Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei folkens! 😊 Er det noen her som har erfaring med å bruke lysslynge som takbelysning i garasje? 🤔 Jeg har en garasje på ca 50kvm som trenger ny belysning i taket, og tenkte kanskje dette kan være et alternativ.

Del gjerne deres erfaring, tips og råd 😊

Bjerknez
Skrevet
1 time siden, ØrjanG skrev:

Hei folkens! 😊 Er det noen her som har erfaring med å bruke lysslynge som takbelysning i garasje? 🤔 Jeg har en garasje på ca 50kvm som trenger ny belysning i taket, og tenkte kanskje dette kan være et alternativ.

Del gjerne deres erfaring, tips og råd 😊

Jeg liker generelt ikke å bruke LED slynger eller led striper til direkte belysning. Altså som hovedlyskilde. Jeg liker å bruke LED striper som indirekte belysning. Altså hvor led stripen er skjult hvorden lyser opp områder som reflekterer lyset. 

Led striper krever generelt mye strøm. Regjer med du skal bruke 5-12V strips? Husk at jo lavere spenning led stripen har jo oftere må du injisere spenning. Skal du feste en 20 meter rull med led strips til taket som er 5V så kan du glemme å kun gi denne atrøm fra den ene enden og forvente at motsatt ende lyses opp like mye. Med 12V er det bedre, og med 24V vil du nok klare det. 

Med 220V led atrips er set null problem, men da kreves det vel elektriker...?

Hvis lys er viktig så kjøp ferdige lamper. Jeg har tre slike LED arbeidslamper/verksted taklamper fra Biltema i en kjeller på rundt 15 kvm. Å slår jeg på lyset der så har jeg dagslys i kjelleren. Dem lyser helt insane og dem har holdt koken nå i snart 10 år. Ikke koster dem mye heller. 

Det er disse jeg har:

https://www.biltema.no/bygg/belysning/innendorsbelysning/lysrorarmaturer/led-armatur-ip65-1500-mm-6750-lm-2000062682

Koster slikk og ingenting, dem er lette og montere, veier ingenting og lyser ekstremt bra. Jeg har også en slik i garasjen som er ca. 8x3 meter. Mist på natten når set er bekmørkt så lyser jeg opp både garasjen og oppkjørselen hvis porten er åpen. 

• DCN Poeng 1

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrevet
7 timer siden, Bjerknez skrev:

Jeg liker generelt ikke å bruke LED slynger eller led striper til direkte belysning. Altså som hovedlyskilde. Jeg liker å bruke LED striper som indirekte belysning. Altså hvor led stripen er skjult hvorden lyser opp områder som reflekterer lyset. 

Led striper krever generelt mye strøm. Regjer med du skal bruke 5-12V strips? Husk at jo lavere spenning led stripen har jo oftere må du injisere spenning. Skal du feste en 20 meter rull med led strips til taket som er 5V så kan du glemme å kun gi denne atrøm fra den ene enden og forvente at motsatt ende lyses opp like mye. Med 12V er det bedre, og med 24V vil du nok klare det. 

Med 220V led atrips er set null problem, men da kreves det vel elektriker...?

Hvis lys er viktig så kjøp ferdige lamper. Jeg har tre slike LED arbeidslamper/verksted taklamper fra Biltema i en kjeller på rundt 15 kvm. Å slår jeg på lyset der så har jeg dagslys i kjelleren. Dem lyser helt insane og dem har holdt koken nå i snart 10 år. Ikke koster dem mye heller. 

Det er disse jeg har:

https://www.biltema.no/bygg/belysning/innendorsbelysning/lysrorarmaturer/led-armatur-ip65-1500-mm-6750-lm-2000062682

Koster slikk og ingenting, dem er lette og montere, veier ingenting og lyser ekstremt bra. Jeg har også en slik i garasjen som er ca. 8x3 meter. Mist på natten når set er bekmørkt så lyser jeg opp både garasjen og oppkjørselen hvis porten er åpen. 

Tusen takk for et godt svar! 👍🏻 Hvor mange slike lysarmaturer tror du det er nødvendig å ha i en garasje på ca 50 kvm? 😊

Bjerknez
Skrevet

Jeg har bare en slik lampe i min garasje som er en av to i en dobbel garasje. 

Hvor mange du trenger avhenger av hvor lyst du vil ha det. Men jeg anntar at fire slike lamper vil lyse opp hele garasjen uten problemer. Men det klarer EN lampe også. 

Dem koster jo så lite disse lampene så det er bare å fylle på, hehe.

Bjerknez
Skrevet
20 timer siden, ØrjanG skrev:

Det er helt supert! 🤩👍🏻

Desverre sovnet jeg og når jeg våknet var det lyst igjen.... 😊

Men jeg skal gi det et forsøk i løpet av helgen. :)

Skrevet
3 minutter siden, Bjerknez skrev:

Desverre sovnet jeg og når jeg våknet var det lyst igjen.... 😊

Men jeg skal gi det et forsøk i løpet av helgen. :)

Fort gjort! 😁 Flotte greier ja 😊👍🏻

Bjerknez
Skrevet

Bare sånn for å bygge videre på ideen din. 

hva med å gjøre om garasjen til en smartgarasje? 
installer smartbelysning og noen sensorer etc. og styr lysene basert på når du er der, hvilken dato, kun når det regner eller kun når det er lyst etc et.  Stikkordet her er Homey Pro :)

Skrevet
1 time siden, Bjerknez skrev:

Bare sånn for å bygge videre på ideen din. 

hva med å gjøre om garasjen til en smartgarasje? 
installer smartbelysning og noen sensorer etc. og styr lysene basert på når du er der, hvilken dato, kun når det regner eller kun når det er lyst etc et.  Stikkordet her er Homey Pro :)

Skal sjekke det ut! Takk for tips! 😁

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår