Gå til innhold

steinsprut, valg av lakk


vidar84

Recommended Posts

Hei, tenkte jeg skulle legge i noen steinsprang jeg har fått i løpet av sommeren.

det jeg lurte på var hvilken type lakkstift jeg skulle kjøpe.

orginal bmw (1 med lakk og 1 klar lakk)

eller kanskje Motip (er bare en og ser for meg at den kanskje er klar lakk med farge i?)

eller er det noen andre gode tips?

 

lurer å på om jeg skal kjøpe meg en Loew-Cornell penn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mye tid du skal bruke på det. Farge og hurtig 2k klarlakk på boks, fylle i en sprøyte også fylle i der du må.
Alternativt er å blande om det skal gå litt mer radig unna :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen
16.10.2020 - 16.12, vidar84 skrev:

orginal bmw (1 med lakk og 1 klar lakk) 

eller kanskje Motip (er bare en og ser for meg at den kanskje er klar lakk med farge i?) 

 

lurer å på om jeg skal kjøpe meg en Loew-Cornell penn?

Jeg ville anbefalt å kjøpe originalt. Disse er stort sett rimeligere, og i tillegg får du med klarlakk.

 

'Korrekt' måte er å først legge i base, la tørke, og så å fylle i klarlakk. Men du kan fint blande base og klarlakk sammen og så fylle i.

Da sparer du litt tid, og det er enklere å få det fint.

 

Motip er nok kun base. Da må du kjøpe klarlakk seperat. 

Jeg har god erfaring med de minste maler penslene fra Clas Ohlson. De er billige, og fungerer fint. 

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motip sin er en slags akryllakk/ss lakk, altså på en måte base og klarlakk i ett. Det er heller ikke alle originale flekklakker som kan blandes, noen ganger blir det bare en klumpete grøt av base og klarlakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ///Jacobsen skrev:

Jeg ville anbefalt å kjøpe originalt. Disse er stort sett rimeligere, og i tillegg får du med klarlakk.

Enkelte har veldig dårlig treff på fargen (Mitsubishi sølv som ble blågrå) og elendig klarlakk som ikke tåler kaldavfetting (Hyundai).
Andre (Bmw, Volvo, Audi) leverer gode varer orginalt. Ettersom det her nevnes BMW kan jeg anbefale å kjøpe orginal vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Har brukt original BMW selv flere ganger, og jeg har samme erfaring der; de er bra. Både på farge og kvalitet. 

Jobber med Hyundai, og selger en del lakkstifter. Har ikke fått noen klager på det du nevner.

Gjennomsnittlig Hyundai eier er heller ikke veldig interessert i bil, og legger kanskje ikke merke til det? 

 

Bare for ordens skyld: har ikke lagt i lakk på Hyundai selv, da vi har andre her på bygget som gjør det.
Ei heller polert/korrigert en eneste Hyundai. 
Har bare ikke fått tilbakemeldinger på at lakken ikke tåler (kald)avfetting.

Endret av ///Jacobsen

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ///Jacobsen skrev:

Jobber med Hyundai, og selger en del lakkstifter. Har ikke fått noen klager på det du nevner.

Gjennomsnittlig Hyundai eier er heller ikke veldig interessert i bil, og legger kanskje ikke merke til det? 

Ikke sikkert, jeg kjøpte orginale lakkstifter til min 2017 svarte Ioniq, og der ble klarlakken jeg la utenpå et sår på førerdøren matt første gangen jeg brukt kaldavfetting på den.
Så der endte jeg opp med å bruke 2-komponent for å få det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar:)

da har jeg kjøpt original lakk til begge bilene, har også bestilt skvettlapper til x5 èn (den kaster opp mye stein oppetter dørene)

 

er det noen som har prøvd seg med å bruke IR varmelampe for å få litt bedre/hurtigere herding i lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...