Gå til innhold

Bjerknez sin lille kosekrok...

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Fredag 25. oktober skrev jeg under papirene på en BMW i4 M50 med fargen "Dravit Grey" og 20" 862 hjul.

Bilen ankommer ikke Norge før i januar fikk jeg beskjed om, men bilder og videre fjas kommer i denne tråden når bilen er i hende :) 

Endret av Bjerknez
  • Liker 4

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrevet

Gratulererer! Kompis av meg har i4 i samme farge. Knallfin ❤️ 

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet

Takk for det :) 

kun hentet fra nett, men det er akkurat slik min bil blir seende ut, inkludert fargen. 

IMG_1544.jpeg.de9ef1fb2071112eae8de6b7329d10ab.jpeg

• Liker 2

• 1 month later...
Skrevet

Om en halvannen måned så får jeg nybilen og i den forbindelse har jeg kjøpt meg noen produkter hos Garasjetid og Autodude. Siden jeg sliter med ryggen, så blir det ikke noe "detailing" på høyt nivå fra min side. Spesielt gjelder dette polering. Så jeg har kjøpt meg produkter som skal gjøre bilvasken enklest mulig. 

Så for min del blir det Bilt Hamber Touchless på lavtrykksflaske som forvask. Har en Karcher K7 fra før. 

Etter det blir det bøttevask med en random god såpe hvor jeg bruker Gyeon hurtigforsegler ved avspyling før jeg blåser den ren med en Metrovac luftblåser.

Så leverer jeg bilen til et profesjonelt firma en gang i året (eller så) for polering ved behov.

• Liker 1

Skrevet
48 minutter siden, Skrubb skrev:

Har ikke sett denne fargen in real life, men så en detailingvideo av denne comboen på en av mine favorittkanaler på YT. Virkelig en flott farge.👍

https://www.youtube.com/watch?v=xtodGYQdg3I&t=21s

Den videoen viser fargen fra sin beste side ja. Helt rå den fargen. Den ser sort ut i mørket, grå i dagslys og litt hint av brun/gull farge i sterkt sollys. :)

Skrevet

Første lille forsendelse fra Garasjetid ankom i dag. En vindusvasker som gjør at man lett kommer til, en Carpro Darkside for dekksidene samt en tilhørende børste som vistnok skal være bra for å påføre denne. 

IMG_1110.thumb.jpeg.67b4dd450e8800ae21fd087d3f5b8d6c.jpeg

///Jacobsen
Skrevet (endret)

Jeg er veldig fornøyd med CarPro Darkside. 
Hadde en tom CG doseringsflaske liggende, og tok "vippe" korken fra den. Syns det var mye enklere å bruke enn den medfølgende pumpen.
Kom gjerne med en liten update ang. bruk av den applicatoren. 

Endret av ///Jacobsen

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Skrevet

Kjøpte applicatoren for en tid tilbake og er godt fornøyd. Brukes sammen med Dark Side og den gir en jevn påføring

Skrevet

Så kom den andre forsendelsen: 

IMG_1120.thumb.jpeg.ac1666a38bba10fcf2e7ad4ff0c8a86c.jpeg

Jeg venter flere forsendelser, men det blir på langt nær såpass mye som tidligere så jeg er ikke ute etter å fortjene mitt gamle klengenavn her inne som var "Mr.Gallons". Hehe. 

Min vaskehverdag blir ikke som tidligere da jeg sliter med vond rygg etc. så jeg kommer til å la proffene ta seg av polering og forsegling slik at grunnlaget blir bra. Så kan jeg kose meg med vask og vedlikeholdet. Kommer til å levere bilen en gang i året for etterbehandling også. 

Å polere bort en og annen ripe og andre skavanker gjør jeg fint selv, men ikke hele bilen. Ikke har jeg noe egnet sted og stå heller. 

innvendig på en helt ny bil vil jeg gjerne beholde nybil lukten så lenge som mulig. Så her kommer jeg nok til å bruke en veldig mild blanding av surfex HD i værste fall. Rent vann og mikrofiber vil nok fungere i de fleste tillfeller også. Poenget er og holde bilen ren til enhver tid innvendig. Siden dette er KUN min bil og stort sett bare meg som kjlrer den, så blir jo dette ganske enkelt også :) 

Så og kalle seg en detailer blir nok feil muligens. Poenget er at jeg synes vask og stell av bil er ren terapi og noe jeg liker å holde på med. Men denne gangen blir det på et langt mer edruelig nivå. 

Tirsdag 10. desember kommer dem og legger ny strømkabel fra stolpe til hus (3x50) og legger samtidig 3Fas fra husvegg til sikringsskap og bytter ut strømmåler samt setter inn ny hovedsikring på 3x63A. 

Da kan jeg vel i teorien lade bilen vesentlig kjappere, hehe. 

Skrevet
15 timer siden, Bjerknez skrev:

Da kan jeg vel i teorien lade bilen vesentlig kjappere, hehe. 

Legg opp til så høy ladeeffekt som mulig. Nå vet jeg ikke hvilken ombordlader som er på i4, men med 400V-anlegg skal du kunne ta ut 22kW over tre faser. Om bilen kan ta imot det er en annen sak, men velg så høy effekt som mulig så kan du lade så kjapt du må ved anledning. Ellers ville jeg prøvd å holde hele husstanden under effektleddet som er satt for nettleien. Jeg prøver iherdig å holde meg under 10kW, men ser ut til at 15kW er der jeg ligger på vinteren (pga tenåring i hus). Sørg for å lade om natten, da det generelt er billigst. :) 

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Skrevet
2 minutter siden, Klykken skrev:

Legg opp til så høy ladeeffekt som mulig. Nå vet jeg ikke hvilken ombordlader som er på i4, men med 400V-anlegg skal du kunne ta ut 22kW over tre faser. Om bilen kan ta imot det er en annen sak, men velg så høy effekt som mulig så kan du lade så kjapt du må ved anledning. Ellers ville jeg prøvd å holde hele husstanden under effektleddet som er satt for nettleien. Jeg prøver iherdig å holde meg under 10kW, men ser ut til at 15kW er der jeg ligger på vinteren (pga tenåring i hus). Sørg for å lade om natten, da det generelt er billigst. :) 

Jeg har ikke 400V her jeg bor, så jeg kan kun lade med 1-fas, så raskeste lading jeg kan oppnå er 32A (men lader er begrenset til 30A for å spare kursen litt). Det vil si rundt 7kw lading. 

Men jeg kommer nok til å lade med mye mindre enn det til vanlig. Jeg tenker at jeg kommer til å lade med rundt 20A, noe som betyr rundt 4.6kw. Vi har en elbil til som madammen har som også har egen lader, så hvis begge skal lade på natten er det greit å sette ned effekten litt. Ho kan derimot lade med maks 16A. Alltså rundt 3.6kw. Hvis begge lader bil samtidig så blir jo det da rundt 8 kw. Så kan man slenge på ca. i kw. til i snittforbruk hvis varmepumpe og varmekabler står på gjennom natten. Sa da kan vi klare oss uten og overstige 10kw leddet. 

På dagtid blir det værre, men helt ærlig så bryr jeg meg ikke så mye om de effektleddene. Det blir som det blir :) 

Skrevet (endret)

Du får trefas på 230V og, og maks hastighet på 11kW (har det selv). Det er mye "lettere" for inntaket og, og du slipper å potensielt skjevbelaste en fase hos deg, uten at jeg helt vet konsekvensene av det. Parafraserer det elektriker sa til meg i 2018 😛 

3 timer siden, Bjerknez skrev:

På dagtid blir det værre, men helt ærlig så bryr jeg meg ikke så mye om de effektleddene. Det blir som det blir :)

Forsåvidt enig i det. Kan ikke detaljstyre forbruket helt, men tenker det er greit å være litt bevisst. :)  

Endret av Klykken

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Skrevet
2 minutter siden, Klykken skrev:

Du får trefas på 230V og, og maks hastighet på 11kW (har det selv). Det er mye "lettere" for inntaket og, og du slipper å potensielt skjevbelaste en fase hos deg, uten at jeg helt vet konsekvensene av det. Parafraserer det elektriker sa til meg i 2018 😛 

Forsåvidt enig i det. Kan ikke detaljstyre forbruket helt, men tenker det er greit å være litt bevisst. :)  

Ja, jeg skal legge inn 3-fas så jeg får 230V 3-fas, men jeg kan ikke lade med 3-fas. Det er vel kun Tesla som man kan lade med 230V 3-fas. Andre biler må lades med 1-fas og maks 32A, som da blir rundt 7kw. 

Skrevet
5 minutter siden, Bjerknez skrev:

Ja, jeg skal legge inn 3-fas så jeg får 230V 3-fas, men jeg kan ikke lade med 3-fas. Det er vel kun Tesla som man kan lade med 230V 3-fas. Andre biler må lades med 1-fas og maks 32A, som da blir rundt 7kw. 

Åja, såpass. Tenkte ikke på at det var en begrensning i selve bilen selvsagt. 

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Skrevet
27 minutter siden, Klykken skrev:

Åja, såpass. Tenkte ikke på at det var en begrensning i selve bilen selvsagt. 

Så sant man ikke har 400V så er det ingen biler unntatt Tesla som kan lades med 3-fas. Men også Tesla er begrenset til 11kw. 

• Liker 1

Skrevet

Det var helt nytt for min del. :D Today I learned. Hadde dobbeltlader i Model S-en, som tok imot 22kW, men ellers tenkte jeg liksom 11kW var bransjestandard på ombordladeren uavhengig av spenning.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Skrevet
9.12.2024 - 14.59, Klykken skrev:

Det var helt nytt for min del. :D Today I learned. Hadde dobbeltlader i Model S-en, som tok imot 22kW, men ellers tenkte jeg liksom 11kW var bransjestandard på ombordladeren uavhengig av spenning.

Uansett hvilken elbil man har (bortsett fra Tesla) så får man ikke ladet med med mer en 1-fas hjemme. Å de aller fleste biler (om ikke alle) tar maks i mot 32 ampere. Så i praksis vil det si 7.4kw. 

Unntaket er hvis man har 400V. DA kan man lade med 3-fas, men ikke mange har tilgang til det i private hjem. Da kan man i teorien lade med maks 22kw.

Når jeg skrev 32A over som maks, så vil det si at det er noe lavere enn det. De fleste elektrikere justerer lader til å trekke maks 25 ampere. Jeg fikk grint meg til 30 ampere. Så for min del betyr det 7kw. Maks ladeeffekt. 

Det vil da si at jeg kan lade opp en BMW i4 M50 fra 0-100% på rundt 11-12 timer. Men nå lader man gjerne før batteriet er helt tomt og man trenger ikke lade det HELT opp etc. så uansett tror jeg i praksis at bare noen få timer pr. natt er nok til å holde batteriet oppladet. 

Som regel kan man fint lade 7-8 timer mens man sover slik at man ikke belaster nettet for mye og pådrar seg økte utgifter ved å bryte effektledd. Man kan sikkert lade med kun 16A også (3.6kw). Jeg tenker ikke så mye på disse effektleddene egentlig, men det er jo heller ikke om å gjøre og bryte dem, hehe. 

Skrevet (endret)
8 timer siden, Bjerknez skrev:

Når jeg skrev 32A over som maks, så vil det si at det er noe lavere enn det. De fleste elektrikere justerer lader til å trekke maks 25 ampere. Jeg fikk grint meg til 30 ampere. Så for min del betyr det 7kw. Maks ladeeffekt. 

Samme her. :D  Montert 25A sikring hos meg først også, men sa at pristilbudet jeg fikk var 32A 3-fas og de måtte føye seg. "på eget ansvar". Har ingen praktisk betydning, for jeg lader utrolig sjeldent over 5kW.

8 timer siden, Bjerknez skrev:

Det vil da si at jeg kan lade opp en BMW i4 M50 fra 0-100% på rundt 11-12 timer. Men nå lader man gjerne før batteriet er helt tomt og man trenger ikke lade det HELT opp etc. så uansett tror jeg i praksis at bare noen få timer pr. natt er nok til å holde batteriet oppladet. 

Som regel kan man fint lade 7-8 timer mens man sover slik at man ikke belaster nettet for mye og pådrar seg økte utgifter ved å bryte effektledd. Man kan sikkert lade med kun 16A også (3.6kw). Jeg tenker ikke så mye på disse effektleddene egentlig, men det er jo heller ikke om å gjøre og bryte dem, hehe. 

Hvis du hovedsakelig pendler 1-5mil om dagen så vil du holde deg i området over 50% kapasitet, gitt at du lader hver dag (som er anbefalt). :) 

God regel er "Lad når du kan, ikke når du må", for når du må er det gjerne for sent. Alt dette vet du sikkert, men sier det læll :D 

Endret av Klykken

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Skrevet
40 minutter siden, Klykken skrev:

Samme her. :D  Montert 25A sikring hos meg først også, men sa at pristilbudet jeg fikk var 32A 3-fas og de måtte føye seg. "på eget ansvar". Har ingen praktisk betydning, for jeg lader utrolig sjeldent over 5kW.

Hvis du hovedsakelig pendler 1-5mil om dagen så vil du holde deg i området over 50% kapasitet, gitt at du lader hver dag (som er anbefalt). :) 

God regel er "Lad når du kan, ikke når du må", for når du må er det gjerne for sent. Alt dette vet du sikkert, men sier det læll :D 

Tror du missforsto meg litt.

Dem monterte en 32A sikring til laderen fra starten av, men dem begrenset ladestrømmen i laderen til 25A. Dette gjøres i selve laderen av elektriker. Dette for å ikke overbelaste sikringen. Jeg fikk dem dog til å endre maksimal ladeeffekt i laderen til 30A. 

Jeg pendler vel ca. 3 mil totalt hver dag og handler evt. det jeg skal ha på vei til/fra jobb å mer enn det kjører jeg normalt sett ikke. Men litt mer blir det jo nå når jeg får ny bil i starten selvsagt :) 

Så jeg har på ingen måte noe rekkeviddeangst for å si det sånn, hehe. 

Men i sommerferien blir det en tur til Familie på vestlandet. Heller ingen problem selvsagt. :) 

Skrevet

Her om dagen fikk jeg greie på at bilen blir levert før antatt tid. Planen var at jeg skulle få den levert uke 2-3 i 2025 men nå ser det ut til i følge forhandler at jeg får den allerede neste uke! :) 

Litt kjipt og få den levert på vinteren med ganske basic 18" vinterhjul, men det er nå som det er :) 

Det beste er at jeg har noen fridager i romjulen og da vet jeg jo hva jeg skal bruke dem dagene til, hehe. 

• Liker 1

Skrevet

Forhandler ringt nettopp og sa at bilen ankommer i dag, men den kan leveres tirsdag neste uke. Rene julekvelden detta :)

• Liker 4

Skrevet

Her har jeg jo helt glemt å legge inn bilder. Det har vært mørkt og fotomulighetene dårlige, men her er noen random bilder av bilen, riktignok med vinterhjulene, men det får nå være, hehe. 

IMG_1149.jpeg

IMG_1150.jpeg

IMG_1147.jpeg

IMG_1146.jpeg

IMG_1145.jpeg

• Liker 4
  • DCN Poeng 1

Skrevet

Gratulerer med nyglis 🤩👌

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår