Gå til innhold

Hvordan kan en voks gjøre det blankere?


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Enkelte ganger så prøver jeg å ta på meg en litt edruelig hatt og se ting litt objektivt. Ja, jeg liker å vokse. Jeg synes det er kremjobben når det kommer til detailing. Men samtidig blir jeg litt flau når jeg leser innlegg som feks. "Pete's 53 gir mer wetlook enn Shield" etc. 

 

Jeg har sett en del videoer av "Forensic Detailer" på Youtube og spesielt denne beit jeg meg litt merke i:

 

Det han sier gir faktisk mening i mitt hode og det er noe jeg har tenkt hele tiden. Når man legger på et lag med voks på en ferdig preppet flate så legger man jo bare til en ekstra hinne og jeg kan ikke helt se at dette kan gi mer glans/wetlook etc. 

 

Derimot mener han at en voks kan gi mer glans hvis underlaget ikke er preppet. Altså hvis man vokser falmet lakk så vil det bli blankere. Ingen her inne gjør vel dette vil jeg tro og da kommer spørsmålet. Er alt ståheien rundt "wetlook" bare fjaseri? Kan forskjellen i meningene rundt hvilken voks som gir best wetlook ligge i forskjeller i preppingen og ikke i selve voksen?

 

Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi jeg rett og slett ikke klarer å se forskjell i blankhet/wetlook/gloss etc. etter at jeg tilfører en voks til et preppet underlag. 

 

Beskyttelse vil jo en voks gi, så den biten ser jeg.. men mer wetlook? Hmmmm.... 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shiznit

Alle overflater er ujevne og fulle av riper og hakk, selv en nypolert klarlakk. Det er bare et spørsmål om størrelse. 

 

Når disse ujevnhetene fylles av voks så vil overflaten bryte lys mer uniformt og se blankere ut.

 

Effekten vil til et visst punkt være større jo større ujevnhetene er (f.eks ubehandlet lakk) men den er der også på polerte flater. Det er vanskeligere å se fordi forskjellen er mindre og øynene dine er ikke gode nok. En glansmåler og et mikroskop vil hjelpe.

 

Det er vel godt kjent at "forarbeid teller mest" og at noen vokser gir mer wetlook/glans en andre er placeboeffekt og kreativ markedsføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
32 minutter siden, shiznit skrev:

Alle overflater er ujevne og fulle av riper og hakk, selv en nypolert klarlakk. Det er bare et spørsmål om størrelse. 

 

Når disse ujevnhetene fylles av voks så vil overflaten bryte lys mer uniformt og se blankere ut.

 

Effekten vil til et visst punkt være større jo større ujevnhetene er (f.eks ubehandlet lakk) men den er der også på polerte flater. Det er vanskeligere å se fordi forskjellen er mindre og øynene dine er ikke gode nok. En glansmåler og et mikroskop vil hjelpe.

 

Det er vel godt kjent at "forarbeid teller mest" og at noen vokser gir mer wetlook/glans en andre er placeboeffekt og kreativ markedsføring.

Helt enig med deg. 

 

Hvis du ser videoen over (se hele) så måler han med glossmeter og hvis jeg har fått med meg riktig så får han aldri målt noe MER gloss etter påføring av voks hvis underlaget er riktig preppet. Men så klart, beskyttelse får man.

 

Jeg spurte for litt siden her inne hvilken voks som gir mest "wetlook" og jeg fikk flere svar med mange meninger. Men er man ikke såpass profesjonelle her inne at man kan ha en litt mer edruelig fremtoning når det kommer til å beskrive vokser?

 

Uttrykk som går igjen er at voks A har bedre wetlook enn voks B, men voks B gir en bedre glød etc. Hvordan i huleste kan man se dette? Jeg har testet hjemme med flere typer vokser og jeg klarer rett og slett ikke å ense forskjeller i det hele tatt mellom voksene når det kommer til hvor mye glans dem gir. 

 

Men egenskapene rundt påføring/buffing derimot samt holdbarhet finnes det store forskjeller.

 

I mitt hode så blir da hovedformålet med en voks holdbarhet og hvor enkel den er og påføre/buffe. Å da havner man vel ganske lett på en sealer?

Å kanskje er det derfor jeg har forelsket meg mest i Collinite 845 og SV Shield. Nå mener ikke jeg at Shield har noe forsprang overfor Collinte 845, men det lukter godt av Shield og den er like bra ellers. Den føles også mer "ren" og "naturlig". men at den gir noe mer gloss/glød enn Collinite? Ikke som jeg kan se vertfall.

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shiznit
3 minutter siden, Bjerknez skrev:

Hvis du ser videoen over (se hele) så måler han med glossmeter og hvis jeg har fått med meg riktig så får han aldri målt noe MER gloss etter påføring av voks hvis underlaget er riktig preppet. Men så klart, beskyttelse får man.

Har ikke sett videoen, men jeg gjetter på at det har med nøyaktigheten/intervallene på måleren. Hadde vært interessant å se skikkelige labratorieforsøk på dette, det finnes helt sikkert der ute.

5 minutter siden, Bjerknez skrev:

Jeg spurte for litt siden her inne hvilken voks som gir mest "wetlook" og jeg fikk flere svar med mange meninger. Men er man ikke såpass profesjonelle her inne at man kan ha en litt mer edruelig fremtoning når det kommer til å beskrive vokser?

 

Uttrykk som går igjen er at voks A har bedre wetlook enn voks B, men voks B gir en bedre glød etc. Hvordan i huleste kan man se dette? Jeg har testet hjemme med flere typer vokser og jeg klarer rett og slett ikke å ense forskjeller i det hele tatt mellom voksene når det kommer til hvor mye glans dem gir.

Slik har det alltid vært. Jeg tror mange faller for markedsføing og at gamle myter videreføres basert på synsing. Jeg er hverken ekspert eller forsker, men har testet 10+ vokser på samme lakk og det har aldri vært synlig forskjell.

12 minutter siden, Bjerknez skrev:

I mitt hode så blir da hovedformålet med en voks holdbarhet og hvor enkel den er og påføre/buffe. Å da havner man vel ganske lett på en sealer?

Polering skal gi glans og wetlook, voks skal beskytte. Vokser varierer i kvalitet ift pris, brukervennlighet, lukt, varighet etc og man må selv veie opp hva som er viktig, men utseende på ferdig utført arbeid burde ikke tas med i den vurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingolf

Jeg tok en 50/50 med fusso og concorso på et panser som kun var vasket, ca 1 år gammel grå mercedeslakk, og klarte ikke å si hvem av disse som ga best glans eller om det var nevneverdig forskjell.

 

Jeg er tilbøyelig til å tro at det er lettere å se forskjell på en fin rødfarge med litt struktur, heller enn et dønn flatt panel som i videoen.

Uansett tror jeg neppe at en eventuell forskjell er synlig så snart bilen har blitt litt møkkete, men om den skal rett på utstilling så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Hadde nesten forventet mer motstand her, hehe

 

Det er nok derfor jeg på sikt har foretrukket en en sealer, eller en voks som har lang holdbarhet. Rett og slett fordi jeg ikke har sett noen forskjell i glans, og da kan man jo like godt velge den voksen/sealeren som varer lengst, og er lettest og påføre/buffe innenfor en fornuftig prisklasse. 

 

Shield er for meg den beste voksen hvis man vil ha litt luksus. Collinite 845 er faktisk bedre hvis man tar pris/egenskap med i beregningen. Artig å prøve nye vokser og faktisk liker jeg Butter Wet Wax også. Den er nok muligens ganske middels på holdbarhet, men den er uhyre lett og legge, samt buffe og den lukter helt utrolig godt. Dessuten er det greit å ha en voks stående hvis det skulle dukke opp noen som skal låne litt. :)

 

npr det kommer til opplevd glans, så ser jeg overhodet ikke forskjell på noen av dem. Verken i solskinn, med lommelykt, eller med lupe. Men forskjeller i egenskapene ellers er det helt klart mellom voksene :)

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha

Det er mange som uttaler seg om utseendet til diverse LSP`r, men det er aldri noen som gjør 50/50 tester og prøver å dokumentere all denne forskjellen.

Har lest en test for mange år siden hvor det ble lagt dyre og billige vokser og målt med glansmåler, hvor glansen faktisk gikk ned rett etter påføring, spesielt blant de dyrere carnaubavoksene også gikk glansen opp igjen etter noen vask når voksen var ferdig å "svette". Det eneste jeg har sett forandre utseendet på nypolert bil er coating, der ser man at lakken blir mørkere/dypere under påføring, om det er bra, dårlig eller uten betydning kan sikkert diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor Ingo

Mtp på coating mener jeg forensic har en test på div coating der han måler med glansmåleren på de forskjellige coatingene han tester. Hvis jeg husker riktig så øker glansen på der det er lagt coating i takt med herdetiden (1-2uker) og med vesentlig grad. Da med en del forskjell mellom produktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen
9 timer siden, Bjerknez skrev:

Uttrykk som går igjen er at voks A har bedre wetlook enn voks B, men voks B gir en bedre glød etc. Hvordan i huleste kan man se dette? Jeg har testet hjemme med flere typer vokser og jeg klarer rett og slett ikke å ense forskjeller i det hele tatt mellom voksene når det kommer til hvor mye glans dem gir.

Sjæl. Har gjort forsøk på røde biler med Swissvax Shield, Concorso og Glacier og ikke klart å se noe forskjell på 50/50. Nå påstår jeg ikke at jeg er profesjonell detailer heller, men for meg som amatør virker det å være ett fett hvilken Swissvax man velger - i det minste hvis man kun ser på glans.

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Helt enig. 

 

For min del burde jo Butter Wet Wax være en klar kandidat for papirkurven, sånn sett. Men jeg kjøpte den mest fordi den var forholdsvis rimelig, den lukter himmelsk, og er superlett og påføre/buffe. Jeg bruker den også kun innimellom på motorsykkelen og det tar vel nøyaktig 2 minutter å vokse den. Jeg vasker den også såpass ofte at holdbarhet ikke er noen big deal for meg. 

 

Jeg kjøpte meg også Polishangel Master Sealant for å teste denne opp mot Shield for å se om denne var bedre til nesten halve prisen. Er den det, så har jeg funnet min nye favoritt. Men MS lukter jo ikke akkurat nydelig, så der får den litt trekk. 

 

Men den er vertfall superlett og legge/buffe. Kanskje også hakket bedre enn Shield. Glansen har vi allerede nevnt. Den ser jeg ike forskjell på. :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen

Jeg tok en særdeles uformell test av Master Sealant mot Concorso på den forrige bilen min. Jeg må innrømme at jeg hadde vesentlig høyere forventning til levetiden på Master Sealant. Blir spennende å høre hva du kommer frem til om noen måneder :)

 

 

 

2022 Fiat 500e | ocean green og monogram stofftak med hvitt økologisk skinninteriør
2017 Peugeot 3008 SUV | grå platinum med nappa mistral skinninteriør

Tidligere biler omtalt på DCN: 2018 BMW i3 94Ah | melbourne rød med lodge ullinteriør // 2015 Peugeot 108 | hvit med sort stoffinteriør // 2013 Ford Focus | candy red med sort nappa skinninteriør

 

sjekk kartet selvvask i Norge på Google Maps for oversikt over vaskehallene som er registrert på DCN (sist oppdatert januar 2024)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freakshow

veldig fin diskusjon dere har gående her! :D

så en fin diskusjon angående dette på facebook :P
der hadde en kar polert hele bilen 2 stegs og lagt voks! :)
mener han hadde lagt fusso på førerdøra og resten av bilen var lagt enigma på! :P
ingen så forskjell xD
helt til han fortalte hva han hadde gjort da så plutselig alle forskjell xD

  • Liker 1

Max Protect Certified Detailer

 

Freakshows E39 530DAT

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Ja, det er mye fjaseri ute å går. 

Blir litt flau hver gang noen mener at den ene voksen har mer glød enn den andre etc. Mulig det er mer glød, men det er nå ikke voksen som har skylden i dette vertfall, tror jeg. 

 

På et forum som dette må vi huske på at det også finnes amatører og ferske brukere som intet har annet valg enn å ta det som sies for god fisk. Spesielt så lenge det også finnes profesjonelle detailere her inne. I tillegg har man firmaer her inne som tjener godt på andres erfaringer av god karakter. 

 

Jeg skjønner at man gjerne vil at den dyre voksen man kjøpte er den som gir det beste resultatet, men det gode resultatet er det selve grunnlaget som bestemmer og det er HER kunnskapen kommer inn. Å legge en voks klarer enhver person å få til. :)

 

 

  • Liker 1

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at vokset falmet lakk blir blankere har jeg selv erfart nå på min slitne gamle Volvo denne har aldri fått en polering i løpet av sine 21 år men den er fortsatt blank i lakken. Men etter og ha blitt vokset for litt siden ble den mye blankere kan ærlig si det at på denne ble det brukt Trutle wax orginal som nok ikke er den beste men bilen ble merkbart blankere.

dbtgallery.php?do=gallery_image&id=1548&

 

Kan like godt legge ved et bilde av dette også

SmOxgIV.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Polestarpolish skrev:

Blir kun Turtle wax fra no av;-)

Tenker det var ironisk ment hehe jeg tok det jeg hadde.

Endret av kimar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
7 timer siden, kimar skrev:

Det med at vokset falmet lakk blir blankere har jeg selv erfart nå på min slitne gamle Volvo denne har aldri fått en polering i løpet av sine 21 år men den er fortsatt blank i lakken. Men etter og ha blitt vokset for litt siden ble den mye blankere kan ærlig si det at på denne ble det brukt Trutle wax orginal som nok ikke er den beste men bilen ble merkbart blankere.

dbtgallery.php?do=gallery_image&id=1548&

 

Kan like godt legge ved et bilde av dette også

SmOxgIV.jpg

Er lakken falmet, så vil vel enhver voks gi bedre glans. Rett og slett for at lakken "mettes" og den legger igjen oljer etc. Ikke noen overraskelse det.

 

Jeg viser igjen til videoen jeg linket til. (Se hele)

 

Men en voks vil aldri tilføre mer glans (tror jeg) når underlaget er ferdig polert/rubbet/preppet. Heller motsatt...faktisk, selv om det kun kan måles og ikke ses med det blotte øye. :)

  • Liker 1

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestarpolish
Er lakken falmet, så vil vel enhver voks gi bedre glans. Rett og slett for at lakken "mettes" og den legger igjen oljer etc. Ikke noen overraskelse det.
 
Jeg viser igjen til videoen jeg linket til. (Se hele)
 
Men en voks vil aldri tilføre mer glans (tror jeg) når underlaget er ferdig polert/rubbet/preppet. Heller motsatt...faktisk, selv om det kun kan måles og ikke ses med det blotte øye. :)
Porene blir fyllt opp med olje å du får dårligere glans?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez
1 time siden, Polestarpolish skrev:
11 timer siden, Bjerknez skrev:
Er lakken falmet, så vil vel enhver voks gi bedre glans. Rett og slett for at lakken "mettes" og den legger igjen oljer etc. Ikke noen overraskelse det.
 
Jeg viser igjen til videoen jeg linket til. (Se hele)
 
Men en voks vil aldri tilføre mer glans (tror jeg) når underlaget er ferdig polert/rubbet/preppet. Heller motsatt...faktisk, selv om det kun kan måles og ikke ses med det blotte øye. :)

Porene blir fyllt opp med olje å du får dårligere glans?

Tror du må lese det jeg skriver en gang til :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...