Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvask/mikrofiberkluter/mikrofiberkluter-025801/

I dag brukte jeg disse da jeg tørket av bilen etter vask (ja, oppsugingsevnen er dårlig) og påførte TurtleWax ceramic spray coating. Disse klutene er 85/15, ser også poleringskluter som er 100 polyester, selv om 80/20 eller 70/30 kommer opp som anbefalt flere steder og hva med gsm? Her spriker det også mye. Skapelsen på selve kluten varierer også en del.

Er det litt mikrofiberhysteri blant detailere og/eller produsenter? Jeg spør fordi jeg blir lettere forvirret når jeg leser søkeresultatene.

Jeg kan ikke se at de nevnte klutene laget noen riper og de fungerte helt fint til mitt bruk. Om jeg skulle slå til og polere med disse klutene, er det noen reell fare for at de vil ripe lakken?   

Prismessig er det også store variasjoner,  

Skrevet (endret)
4 timer siden, Scrooge skrev:

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvask/mikrofiberkluter/mikrofiberkluter-025801/

I dag brukte jeg disse da jeg tørket av bilen etter vask (ja, oppsugingsevnen er dårlig) og påførte TurtleWax ceramic spray coating. Disse klutene er 85/15, ser også poleringskluter som er 100 polyester, selv om 80/20 eller 70/30 kommer opp som anbefalt flere steder og hva med gsm? Her spriker det også mye. Skapelsen på selve kluten varierer også en del.

Er det litt mikrofiberhysteri blant detailere og/eller produsenter? Jeg spør fordi jeg blir lettere forvirret når jeg leser søkeresultatene.

Jeg kan ikke se at de nevnte klutene laget noen riper og de fungerte helt fint til mitt bruk. Om jeg skulle slå til og polere med disse klutene, er det noen reell fare for at de vil ripe lakken?   

Prismessig er det også store variasjoner,  

Det står ikke noe om GSM på de klutene du linker til, men jeg kan med en gang si at disse ser ganske tynne og elendige ut. Spesielt til prisen. Dyre er dem også mener jeg. 

Da ville jeg heller gått for 40pk med kluter som kommer i egen eske fra Gloss Factory som skal være 280GSM 80/20 kluter som ohså er uten kant. Veldig gode allround kluter. Dem er på tilbud nå til 250 kr. For 40 stk. så dem er billigere enn de Jula klutene. 

Men dem auger ikke mye vann, så skaff deg et godt tørkehåndkle og kanskje en oakke med skikkelig premium kluter til finjobbene, så bruker du de jeg nevner her til resten. 

Dem selges hos garasjetid.no. Det er ekstremt gode kluter til prisen. Jeg har 5 pakker selv. 
https://www.garasjetid.no/gloss-factory/171563/gloss-factory-mikrofiberkluter-box-seriøst-gode-mikrofiberkluter-40-pack

Endret av Bjerknez
  • Liker 1

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

hmsilset
Skrevet

Hei! Det går helt fint å bruke sånne mikrofiber kluter til det meste om en er lett på hånda! Jeg jobber litt ned bilpleie, og kjøper rundt 40x40 cm med 400 gsm. Da 50-300 stk. Alt etter hva jeg trenger.

Eksempel på tilsvarende kluter:

https://www.curadi.no/produkt/curadi-selection-microfiber-lysegul-400gsm-10-pkn/

Saken er vel at om du har god tid og bare har det som hobby, Så klarer du deg fint med det du bruker nå! Men om en f.eks skal buffe/tørke coating så blir dine kluter veldig fort mettet! 

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-Silset bilpleie 

Skrevet

Jeg gikk berserk for noen år siden og kjøpte 100 kluter fra Rag Company av typen Eagle Edgeless 350. Dette er skikkelige premium kluter til kosejobbene. Men til mitt bruk som stort sett består av vask og hurtigforsegling så bruker jeg disse klutene ganske sjeldent. Jeg bruker stort sett bare de klutene fra Gloss Factory som jeg nevnte lenger opp. 

Dem er gode nok til i buffe voks, og dem er billige nok til å brukes på felger som sin siste reise før dem ender i søpla. Jeg mener man ikke får tak i mer prisgunstige kluter enn disse. 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

hmsilset
Skrevet

Så bra ut de klutene Bjerknez! En må importere i store mengder selv om en skal få sånn mikrofiber 20 prosent billigere 🙂 mulig jeg tester dem du linket til!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-Silset bilpleie 

• 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår