Gå til innhold

Missfargede lister Tesla model Y

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Beklager om jeg har postet dette på feil sted.

Helt fersk Teslaeier og etter at den ble kjørt gjennom en børsteløs vaskemaskin, ble listene skjoldete og misfarget tilsvarende bildet vedlagt.

Prøver desperat å finne ut hvordan jeg kan få de tilbake original stand igjen. Ble anbefalt å forsøke å gni wd40, noe som bedret noe. Allikevel ingen permanent løsning.

Noen som har noen anbefaling av produkt som kan benyttes? 

Kun håndvask heretter 😬

spacer.png

Skrevet

Dessverre forekommer det en del unødvendig kraftige midler i slike maskiner. Primært er det alkaliske forvasker som "brenner" kromlister, og normalt blir det et blåskjær av varierende grad. Veldig høy pH forekommer gjerne.

Uvanlig å se at listene blir brune...

Ville gått på med en metallpolish for å se om det kan redde listene.

Skrevet

Er det chrome lister på model Y? Eller er det de svarte listene som har mistet fargen og blitt skjoldet?

Skrevet (endret)
17 timer siden, Freddyr skrev:

Er det chrome lister på model Y? Eller er det de svarte listene som har mistet fargen og blitt skjoldet?

Listene på Model Y er sort matt. Eier Model Y selv.

Ser noen har foreslått WD40 på en klut som man "gnir over med". Slikt er jeg skeptisk til.

Men kanskje en kjemisk rens ville fungert? A-la Swissvax Cleaner Fluid Regular uten slipemidler. Eller kan det bli det blankt av dette? 

Endret av Klykken

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Skrevet

Tenkte de var matt sort. Men så det første tipset var å gå over med en metallpolish, det ville hvertfall jeg unngått helt, men støtter tipset med kjemisk rens. 

Skrevet
15 timer siden, josje skrev:

Skuffende, klag hos Tesla, biler må da tåle å bli vasket.

De tåler å bli vasket. Men som alt er deler av bilene ømfintlig mot sterk kjemi. Automatvask aner man jo ikke hva som brukes av kjemi.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Skrevet

Hvis listene var blank fin "krom" før maskinvask må det jo være en produksjonsfeil på listene, evt. noe seriøst feil med kjemien i maskinen. Ser jo ut som bremseskiver som har fått vann på seg.

Skrevet

De er sort matt originalt.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

• 3 months later...
olav framvik
Skrevet

De brukes dessverre kjempesterke vaskemidler i vaskeautomater. Det er nok for å kompenser for dårlig vaskeevne og slippe masse klaging om at bilen ikke blir ren. Bakdelen er at aluminium, plast osv går i stykker og det kan bli dyrt når nye biler ofte har lys som nærmer seg 6 siffre. Mange coater bilen i dag og tenker at da er det bare å kjøre på. Men ofte så er det kunn lakken som er coatet og ikke lykter takrails osv. Jeg jobber i brannvesenet, og har hatt mange diskusjoner med vår levrandør på vaskekjemi. Vi får skumsåpe som har varsel om at må ikke stå på kjøretøyet mer en 2-3 min. 1: hvem leser liten skrift på en 200liters såpedunk 2: hvem klarer å vaske en lastebil på under 2 minutter? Vi ble vel enige om etter flere runder at jeg var dum og hadde ikke peiling;-) Så vi bruker ikke kjemi fra vår levrandør på dette på våre biler. Resultatet er at vi klarer oss med ca 20 liter avfetting i året fordelt på 3 lastebiler og 3 personbiler. Mens sammenlignbare stasjoner bruker hundrevis av liter, siden de vasker med sterk kjemi og kjører derfor uten beskyttelse og møkka sitter hardere. Nå var dette en avsporing på trådstarters innspill om lister, men ville bare lufte mine meninger om store selskaper som selger sterk kjemi uten å kunne noenting om bilpleie.

• 1 year later...
Transitman
Skrevet

Jeg har en Model Y fra -22 med sorte lister. Nesten alt det sorte er vekk. Kun ren aluminium synes. Den har aldri smakt avfetting, kun skumkanon og høytrykk. Tesla i Tønsberg avviste min reklamasjon. 

Skrevet

31.7.2023 - 9.39, Transitman skrev:

Jeg har en Model Y fra -22 med sorte lister. Nesten alt det sorte er vekk. Kun ren aluminium synes. Den har aldri smakt avfetting, kun skumkanon og høytrykk. Tesla i Tønsberg avviste min reklamasjon. 

Hva har du i skumkanonen? For det er normalt tilsvarende avfetting i skumsåpa. Ph kan være høy.

Uansett, litt mild polish eller kjemisk rens ordner biffen

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

• 1 year later...
Skrevet

Mine lister har også blitt helt hvite. Prøvd å polere det bort med div anbefalte midler. Tesla sier de er for skadet til å reddes og mener de er skadd, slik at de ikke skiftes på garanti. Jeg lurer på om jeg kan lakke dem med bedre lakk enn tesla bruker... Noen som har prøvd å lakke listene? Anbefalinger? 

Skrevet

Vurdere folie, kanksje.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Meringdal
Skrevet
24.9.2024 - 14.02, Ares tesla skrev:

Mine lister har også blitt helt hvite. Prøvd å polere det bort med div anbefalte midler. Tesla sier de er for skadet til å reddes og mener de er skadd, slik at de ikke skiftes på garanti. Jeg lurer på om jeg kan lakke dem med bedre lakk enn tesla bruker... Noen som har prøvd å lakke listene? Anbefalinger? 

Ja folie er nok mye enklere. Det skal heller ikke koste så altfor mye. Sleng gjerne ut bilde av listene dine for sammenligning? :)

• 4 months later...
Skrevet
On 24/09/2024 at 14:02, Ares tesla said:

Oppdatering : endte med å lakkere listene selv for å få en varig løsninh. 6 lag med sort felglakk fra biltema og så 5 lag matt klarlakk. Legger ved bilde før og etter. 

Messenger_creation_95FD9AA1-B762-4143-A222-D5E175BE7DBF.png

20250206_133625.jpg

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår