Gå til innhold

Rask beskyttelse av nybil

Recommended Posts

Skrevet

Hei,
Skal hente ut en ny Hyundai Ioniq9 Celadon grey om noen uker. Dagen etter jeg henter den skal vi på flere dagers langtur.
Har også småbarn så har begrenset med tid av med hva jeg kan få til.

Planen min er helt enkelt å kjøre rett hjem, ta en grundig vask med Meguirs bilsjampo, la den lufttørke, og så legge på Fusso Coat light, og Fusso ultra Glaco på rutene.
Er dette en dårlig ide? Kommer nybiler med noe coating som en må vaske bort før man legger på Fusso?
Bilen har også svart klakk rundt hjulene, er det krise om jeg bruker fusso light også her eller bør jeg kjøpe black i tillegg?

Det er en svær stripe av klar plastikk i fronten, virker være utsatt for steinsprut. Hva anbefales til den og andre plastdetaljer, hva med frontruter?

Takk på forhånd for svar!

Skrevet

Flere spørsmål her, men kan prøve å svare på noen...

- Jeg ville ikke lufttørket bilen etter vask. Vannet fra springen innholder som regel en del mineraler (kalk, salter o.l.). Dette blir liggende igjen på lakken når vannet har fordampet. Da tenker jeg det er bedre å tørke bilen med et tørkehåndkle eller med luft (f.eks. løvblåser).

- Godt mulig at bilforhandler vasker og legger på en hurtigvoks før overlevering. Da kan det kanskje være greit å avtale med forhandler at de ikke legger på noen form for forsegling før henting av bilen. Normalt overlever de fleste hurtigvoksene en vanlig vask og blir liggende igjen på lakken. Man kan strippe forseglinger med forskjellige kjemikalier, men det blir jo litt ekstra både arbeid og produkter å kjøpe inn.

- Du kan fint legge samme type FussoCoat på hjulbuene og på stenslagsfolien i front. Jeg ville derimot kanskje unngått å få FussoCoaten på ubehandlet plastikk og gummilister(?) Der ville jeg heller brukt dedikerte produkter.

- Til frontruten vil Fusso ultra Glaco fungere fint.

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

• 4 weeks later...
Snekkerpappa 45
Skrevet

scrubb kan det :) 15 år siden jeg holdt på , brukte meaguiers next shampo på hele bilen jeg :) 

Skrevet

Har du dårlig tid, så ikke stress med vasken før turen. Det kan hende du lager mer krøll enn nytte. Dra på tur og kos dere med den nye bilen, og sett den bort til noen som kan lakkforsegle bilen når du kommer hjem. 

Vask den i børsteløs maskinvask evt. Det er bedre enn ingemting. Mange av de børsteløse maskinene tørker bilen greit også. Glitra og Uno-X er gode maskiner. Bruker disse selv mellom hovedvaskene for å holde bilen noenlunde ren hele tiden. 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår