Gå til innhold

Trenger noen tips til Discovery og IONIQ5

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Har tidligere polert og beskyttet min Discovery 3 2006 med brukbart resultat.

Har brukt en bosch GET 75-150 til dette.

Bestemte meg så for å 'step up the game' og kjøpte en masse dyre produkter (polermiddel og puter i alle farger) for korrigering, polering og beskyttelse. MEN, så fikk jeg unger og tingene står urørt. Har heldigvis fortsatt unger, men øyner et håp om å få tid til litt bilstell.

Sort plast på Discovery, hva er greit å bruke her? Grov plastikk ala 2006 med litt ru flate. Owatrol har jeg lest et sted her, funker det? På lakken må jeg nok våtslipe noen steder.

Discoveryen har jo ganske store og takknemlige flater å jobbe med og tykkere lakk-lag. Er det noe jeg bør tenke på når jeg flytter meg over til IONIQ5? Parkeringssensorer felt inn i lakkerte flater feks, skummelt. De grå plastdelene på ioniq, hva gjør jeg med de? Andre plast og bremselykt-deler feks, lar jeg de være eller gjør jeg noe her? Målet her er å fjerne alt av vaskeriper og få ny-lakk-feeling, gjerne med laaaaangvarig beskyttelse.

Skinnkledsel i begge biler. Sand/tanned i Discovery, som er rimelig skitten. Nærmest hvit i IONIQ5, nokså ren. Felles for de er perforert skinn, her trenger jeg tips.

Fellesnevner er at jeg ikke vil bruke altfor mange flere penger. Kan legge ved en liste over hva jeg har fra før.

Skrevet

Ioniq5 er 2022 modell glemte jeg å si. Ikke ny, men likevel 'ny' i min målestokk. 

Skrevet (endret)

Måtte google Bosch GET 75-150. Ser ut til at det er ren eksentersliper/gear-drevet slipe/poleringsmaskin med utkast på 2,25mm. Fungerer nok fint til våtsliping/tørsliping med slipepapir, men jeg vil tro den fungerer nokså dårlig til polering med skum eller mikrofiberputer. For lite utslag til å kunne korrigere noe særlig vil jeg tro. Hvis du skal korrigere og polere opp 2 biler, ville jeg nok vurdert ny maskin. Trenger ikke være av de dyreste.

Når det gjelder polering/korrigering: Jeg ville kanskje vært litt mer forsiktig med Ioniqen. Sannsynligvis tynnere klarlakk. Da jeg polerte egen bil siktet jeg meg inn på 80-90% korreksjon. Altså at jeg fikk tatt det aller meste av lettere vaskeriper, men fortsatt litt dypere enkeltriper igjen her og der. Da fjerner du mindre klarlakk og har mer å gå på til neste gang.

Owatrol Polytrol brukes slik jeg tolker det på veldig slitt/falmet plastikk. Sikkert fin på den eldre Discoveryen. På nyere bil ville jeg muligens lagt på en plast/trim coating. "Lykteglass" av plastikk kan fint beskyttes med samme beskyttelse som du bruker på lakken, enten det voks, syntetisk/keramisk forsegling eller coating. Lykteglassene kan også poleres opp hvis det er mye vaskeriper.

Interiør har jeg mindre erfaring med, så her kan sikkert andre komme med gode råd.

Endret av Skrubb

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Skrevet

Takk for svar!

Har du noen anbefaling på ny/brukt maskin? Er jo en jungel der ute... har 150mm skumplater liggende.

Skrevet

Hvis du har en del 150mm skumpads liggende, er det fordelaktig å bruke dem videre. Mange DA-maskiner har bakplate på 125mm. Dermed vil dine pader stikke litt utenfor bakplaten. Det finnes DA-maskiner med 150mm bakplate, men utvalget er litt mindre. Her er en variant/forslag:

https://bilnerden.no/north-detailing-pda-21-900-w-oscillerende-poleringsmaskin

Denne har et utslag på 21mm (i motsetning til 2,25mm på Boschen. Den vil være veldig mye mer effetiv til å fjerne riper.

Du kan muligens benytte en DA-maskin med 125mm bakplate også, men da er viktig å få sentrert paden - noe som er litt mer knotete hvis paden er litt for stor. Så jeg vil vel anbefale å finne en DA-maskin med 150mm bakplate.

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår