Bjerknez
Skrevet (endret)

Min bedre halvdel får seg snart ny bil. En grå Kia Niro EV. Denne skal få coating lagt av profesjonelle rett etter at hun henter den for å legge et godt grunnlag for videre renhold, men derfra må hun vaske den samt holde den vedlike selv. 

JEG vet jo hvordan man skal gjøre dette, men jeg gjør ting på min måte som er LANGT mer geeky enn måten hun kommer til å vaske og ho har heller ingen lyst til å bruke høytrykkspyler da det er litt for mye jobb for ho å dra frem denne, koble til strøm, vannslange, blande skumkanon etc etc. Det er LANGT over hennes hode og ikke har hun nok interessen heller til å bruke hele formiddagen eller kvelden på bilvask. 

Tar man bort høytrykkspyler og kun bruker hageslange så er man allerede ganske begrenset, men slik er det. Hun kommer til å levere bilen en gang i året til dem som la coating på den for en årlig vedlikeholdsvask og topping av coating etc. men utover det må hun vaske den selv som nevnt. 

Ho har et vaskeabonnement (børsteløs) hos Glitra som jeg tror er en god ide. Da får hun blåst av det værste og kan kanskje slippe unna med en skikkelig håndvask en gang i måneden. Eller to. 

Dette er en såkalt konebil og den skal brukes og ikke gnikkes ihjel slik min bil blir. For ho er ikke dette en hobby som hun liker og ikke har hun interesse av bil heller. Men hun liker at ting er rent og at ting ikke tar for lang tid etc. 

Så jeg tenkte å sette sammen en vaskepakke som gjør bilvasken for hennes del så absolutt enkel og bra som mulig, uten at høytrykkspyler blir brukt og man bruker minst mulig forskjellige kjemikalier med alskent blandingsforhold etc. 

-------

Så her vil jeg gjerne ha noen meninger fra flere slik at man finner den absolutt enkleste måten for ho og gjennomføre en bilvask på ca. En time uten bruk av høytrykk for hovedmålet er miest mulig skånsom vask som gir litt beskyttelse i samme slangen. Jeg tenker da her på utvendig vask. 

Jeg har noen ideer og syrengt tatt er mulighetene mange her da det finnes mange veier til Rom etc. men her er vertfall mitt bidrag:

- En 15L vaskebøtte med Grit Guard inkludert en mikrofiber vaskehanske. (Det har jeg fra før)

- Gyeon Bath+ Shampo (Det har jeg IKKE, da jeg bruker Gyeon Wet Coat som er litt mer risky å bruke for nybegynnere og uten høytrykk)
- Petrokjemisk avfetting (Det har jeg fra før)

- Koch Chemie Green Star (ferdig blandet av meg 1:10) (Det har jeg fra før)

- Blåsetørker (Jeg har en batteridreven en fra før som ho kan låne)

- Koch Chemie Pss (Det har jeg fra før) 

- Felgbørste. 
- Lavtrykks pumpekanne (til Green Star nevnt over)

Dette er ingen ideell metode for den perfekte skånsomme vasken, men det må være en metode som er gjennomførbar for ho og som er enkel uten at ho må tenke på skumkanoner, justeringer av denne, klargjøring av høytrykkspyler etc. 

Med vaskepakken med produktene over kan ho påføre greenstar og eller avfetting hvor jeg lærer hun hvordan dette gjøres vedrørende liggetid og at det ikke skal tørke etc. dette er kanskje den mest "risikable" delen av vasken for hennes del og nailer hun den så er jo retsen av vasken ganske harmløs og lite galt kan gjøres med tanke på kjemikalier. 

Kluet her er at bilen spyles svært grundig. Man får jo ikke den samme vaskeeffekten fra hageslangen, men vannmengden er jo god så det å skylle av produktene bør gå greit. 

Så kommer håndvasken med shampo og vaskehanske. Det er her det kan bli bittelitt risky hvis bilen ikke er helt fri for partikler etc. men noen kameler må man svelge. Dette er en bruksbil som jevnlig vedlikeholdes av profesjonelle, så man kan ikke helt unngå noen vaskeriper her på sikt. Hun vil nok uansett gjøre dette bedre enn de fleste andre vil jeg tro. 

jeg tenker at det kan være lurt og bruke en shampo som inneholder beskyttelse. Da vasker man og legger beakyttelse i samme slengen. Jeg er klar over at en slik beskyttelse ikke varer lenge, så er åpen for forslag her. Kanskje oike greit å gå dor en vanlig shampo uten beskyttelse og heller dra nytte av vannavrenningen til coatingen med tanke på at man lettere kan blåse bilen tørr etc? 

Koch Chemie Pss er jo veldig fin å bruke til sorte plastdetaljer hvis hun ønsker det. Inni ladeluken etc. og den kan også brukes på dekksider etc. 

Når det gjelder Beskyttelse så er jo Gueon Wet Coat fin, men det krever at bilen faktisk er 100% ren å jeg er redd for at det fort dukker opp helligdager. Legg til at hun kanskje kan være litt slurvete med å spyle denne av og man lager fort mer krøll med denne enn den gjør nytte. Derdor har jeg ikke tatt med denne. 

Quickdetailer viste jeg ho her om dagen på min bil. Ho synes det så så enkelt ut at denne ville hun prøve på sin nåværende bil (har ikke fått den nye enda). Det flrste hun gjorde var å spraye på speilhuset sitt og gnikke bort ett par innsektsrester og fjerne skitt fra speilet. Det ble jo rent det, men det fulgte nok også med noen vaskeriper her for å si det pent. Så en Quickdetailer blir for enkel å bruke fordi resultatet blir bra med en gang uten at ho tenker på vaskeripene som dukker opp. Jeg tror ikke ho er klar over hvor fort man ødelegger en perfekt som er ferdig preppet og coatet. 

Jeg behandler min lakk som en sår barnerumpe og selv dette blir det på sikt små vaskeriper av på sikt. Synes kun i solen i spesielle vinkler etc. men dem dukker opp. Det er uungåelig, men man trenger jo ikke å fremskynde det akkurat :) 

-------

Så litt generelle innspill rundt dette hadde vært fint. Spesielt når det kommer til beskyttelse etter vask som er ganske idiotsikker. Evt. shampo med beskyttelse som har best mulig vannavrenning. Slike shampoer har jeg aldri testet tidligere, men det er viktig at det funker bra. 

Fyr løs :)

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Bjerknez
Skrevet (endret)
3 timer siden, Griffith skrev:

Hvorfor kan ikke du vaske bilen til kona, eller bli med henne når hun vasker?

1. Fordi jeg sliter med store ryggproblemer hvor all energi går med på og vaske min egen bil. 
2. Det passer seg skjelden at vi har mulighet til å gjøre dette samtidig.

3. Fordi jeg prøver nå som hun får seg ny bil til å kanskje få henne litt interresert i vask av bil og hvor mye det gir tilbake i form av å eie en veldig blank og fin bil. 

Jeg skal selvsagt legge alt til rette for at ho skjønner gangen i dette og alt det det, men poenget er at hun skal kunne vaske bilen på riktig måte akkurat når ho har tid og lyst uten at jeg trenger å være med på det. 

Men man må starte enkelt med så få kjemikalier som mulig slik at dette evt. kanskje gir mersmak og jeg kan få ho til å steppe opp noen hakk over tid. 

Endret av Bjerknez

Skrevet

Prøv å finn tid til å vaske sammen de første gangene, selv om det er vanskelig å finne en tid som passer for begge. Prøv også å lære henne å koble til høytrykksspyler å bruke den. Kanskje det går bra. Gjør det enkelt, skum, sjampo og tørk. Lykke til.

Bjerknez
Skrevet
44 minutter siden, Griffith skrev:

Prøv å finn tid til å vaske sammen de første gangene, selv om det er vanskelig å finne en tid som passer for begge. Prøv også å lære henne å koble til høytrykksspyler å bruke den. Kanskje det går bra. Gjør det enkelt, skum, sjampo og tørk. Lykke til.

Det er ikke slik at ho ikke klarer det. Det handler mest om interesse og tidsklemma. Vi jar vasket bil sammen noen ganger, men da kun hennes bil. Det ender med at jeg til slutt vasker den, mens hun henger opp klær eller taster på telefonen etc. ho er generelt ikke interresert. 

Men kanskje jeg kan få henne til å like det hvis jeg lager en enkel måte og vaske på samt at hun får seg ny bil som sikkert gir ho en liten piff til å løre seg dette. Men da må hlytrykkspyler utelukkes, vertfall til å begynne med. 

Bjerknez
Skrevet

Har sett diverse tester av disse shampoene med beskyttelse som Gueon Bath+, Koch Chemie CES etc. og jo flere tester og reviews jeg ser jo mindre overbevist blir jeg av disse. 

1. beskyttelsen og eller vannavrenningen disse gir er kun midt på treet og dårligere enn feks. Spray and rinse produkter. 
2. Disse shampoene har generelt liten renseeffekt og skummer lite. Egner seg derdor dårlig som hovedshampo hvis bilen er skitten. 
3. Dem koster generelt mer og man må bruke mye i vaskebøtta for å oppnå ønsket effekt, som uansett ikke er veldig imponerende. 
4. Hvis man allikevel må vaske bilen bilen først med vanlig shampo så betyr jo dette at man må få en runde til, noe som er langt mer tungvindt og gir dårligere resultatat og tar mer tid pr. krone enn å bruke andre metoder. 

Derdor har jeg funnet ut at disse shampoene med beakyttelse er mest en gimmick. Derfor tror jeg at et spray/rinse produkt er veien og gå her, så får jeg heller lære ho hvordan denne skal brukes. Problemet er at ho evt. bruker hageslangen, men de fleste vet jo at hageslangen gir sårligere trykk men mye vannmengde og det kan jo derfor hende at hageslange kan brukes samens med feks. Gyeon Wet Coat. 

Quickdetailer eller keramiske hurtigforseglere vil jeg ikke gå inn på her da jeg nok tror det blir noen helligdager og det er lett og tro at man bare kan vaske bilen med en slik. Det er fort en snarvei mange enkelte tar for å slippe en runde til med vaskehanske og shampo. 

Påfører man spray/rinse produkt over helligdager så er jo ikke dette en like atormkrise tror jeg, da man vertfall ikke gnir dette utover og beskyttelsen forsvinner nok uansett fort på slike steder. Hovedproblemet med sparay/rinse produkter er jo hvis den tørker inn på lakken eller man står i solsteken eller når panelene er varme. Så det må man unngå..... 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår