Gå til innhold

Lakkjobb fra helvete


Bimmer5

Recommended Posts

Har nettopp fått tilbake min 2017 BMW 5-serie fra verksted etter en større lakkskade. Bilen har vært fullstendig demontert, dører panser, glass etc har vært av under lakkering. Bilen er nå 100% hellakkert, og den så tilsynelatende bra ut ved utlevering. Jeg sendte så bilen direkte videre til en proff Detailer for at han skulle gjøre siste del av verket. Når han da har vasket/avfettet og tørket bilen viser det seg at bilen er alt annet enn en strøken nylakkert BMW. Bilen er fullstendig (og da mener jeg absolutt hele bilen, inkludert innvendige dørterskler) dekket av riper, swirls/halogrammer og slipespor etter roterende poleringsmaskin - og RUBBING!! PÅ EN NYLAKKERT BIL!! I tillegg er lakken ujevn med godt synlig appelsinhud flere steder. På toppen er det hele tydelige fargeforskjeller på diverse deler (B.l.a. Bilde 02 og 20). Videre er det maskeringskant under panseret pluss at det er lakk som har satt seg på steder under panser og i dørkarmer der de ikke har maskert skikkelig. Tykkelsen på lakken varierer nå fra ca 250 my til langt over 600. Jeg vil legge til at jobben er utført hos merkeverksted ved hjelp av underleverandør på lakk.... Fargen er Carbon Schwarz. Se bilder!

 

Verkstedet bagatelliserer problemet og sier det er enkelt å fikse. Men en bil skal vel ikke se slik ut når den kommer fra hellakkering?? Håper det er noen lakkyndige folk her som kan hjelpe meg litt med å belyse saken. Kommentarer og innspill i forhold til den faglige kvaliteten på jobben som er levert samt hva jeg bør foreta meg mottas med stor takk! 

BMW01 (18).jpg

BMW01 (19).jpg

BMW01 (20).jpg

BMW01 (21).jpg

BMW01 (1).jpg

BMW01 (2).jpg

BMW01 (3).jpg

BMW01 (4).jpg

BMW01 (5).jpg

BMW01 (6).jpg

BMW01 (7).jpg

BMW01 (8).jpg

BMW01 (9).jpg

BMW01 (10).jpg

BMW01 (11).jpg

BMW01 (12).jpg

BMW01 (13).jpg

BMW01 (14).jpg

BMW01 (15).jpg

BMW01 (16).jpg

BMW01 (17).jpg

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok dessverre en gjenganger på mange verksteder. Det er nært umulig å få det støvfritt under lakkering, så det vil (nesten) alltid komme noen støvkorn i lakken. Desto større jobb, desto større sjanse for at det blir.

Dette må slipes ned med 3000 papir, og poleres etterpå. Det blir som regel gjort med roterende, og da blir det lett hologrammer.

 

For mannen i gaten som ikke ser dette, så er det jo aldri et tema og det blir heller ingen tilbakemelding til lakkverkstedene.

Veldig mange lakkverksteder bryr seg heller ikke, og leverer ut biler med både lakksig og støv.

 

Angående fargeforskjell så ville jeg fått de til å lakkere opp de aktuelle panelene.

Lakkdybden kan fort variere såpass mye, det er ikke unormalt. Har de f.eks lagt slipegrunning, så bygger den ganske mye.

Appelsinhud kan det også lett bli ved hellakkering. Det er mye som må dekkes raskt, og det er lett å ha på klarlakk med litt for stor avstand, som skaper appelsinhud, ellers så kan det være at de har overlappet der klarlakken har slått begynt å herde, som også skaper appelsinhud.

Den begynner jo å bli klissete etter 10 min.

Dette må nok våtslipes og poleres opp for at det skal bli fint.

 

Det er jo som de sier, veldig enkelt å rydde opp i. Hologrammene forsvinner med en finpolish og en DA.

Men som sagt, så har jeg villet fått de til å lakkere opp der det er fargeforskjell. De har nok sikkert ikke lagt farge der, bare en runde ny klarlakk tenker jeg.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for utfyllende svar. Har vært en runde til med de som har gjort jobben og de skal se på det etter nyttår. 

 

Verkstedet sier de skal gi skjermene ytterligere et strøk med klarlakk og fade det ut på framdørene. Spurte hvordan dette kunne rette opp fargeforskjellene og fikk da til svar at det kun var lysbrytingen og lysvinkler som forårsaket fargeforskjellene - og det ble korrigert ved å legge på mer klarlakk. De hadde ikke noe svar på hvorfor det kun gjelder framskjermene og ikke noen andre deler av bilen.

 

Kan ikke skjønne at dette vil gjøre noen større forskjell.

 

Er det noen som har tips om hvor jeg kan gå for å få en uavhengig takst på lakkjobben i Østfold/Oslo/Akershus? I USA ser jeg det er veldig vanlig med "post repair inspections" der firmaer tar en sjekk på shady reparasjoner, men finner ikke noe om dette her hjemme.

13F2414F-9D8D-4E3F-B764-5E10D4245B43.jpeg

20191205_161240.jpg

20191205_161310.jpg

C44EB3D9-E7F2-4A59-A276-A3D0DBEF73EC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper dette er noe de sier for å ikke innrømme feil. Om du legger 2 eller 5 lag med klarlakk, så utgjør ikke dette noe for fargen. Jeg regner med at de lakkerer opp på nytt, og flekker ut på dørene. Standard prosedyre.

 

Ved en lakkjobb så legges det som regel 2 lag klarlakk våt-i-våt, men det kommer selvfølgelig an på hvordan finishen er på orginal lakken. Du vil jo prøve å få til tilsvarende med appelsinhud som orginalt. Legger du derimot flere lag vått-i-vått, som f.eks 5 lag, så vil du få problemer med gassing og det vil bli bittesmå bobler i klarlakken og det blir stor fare for å få sig.

 

Du kan våtslipe/ padde klarlakken når den er tørket og legge flere strøk etterpå, men det vil ikke endre basefargen.

(Bare litt sånn ekstra info) 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Da får vi se hva de foretar seg.

 

Det som også ble bekreftet i dag var at dørene var tatt av bilen (uvisst av hvilken grunn) og lakkert LIGGENDE, mens skjermene naturligvis har blitt lakkert stående (på bilen). Er ikke det å be om at det blir forskjeller mt på metallic/flakes? Fargen er Carbon Svart (Blåsort med ganske mye perlemoreffekt), og det gjør vel kanskje saken enda verre? 

 

Og burde ikke bilen egentlig vært lakkert i et stykke med alt på plass?? Skjønner ikke motivasjonen til å demontere den? 

 

Panser var også av bilen under lakkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ja det kan bidra til fargeforskjell. Dørene burde blitt lakkert stående.

 

Enhver metallic farge må lakkeres i samme posisjon som tilstøtende flater. De små metallic flakene legger seg jo helt annerledes på en liggende flate kontra stående flate. Det er som du mistenker; det kan også være en av grunnene til at det er fargeforskjell.

 

Hvorfor de har gjort det sånn vet jeg ikke.

Mulig de syns det var enklere å maskere bilen slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...