Gå til innhold

Recommended Posts

Yamaha
Skrevet

Jeg har kjøpt ny bil og fikk lagt keramisk coating på den før den kom på veien. Jeg lurer på hva som kan anbefales av skum til skumkanon, shampo til bøttevask og avfetting?

Den har PUREONE APEX 7 coating.

Bjerknez
Skrevet
13 timer siden, Yamaha skrev:

Jeg har kjøpt ny bil og fikk lagt keramisk coating på den før den kom på veien. Jeg lurer på hva som kan anbefales av skum til skumkanon, shampo til bøttevask og avfetting?

Den har PUREONE APEX 7 coating.

Bruk det skummet eller den forvasken du har behov for, for å få fjernet den skitten som er der. De fleste coatinger tåler de fleste kjemikalier langt langt bedre enn biler med voks eller hurtigforseglere. Det er en annen verden. 

Men så trenger man som regel ikke å legge like mye jobb i vasken når det kommer til biler med keramisk coating da disse er enklere og holde rene. Men man må uansett fjerne trafikkfilm og skitt. 

Kjøp en god og sterk forvask som Koch Chemie Super Foam, BiltHamber Touch-less etc. og bland dem heller litt mildere. Effektmessig er begge dise like gode, men Koch Chemie lukter helt himmelsk (Fruktbolle). 

Holder du deg til midler mellom 2 og 13 ph er du ganske trygg. 

Feilen mange gjør derimot ligger ikke alltid i feil bruk av vaskemidler etc. men at dem vasker bilen for sjeldent og at det bygger seg opp skitt som setter seg fast i lakken og blir værende der over tid. Det er dette som sliter mest på coating etc. 

Vask bilen for hånd 3-4 ganger i måneden og bruk en god forvask som fjerner mye av skitten før håndvasken. Legg så en hurtigforsegling som Gyeon WetCoat, så har du enda et lag over coatingen som typisk varer 2-4 måneder sommerstid. 

• Liker 1

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Tommy
Skrevet

Uansett, så burde de som utførte jobben vært seriøse, å gitt deg den informasjonen du trenger for å vedlikeholde bilen etter behandlingen.

• Liker 3
  • DCN Poeng 1

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Bjerknez
Skrevet

Jeg kan legge til litt ekstra info her som er egenerfart hvor jeg har brukt en godt kjent og lokal aktør for legging av coating på min bil. 

Det er mye mysteri rundt dette med riktig vedlikehold av bil etter coating etc. men sannheten er at det er MER viktig å vedlikeholde bilen riktig hvis man IKKE har noen beskyttelse, hvis målet er og holde bilen blankest mulig samt bevare lakken over tid etc. 

For å gjøre dette veldig enkelt for deg, så kan jeg fortelle at du skal vaske bilen på helt vanlig måte når den er skitten eller når du evt. føler for det. Men de ter EN regel du hele tiden skal ha ha i hodet og det er MINST MULIG BERØRING AV LAKKEN under vask. Dette gjelder uavhengig om du har coating, voks eller evt. ingen beskyttelse. Faktisk er dette LITT viktigere når man IKKE har coating, men det er en annen historie. 

Så ikke tenke så mye på at den coatingen er der. Se den som en ekstra beskyttelse for laken din som hjelper deg med å holde bilen ren og forhindrer at den blir like fort skitten. Ut over det, ikke tenke på coatingen i det hele tatt. 

Coatingen er ikke en voks eller en hurtigforsegler som blåses av ved første høyalkaliske vask. Den ligger der mer eller mindre permanent til den gradvis mekanisk blir slitt ned. Se på coatingen som en veldig hardt, men syltynt lag med klarlakk. 

Det er viktigere at bilen din holdes ren og at lakken "renses" for asfaltflekker og flyverust jevnlig hvos man må bruke relativt sterke kjemikalier for å få fjernet, enn at du ikke gjør noe som helst i den tro at du ikke vil vaske bort coatingen. Coatingen svekkes fortere hvis du ikke vasker bilen og skitten for grofeste i lakken, enn hvis du vasker bilen jevnlig på riktig måte. 

Selv har jeg ikke mulighet til å vaske bilen min hjemme i løpet av vinteren så jeg setter den bort til profesjonell vask ca. en gang i måneden gjennom vinteren. Det koster rundt 500 kroner pr. vask. I tillegg til dette kjører jeg bilen i børsteløs automatvask nesten annenhver dag gjennom vinteren. Du kan jo gange opp 16 ganger pr. måned med ca. 4 måneder + 4 stk. håndvasker gjort av profesjonelle. Det blir 68 stk. vask på 4 måneder. (!!!!!) 

Så langt har jeg fått tilbakemelding fra profesjonelle samt at jeg selvsagt ser det selv også at coatingen min har like god vannskrekk nå som da den ble lagt. Ingen tegn til degradering enda. Det betyr at min bil er omtrent like blank som da den var nycoatet hver eneste dag gjennom hele vinteren og ingenting av salt eller asfaltflekker og flyverust får tid til og feste seg. Den er glatt som en barnerumpe ett år etter at coating ble lagt. 

Nå er det mange her inne som kommer til å sette kaffen i halsen når jeg nevner dette med automatvask da det omtrent er en automatisk motstand mot dette, å jeg kan delvis være enig å det kommer jeg til her.

Automatvask gir ingen 100% fullkommen vask av bilen og kjemikaliene som brukes sies og være ganske sterke grunnet den korte liggetiden. Dette vet jeg ikke noe om, men hvis det er tillfelle så tåler min coating ekstremt mye kjemikalier! Den eneste grunnen til at jeg benytter meg av automatvask (med abonnement selvsagt) er at jeg vil forhindre at ting gror seg fast i lakken (eller coatingen). Den andre grunnen er at jeg er lat og ikke gidder og oppsøke et selvvaskeanlegg som faktisk er dyrere enn å automatvask og man får ikke tørket bilen og det er et must vinterstid. 

Så lakken din tåler veldig mye juling hvis du gjør ting riktig.

-----------

Når du skal vaske en bil (coating eller ei) så skal du bruke midler som løser opp den skitten som er der. Petrokjemisk avfetting er et must gjennom vinteren. Kjøp en 5 liters kanne med det samme. Gjerne en med "emulgator" som også kan brukes på fuktig/våt bil. Ikke spyl av med en gang. La den virke lenge. Helst 5-10 minutter og gjerne lenger hvis mulig, men ikke la den tørke inn. Ta deg en kaffekopp så lenge. 

Etter dette så skumlegger du eller sprayer bilen med en alkalisk avfetting (ikke petrokjemisk) som da tar for seg organisk skitt som sevje, fingermerker, tildels trafikkfilm, fugleskitt, jord/sand etc. Typisk sommerskitt. La middelet virke så lenge som mulig. Gjerne 5-10 minutter (uten at det tørker inn) og spyl grundig av. 

Etter dette sprayer du på flyverustfjerner som fjerner bremsestøv og metallpartinkler fra piggdekk etc. fra lakken. Denne skal også virke en stund. Spyl av grundig. 

Felgene er hardføre og tåler gjerne mer juling, så disse må også få sin nødvendige dose med kjemikalier. 

Når dette er gjort så kan du begynne på håndvasken med en mild shampo som gir god glid og en god vaskehanske. Spyl så av med rikelig med vann og da vil du med stor sannsynlighet se at coatingen din har vannskrekk som aldri før. 

Helt til slutt så går du over alt av sort plastikk på bilen med "gummi/plast fornyer etc. 

En slik vask mener jeg du minst bør gjøre en gang i måneden gjennom vinteren og ett par ganger på sommerhalvåret. Mellomvaskene kan gjøres enklere. Da kan man som regel kutte ut petrokjemisk avfetting og flyverustfjerner. Men alkalisk forvask er et must før bøttevasken. 

Coatingen din vil ikke ta noe skade av en slik fremgangsmetode. Det vil si den vil ta skade, men i veldig liten grad. Det samme ville lakken gjort hvis den ikke hadde coating. 

-------------------

Så konklusjonen min blir at ikke tenk så mye på at du har coating, men tenk heller på at du skal holde bilen din ren mer eller mindre hele tiden og minst mulig berøring av lakken. Spesielt når bilen er skitten. 

Bjerknez
Skrevet

MEN.... Hvis bilen din er nycoatet og ikke dem har gitt deg ytterligere informasjon, så skal du IKKE utsette coatingen/bilen for kjemikalier og helst ikke vaske den de første to ukene. Bilen min sto i et "herderom" i 24 timer så coatingen var herdet nok til at man kunne bruke bilen, men vent to uker før du begynner og vaske den. Det var vertfall beskjeden jeg fikk. 

Sjekk at bilen din ikke har helligdager når det kommer til coatingen. Dette gjøres enkelt ved å spyle vann på lakken med høytrykkspyler. Ser du våte felter hvor vannet blir liggende så er det bare å klage på jobben. Når du spyler på lakken med høytrykk så skal alt vann prelle rett av. 

En kompis av meg opplevde dette etter å ha coatet bilen hos et bakgårdsfirma. Midt på taket tok dem seg ikke bryet med å legge coating og heller ikke nederst på den ene bakdøren. Coatingen hans var også ganske død etter ett år. Men så betalte han heller ikke mer enn 2.000 kroner for jobben. Hva slags coating dem brukte fikk vi aldri svar på, men dem var tydelig sponset av Meguiars i følge dekoren på butikken og de som jobbet der ga meg ikke noe inntrykk av at detailing var hovedinteressen. 

Så når jeg sier det jeg skriver her, så legger jeg til grunn at dem som har lagt coatingen på bilen din er profesjonelle og at dem har brukt en god coating samt at du har fått den informasjonen du trenger (som også er riktig) samt papirer på jobben ved siden av kvittering. 

Yamaha
Skrevet

Jeg har denne coatingen  PUREONE APEX 7, noen som kjenner til den?

Bjerknez
Skrevet

Jeg kjenner ikke til den men ser rundt om at det er en 7 års coating. Ta dette med en stor klype salt. Det forutsetter som regel at man følger opp behandlinger etc. gjennom alle årene etc. 

Skrubb
Skrevet

I tillegg til produktene og metode som allerede er nevnt, kan det være lurt å ha en syrebasert shampoo i tillegg til vanlig pH-nøytral shampoo. Denne brukes da i håndvasken i stedet for den nøytrale kanskje 2-3-4 ganger i året. Hensikten med en slik shampoo er å løse opp mineraler/salter som har bundet seg til overflaten/coatingen og som vanlige vaskemiddler ikke klarer å ta. Disse shampooene er ikke farlige eller veldig sterke, men har som sagt litt andre egenskaper mot enkelte typer forurensing. Ellers fungerer de som en vanlig shampoo med god glid og rengjøringseffekt.

Eksempler på slike syrebaserte shampooer er f.eks:

Carpro Descale, Koch Chemie Rs, Gyeon Restart Wash, Labocosmetica Purifica.

• Liker 1

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår