Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei. Nylig kjøpt oss en 2010 hiace med fargen mørke blå metalic, å lurer på om noen har polert hiace før å kan anbefale midler og puter? Har i fra før en 2002 hilux som jeg polerte for noen år siden, men veldig vanskelig pga myk lakk. Ble mye kjøremerker på denne. Mvh Daniel

Skrevet

Hei. Ble litt usikker på hva du mener med "kjøremerker"? Man kan få disse hologrammene hvis man bruker roterende maskin og har feil teknikk eller feil pad/poleringsmiddel. Bruker man en dual-actionmaskin burde det ikke skape noen større problemer. Man kan få litt dårlig finish hvis man bruker for grove pader og middel på veldig myk lakk. Altså at blir et lite slør igjen i finishen. Er det dette du tenker på? Jeg tenker en vanlig feil ved polering er at lakken ikke er rengjort godt nok, og at det er noe smuss som havner i paden og skaper microriper. Enda et annet problem kan være at man kjører for lenge med en pad, og at paden fylles opp med polish/lakkrester samt blir for varm. Viktig å rengjøre pader etter 1-2 seksjoner, og helst bytte/rotere litt pader underveis.

Når det gjelder poleringsmiddel og pad til myk lakk tenker jeg det handler om både erfaring, tilstand på lakken og ambisjonsnivå. Er det veldig mye og litt kraftige vaskeriper, kan det være litt vanskelig å treffe 100% med en 1-stegs polering. Selv om lakken er myk må man gjerne ha en kombo med litt cut for å få fjernet det meste av vaskeripene.

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Skrevet

Ja tenkte på hologrammer, så det tydelig sist etter polering når bilen kom i sola. Bruker en DA maskin.  Ser ikke ut som bilen er polert før, så skal nok ikke så mye til for å gjøre den bedre. På en såppas stor bil så tenker jeg egentlig bare et steg for å gjøre den litt blankere.

Skrevet

Ok, normalt skal det ikke oppstå hologrammer når man polerer med DA maskin. Litt usikker på hva som kan ha forårsaket det. Hvis du bare ønsker å få den litt blankere ville jeg kanskje prøvd en litt snill poleringskombo. Jeg synes Rupes gul skumpad + Sonax Perfect Finish er en fin kombinasjon for en lettere polering og for å få opp glansen.

Skrevet

Takk for svar. Hørt mye bra om sonax perfect finish, så skal prøve den👍

Klykken
Skrevet
23 timer siden, Skrubb skrev:

normalt skal det ikke oppstå hologrammer når man polerer med DA maskin

Det skjer rett som det er. Kombinasjon av en eller flere ting som lakktype, grovhet på polish/pute og kvalitet på disse, varme, trykk og så videre, kan lage mye moro. Det er ikke slik at en DA-maskin er umulig å lage ugagn med.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

• Forhandlere
Concker
Skrevet
2.3.2025 - 10.46, Klykken skrev:

Det skjer rett som det er. Kombinasjon av en eller flere ting som lakktype, grovhet på polish/pute og kvalitet på disse, varme, trykk og så videre, kan lage mye moro. Det er ikke slik at en DA-maskin er umulig å lage ugagn med.

Helt riktig, en DA kan i enkelte tilfeller være "mer effektiv" en roterende til både å lage ugagn å brenne igjennom lakken med rett kombo. 

Skrevet (endret)

Ja, enig i at det er ting som kan gå galt med DA-maskin også. Jeg tenker at det er viktig å ha noen grunnleggende prinsipper på plass før man bare "polerer i vei"... 🙂

Hvis jeg skulle peke på et par ting som kan "hindre" at poleringen går skeis:

- Begynn med milde poleringsmiddler og pader.

- Start med en testspot/lite testområde. Da får du en god indikasjon på om sluttresultatet kan bli bra uten polere hele bilen først.

- Invester i en inspeksjonslykt. Da vil man kunne oppdage haze/slør og kjørespor/hologrammer helt i starten, og kan gjøre justeringer i en tidlig fase.

Man kommer heller ikke utenom teknikk. Varme eller varmgang kan fort bli et problem på klarlakk. Lett trykk, ikke altfor høy hastighet, holde paden flatt mot underlaget og bevege maskinen i passende fart.

Det kanskje viktigste å ha i bakhodet hvis sluttresultatet ikke blir optimalt på første forsøk; er at det går an å justere produkter og teknikk slik at det blir bra til slutt. Husker selv at jeg fikk problemer da jeg polerte en utenbordsmotor utendørs i solskinn. Lagde nye riper da jeg skulle tørke bort polishen. Sannsynligvis myk klarlakk. Kanskje ikke optimal microfiberklut til tørking, men problemet løste seg ved å bytte polish. Siden overflaten var varm, tørket nok den første polishen for fort/ble for sticky og dermed ble avtørkingen for aggresiv for klarlakken.

Mer erfarne detailere har gjerne mer erfaring med problemer/utfordringer i poleringsprosessen, og mer utstyr og produkter å justere med. Jeg tenker at ordet "justere" er et nøkkelord når det gjelder polering. Hvis man følger tipsene med mildt/testspot/inspeksjonslys - bør man kunne avbryte og justere på et tidlig stadium, gjerne med hjelp fra dette forumet.:)

Endret av Skrubb

• 3 weeks later...
Skrevet (endret)

Bror min polerte en svart 2009 land cruiser med 3D all in one polish og mikrofiberpute med veldig bra resultat. Flere som har erfaring med denne på myk lakk? Ser menzerna 3 i 1 har mye bra omtaler også.

Endret av Daniel87
Skrevet

Uten å ha prøvd disse all-in-one polishene, tror jeg ikke 3D lenger føres her i landet. Jeg kjøpe en flaske med grovpolishen til 3D og det var bra saker, men tror det var sluttsalget til importøren. Personlig foretrekker jeg å polere med en ren polish og heller legge en forsegling etter eget valg etterpå. Men klart: Litt mer tidkrevende er det jo.

Skrevet

Fant igjen noen puter som jeg brukte for et par år siden, Flexipad oransj pute med svart microfiber på, noen som har prøvd denne på myk lakk? Står at dette er en cutting/finishing pad.

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår