Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei! 

Har nettopp hentet min nye bil Tesla Model Y. Har drevet med bilpleie som hobby i et par år nå men har skjønt at vask av Tesla kan bære på problemer hvis en ikke bruker rette produkter. 

Bruker Koch Chemie og blitt veldig glad i disse produktene men blitt litt usikker om disse kanskje er for '' sterke ''. Pleide og bruke Vorreiniger B som skum såpe på tidligere biler men den har for høy PH i følge Tesla. Har blitt anbefalt og bruke Green Star istedenfor men denne er jo ikke like effektiv som Vorreiniger B til forvask. Er veldig opptatt av og ikke bruke for sterke kjemikaler til forvask da jeg ikke ønsker brann i listene ved vinduene eller at lyktene skal sprekke. 

Hva anbefaler dere av Koch Chemie sitt segment for vask av Tesla? 

Skrevet

Har du sjekket siden til Tesla owners club? Du vil finne en del tips for vask der.

• Liker 1
Skrevet

Koch Chemie GSF blandet med GS når det trengs. Eventuelt ha en litt sterkere mix med GS i en pumpekanne og spraye de skitneste områdene og legge GSF-skum over. Vasker du regelmessig burde det ikke være behov for så sterk såpe som Vb.

Jeg foretrekker å legge kraftigere forvasksåper med pumpekanne. Da har jeg bedre kontroll på hva som blir dekket og kan lettere unngå å treffe ømfintlige materialer.

En annen ting som kan hjelpe er å coate de mest ømfintlige delene, og dermed redusere risikoen litt.

• Liker 2

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Skrevet

Kan jo føye til at KC har andre forvask alternativer også.

Superfoam (Sf). Ph=12, og er bittelitt kaustisk. Hakket under Vb i styrke, men fortsatt sikkert ikke helt 100% "Tesla-sikker".

Activefoam (Af). Ph= 9,5. Trygg å bruke på Tesla, men ser i følge Youtube ut til at denne fungerer omtrent som en mix av GSF og GS. Dessuten kommer den bare i 10L og selges bare til proffbrukere her til lands.

Derfor tenker jeg at en flaske av GSF og GS er beste alternativ. GreenStar mixet 10% i pumpekanne burde ta skitt ganske så bra. Mht. lykteglass/plastikk: Tror ikke det er pH-nivået som får det å krakkelere. Snarere forvaskens/såpens evne til å avfette/løse opp oljer. Dermed gjelder samme forsiktighet selvsagt alle slags bruk av forskjellige avfettinger om vinteren (om man bruker det).

• Liker 1

Skrevet

GSF sammen med GS har jeg brukt hittil i skum kanon og det har fungert greit. Regner med jeg er ganske safe ved å bruke disse to og eventuelt Teerwäsche kombinert med disse ved behov.

Så lenge man holder seg under PH verdien som Tesla sier burde jeg være på den sikre siden selv om andre lykter har krakelert av mildere såper ettersom jeg hørte. 

Hva tenker du/dere om skinn pleie? I følge KC forhandler kan jeg trygt bruke KC Pol star til rens etterfulgt med KC Leather Star. Ser det finnes egne skinn pleie sett til veganske seter. Usikker hva som eventuelt egner seg best her.  

Skrevet

Teerwäsche er en ren avfetting, så hold den gjerne unna lykteglassene og plastdetaljer. 👍

Klykken
Skrevet

Har Model Y selv, og har kastet på både Surfex HD i 1:10, Mac 124 Prickbort, Korrosol og andre godsaker uten å mokke på den. Litt forsiktig rundt lykter bak, men likevel vær påpasselig med spyl godt rundt lykter så går det nok fint. Er litt tegn til krakkelering i kantene på lykteglassene bak hos oss nå hvis man ser godt etter, men de trekker ikke vann likevel. 

Lister rundt vinduene vil misfarges etter hvert da. Der har jeg prøvd litt forskjellig, men etter få vask har listene gått tilbake til å bli misfarget. Nå sist tok jeg, i ren desperasjon, på Gtechniq T1 og utrolig nok er det det som har holdt seg best. T1 er en gummifornyer egentlig.

• Liker 1

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår