Gå til innhold

Diesel byggtørke som fusker

Recommended Posts

challenger
Skrevet

Jeg ser det er en del som benytter seg av diesel/parafinfyrte byggtørkere. Jeg har kjøpt en brukt Foma 43 kW uten ekstern eksos, fra Finn. Den starter og går i ett minutt eller to, og så begynner den å "pulsere", slukker, går to sekunder, slukker, går to sekunder, slukker. Og ryker fælt. Har noen erfaring og tips å komme med for en hjemmereparasjon? Å sette den på verksted frykter jeg koster mer enn å kjøpe en annen, lett brukt fra Finn.

Den har sterk kontinuerlig gnist.

Dieselfilter er byttet.

Flammevakten ser ren og pen ut og jeg har tørket over den med rødsprit, i alle tilfeller.

Begge luftfiltrene ser ok ut, jeg har renset de med Surfex og tørket.

Dysen har jeg renset med bremserens og blåst trykkluft begge veger.

Luftslanger og dieselslanger ser ok ut.

Tennelektrodene er renset, ser ok ut og avstandene er som angitt.

Samme problem uavhengig om jeg kjører den på parafin eller (farget) diesel.

Hører gjerne andres erfaringer. Det er ganske simpel konstruksjon, men så klart komponenter som kan ryke her også.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Kjøp repsett og skift dyser, filtere, plugg, siler og alt sammen. Skift også drivstoff. Rengjør hele maskinen så skal jeg love deg det blir fart i den igjen [emoji4]

Etter nærmere lesning så setter jeg 50 kroner på sila. Sleng den i petrokjemisk avfetting over natta

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Skrevet (endret)

Prøv å stil opp trykket på diesel pumpen. Der er nok litt intern slitasje i diesel pumpen som kan ver årsaken. Som gjør at trykket ikke er stort nok. Da får du den effekten med at den slukker etter kort tid. 

Ta å Ohm flammevakten også. Legg fingen over vakten og se om ohmen forandrer seg.

Endret av Håvard
challenger
Skrevet (endret)
14 timer siden, Autoglaze / polishduden skrev:

Kjøp repsett og skift dyser, filtere, plugg, siler og alt sammen. Skift også drivstoff. Rengjør hele maskinen så skal jeg love deg det blir fart i den igjen emoji4.png

Etter nærmere lesning så setter jeg 50 kroner på sila. Sleng den i petrokjemisk avfetting over natta

Når du bruker ordet sil, hvilken del mener du da?

13 timer siden, Håvard skrev:

Prøv å stil opp trykket på diesel pumpen. Der er nok litt intern slitasje i diesel pumpen som kan ver årsaken. Som gjør at trykket ikke er stort nok. Da får du den effekten med at den slukker etter kort tid. 

Ta å Ohm flammevakten også. Legg fingen over vakten og se om ohmen forandrer seg.

Takk for tips, begge to. Jeg skal forsøke å ohme flammevakten. Er det godt eller dårlig tegn om den endrer seg?

Denne modellen har ingen dieselpumpe, men lufttrykket blåser/suger opp diesel fra tanken og til dysa. Mener du at jeg kan/skal justere opp trykket på luftkompressoren?

Har forresten googlet frem en ca. 10 år gammel bruksanvisning som ser ut til å dekke modellen min, Foma Powerheater 40. Min er identisk som den øverst til høyre på førstesidebildet (28). Kun av-/på-knapp, ingen termostat eller lamper eller fancy greier. Link: http://www.altileie.no/PDF/Bruksanvisning_Powerheater-15-20-28-40-25S-40S-og-60S.pdf

Endret av challenger

Skrevet (endret)

Ohmen skal forandre seg. Når du legger fingen på og blokkere lyset. Gjør den ikke det, så tror brenneren den ikke har flamme. Og da kutter den diesel tilførsel.

Ang diesel pumpe, så har jeg ikke vert borti noen som ikke har det.

Men ser i bruksanvisningen du kan justere opp trykket på sikkerhets ventilen. 

Er sikkert sila bak på dysen han mener.

Endret av Håvard
  • Forhandlere
polishduden
Skrevet
21 timer siden, challenger skrev:

Når du bruker ordet sil, hvilken del mener du da?

Takk for tips, begge to. Jeg skal forsøke å ohme flammevakten. Er det godt eller dårlig tegn om den endrer seg?

Denne modellen har ingen dieselpumpe, men lufttrykket blåser/suger opp diesel fra tanken og til dysa. Mener du at jeg kan/skal justere opp trykket på luftkompressoren?

Har forresten googlet frem en ca. 10 år gammel bruksanvisning som ser ut til å dekke modellen min, Foma Powerheater 40. Min er identisk som den øverst til høyre på førstesidebildet (28). Kun av-/på-knapp, ingen termostat eller lamper eller fancy greier. Link: http://www.altileie.no/PDF/Bruksanvisning_Powerheater-15-20-28-40-25S-40S-og-60S.pdf

Mener det er en sil ala nettingsil i skumkanon ett eller annet sted i nærheten av tanken

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Øyvind G
Skrevet

Det er en lamell pumpe bak viftemotoren. Den drives av viften. Tror ikke du kan justere trykk. Du kan rengjøre lamellene med bremserens. Ikke smør de, da "limer" de seg fast. 

Når varmeren vi har stopper eller fusker har det altid hvert tett dyse.

På en enkel konstruksjon som dette er det ikke mange andre ting enn diesel tilførsel som må være iorden for at den skal gå. 

challenger
Skrevet

Takk for tipsene, jeg har fått sett litt videre på den, uten noen bedring.

Ohmet fotocella og motstanden ble ca. tredoblet ved tildekking, altså gir utslag.

La dysa i avfetting natta over.

Ingen forandring på gangen.

Dysa har forresten samme diameter på tilkobling for luft og diesel. Spiller det noen rolle hvem som er hvor (fremme/bak)? Jeg har forsøkt å bytte om, i tilfelle det kan ha vært feilmontert av tidligere eier, men det gjorde heller ikke forskjell. Nå er luftslangen bakerst og diesel fremst. 

Det er visstnok justeringsmulighet på kompressortrykket, ved filterhuset. Den har jeg ikke våget å røre enda. Er oppgitt til 0,30 -0,39 bar for denne modellen.

challenger
Skrevet

Forsøkte to stunt til i dag.

1. Målte lufttrykket med en bilig eBay-måler, viste steady like over 0,40 bar, frem til den begynner å fuske. Da pulserer selvsagt trykket med anfallene. Oppgitt trykk skal være 0,30 - 0,39 bar. Med litt fratrekk for kvalitetsmåleren, så burde det være akseptabelt.

2. Bypasset sikkerhetstermostaten, det gav heller ingen forandring.

Nå står det stille her, så jeg leverte hele herligheten til et lokalt isenkramverksted for sjekk. Oppdaterer senere om de kommer frem til noe.

• 1 month later...
challenger
Skrevet

Jeg har ikke kommet videre med denne. Isenkramen hadde den stående en tid uten å finne ut av problemet. Tanken er også tømt, flushet og fylt på nytt, uten bedring. 

• 3 years later...
Skrevet

Btw, kor ligg sikkerheitstermostaten på desse varmerene ? Er den tilgjengelig utanfra, for resetting ?

• Forhandlere
Skrevet
2 timer siden, Lerum78 skrev:

Btw, kor ligg sikkerheitstermostaten på desse varmerene ? Er den tilgjengelig utanfra, for resetting ?

I Foma varmerne? Den er vel i kontrollpanelet? Nullstiller ved å trykke på resetknappen.

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

• 3 years later...
Skrevet

Hadde samme problem,,jeg fylte på en hel flaske kondensfjerner,,vips så var problemet borte..

Nå blander jeg i en skvett 98 oktan besnin,,og den går som en klokke 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår