Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Har et spørsmål angående polering av en Nissan Ariya 2023 mod. Denne har det Nissan kaller selvreparerende lakk og lurer på om dette lar seg polere på lik linje med vanlige lakktyper. Ødelegges den selvvreparerende lakken ved polering og tåler den evt coating . Ser det er mange tanker og meninger om dette så alle svar godtas med takk.😎

Skrevet

Er den foliert fra fabrikk, eller hva er det som er spesielt med lakken? Finner ingenting på nett vedr. dette.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet

Det riktige begrepet på denne lakktypen fra Nissan er scratch guard coating.  Det er klarlakken som er elastisk og skal kunne reparere seg selv ved mindre vaskeriper og typiske negle merker. Dette kan ta alt fra 1 dag til en uke alt etter temperatur. Den skal være 5 ganger mer ripebestandig enn vanlig klarlakk. Effekten til denne klarlakken skal vare ca 3 år. Derfor lurer jeg på om det blir en utfordring å polere en bil med denne type lakk da jeg ser for meg at den må være veldig myk og sticky. 

Skrevet

Aha, okei. Da ble det lettere å finne frem. Har ingen erfaring med slik lakk/fabrikkforsegling selv, men leser at panelene bør holdes kjølig for å få korrigert godt nok hvis det er riper av betydning, og som kjent vil man utvikle en god del varme ved korrigering slik at det kan være litt trøblete å få bra. Tror nok dine mistanker er riktig, altså at lakken vil oppleves temmelig myk og sticky og kanskje lite samarbeidsvillig.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår