Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Har nettopp kjøpt en brukt bil med matt lakk. Den har noen blanke flekker. Noen som har forslag til hvordan jeg kan få fjernet de?

17643246125723619948321629015916.jpg

Tommy
Skrevet

Dette er ulempen med matt lakk, her hardet nok vært enten noen små riper, eller noen gjenstridige flekker, som tidligere har blitt prøvd å polere eller gnikke bort, å da blir lakken blank på de feltene. Det er bare en løsning på dette, å det er å lakkere på ny.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Bjerknez
Skrevet

Biler med matt lakk kan se bra ut, men der stopper fordelene. Hadde matt lakk på en motorsykkel jeg hadde. De ripene jeg fikk i den tanken (som er uungåelig) blir værende der til evig tid. Frem til den evt. lakkeres på nytt. 

Man kan evt. vurdere folie, men ser ikke poenget med å beskytte en lakk som ikke er perfekt i utgangspunktet. Folie er jo ikke gratis det heller. Så jeg ville lakkert på nytt og lagt folie over. Men det koster jo fort veldig mye penger og trolig ikke verdt det. 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrevet

Takk for svar. Har dere noe forslag til et produkt som kam fjerne flekker uten å skade den matte lakken?

Bjerknez
Skrevet
2 timer siden, Getov skrev:

Takk for svar. Har dere noe forslag til et produkt som kam fjerne flekker uten å skade den matte lakken?

Du må bruke et prosukt som ikke "sliper" overflaten. Finn først ut hva de flekkene er. Er det flekker i form av at noen har gnikket hardt etc. så blir overflaten blankere og det får du ikke gjort noe med. Hvis flekkene er smuss som olje, sevje etc. så bruker du kjemikalier som løser opp dette. Prøv med en APC og la den ligge litt uten at den tørker inn og spyl av. 

la produktet gjøre jobben og ikke la deg friste til å gnikke overflaten blank. Du fjerner kanskje flekken, men du får en annen flekk som er umulig og fjerne. 

En ting er sikkert. Jeg kisunner deg den matte lakken. Fint og se på når den er 100%, men stygg som juling når den er flekkete og har riper. 

Skrevet
1 time siden, Bjerknez skrev:

Du må bruke et prosukt som ikke "sliper" overflaten. Finn først ut hva de flekkene er. Er det flekker i form av at noen har gnikket hardt etc. så blir overflaten blankere og det får du ikke gjort noe med. Hvis flekkene er smuss som olje, sevje etc. så bruker du kjemikalier som løser opp dette. Prøv med en APC og la den ligge litt uten at den tørker inn og spyl av. 

la produktet gjøre jobben og ikke la deg friste til å gnikke overflaten blank. Du fjerner kanskje flekken, men du får en annen flekk som er umulig og fjerne. 

En ting er sikkert. Jeg kisunner deg den matte lakken. Fint og se på når den er 100%, men stygg som juling når den er flekkete og har riper. 

Takker. Den er heldigvis forhåpentligvis pen i lakken til å være 9 år gammel🙂

Bjerknez
Skrevet
10 timer siden, Getov skrev:

Takker. Den er heldigvis forhåpentligvis pen i lakken til å være 9 år gammel🙂

Personlig hadde nok OCD'en min fått en ripe hvis jeg måtte kjlre rundt med en slik flekk midt på panseret. Hvis det er bare på panseret ville jeg seriøst virdert helakkering av panser samt at jeg jadde lagt folie på utsatte steder. Inkludert panser. 

Et slikt merke som bilder viser kunne jeg rett og slett ikke levd med. Hadde den vært nede på støtfanger eller andre steder så kanskje, men ikke midt på panseret. 

Men klart, klarer du og leve med denne, så er jo det det beste og det billigste selvsagt. :) 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår