Gå til innhold

Volvo XC60 2021 lakktype?

Recommended Posts

Skrevet

Hei, 

Skal ta en sort Volvo XC60 2021 modell. 
Jobben er vell ikke å få den totalt ripefri, men å friske opp i lakken, som ikke har blitt gjort siden den var ny. Hva kan jeg forvente meg? Lakk type hard? 
Ser for meg en 1-stegs bare, siden dette er bilen til min bror. Hva slags kombo hadde dere kjørt? Hard skumpad å hva slags polish? :) 

hmsilset
Skrevet

Hei. Skal polere en sånn en 4 februar, så vet mere da😅 Tipper lakken er medium+ Jeg velger sannsynligvis medium pad og medium polish og kjører lenge, sakte og får opp varmen! Hvilke maskiner du bruker har like mye å si! Med veldig lite utkast kan du kanskje kjøre litt grovere for at det skal bli bortimot like effektivt som en maskin med mye utkast! 

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-Silset bilpleie 

challenger
Skrevet

Jeg bruker mest Scholl sin rubbing og da er det S30 eller S17 som gjelder på enstegs/familie/dugnadsjobber. Oransje Scholl pute er veldig universal med disse, eventuelt en grovere variant skumpute som blå eller den sorte vaffelputa med S17. Grønn uber pute og S30 fjerner som regel hologrammer om det blir behov etterpå. 
Fin bil å jobbe med, lykke til! 🙂

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Tommy
Skrevet

Vanligvis medium til hard lakk på disse. Rupes sin nye XC-2 polish, sammen med den nye medium (turkise) puta er en killer kombo på slike 1-stegs jobber.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Skrevet (endret)

Kjenner ikke til lakken på nyere XC-60, men hvis jeg skulle tenke litt høyt:

Normalt kjører man gjerne en testspot for å se hvordan kombinasjonen maskin/pad/polish fungerer (i forhold til ønsket resultat). Dette betinger selvsagt at man har flere pader og polisher tilgjengelig.

Jeg er ikke proff og polerer bare egne biler. Jeg kunne nok jaget perfeksjon siden jeg bare jobber for meg selv, men nå sist jeg skulle polere opp min 2015 MB GLA tok jeg et valg om å bare fjerne de lette vaskeripene. D.v.s. at det fortsatt var en del enkeltstående dypere riper igjen etter poleringen, men oppryddingen i småripene/swirls gav tilfredsstillende glans i lakken. I tillegg er det et bra lag med klarlakk igjen til neste runde med polering i fremtiden.

Mitt tips er å gå litt lett med poleringen, og heller la de litt dypere ripene være. Jeg valgte til slutt Rupes gul skumpad + Koch Chemie F6.01 på 15mm DA. Riktignok på relativt hard klarlakk. Kjørte litt mer aggresivt på panseret med den nye turkise (intermediate) Rupes-skumpaden, og fikk fjernet 80-90% av ripene (utgangspunktet var rimelig ok/bra), men tror ikke Volvo-lakken er like hard.

Siden jeg ikke har snøring på hvor hard lakken på Volvoen er, eller tilstanden: Jeg ville kanskje startet med en litt mykere pad (ala Rupes gul skum) og en finpolish med litt cut for å se om det får ryddet nok opp til at lakken fremstår blank igjen.

Endret av Skrubb

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

hmsilset
Skrevet

Polerte en i dag. Var overkommelig å få bort vanlige vaskeriper! Alt av dype riper ville ha tatt en hel dag med ull tror jeg! Så nokså hard lakk! Kjørte med Rupes uhs, orange uber pad på maskin med 21mm utkast!  

PXL_20250203_182920361.RAW-01.MP.COVER.jpg

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-Silset bilpleie 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår