Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei!

Etter ca 130.000km og 9 år er det på tide å bytte bi-xenonpærene på min Avensis stv 2009 mod.

Det er ikke så komplisert å skifte på denne bilen. Man trenger kun å løsne ekspansjonstank, påfyllingsrør for vindusspylervæske og innsugningsrør for å komme til baksiden av lyktene, så jeg tenkte å skifte pærene selv. På bergensvåte veier ønsker jeg å ha pærer med 4300 Kelvin.

Jeg er litt fristet til å gå for Osram Xenarc Ultra Life, som skal holde 4 ganger lenger enn konvensjonelle pærer. Det er en behagelig tanke å slippe å tenke på nytt pæreskift de neste årene, og i tillegg vil det være god økonomi hvis pærene holder 4 ganger lenger slik de lover. Da blir jo pris vs levetid bedre enn for de fleste billigpærer.

Spørsmål 1:

Lyser disse pærene like godt som standardpærer, eller ofrer produsenten noe av lysstyrken for å øke levetiden på pærene?

Spørsmål 2:

Min bil har D4S Bi-xenon. Når jeg tråler diverse nettbutikker og ser på forskjellige pærer går det sjelden frem om pæren er Xenon eller Bixenon. Er det slik at alle pærer i salg i dag er Bixenon-pærer, og så er det opp til bilen om man kan utnytte langlys-delen av pærene? Er f.eks. Osram Xenarc Ultra Life en Bixenon-pære?

Spørsmål 3:

Både Osram (Night Breaker Unlimited) og Philips (X-treme Vision) har xenon-pærer som lover ekstra godt lys. Er det et hav av forskjell i lysstyrken mellom disse og f.eks. Osram Xenarc Ultra Life? Etter hva jeg har forstått har high performance pærene noe kortere levetid enn standardpærer. Dette gjør at pris/levetid-forholdet på high performance pærene blir veldig dårlig sammenlignet med longlife pærene. Så er spørsmålet om det ekstra lysutbyttet fra high performance pærene kan forsvare dette.

Takker for tips!

Endret av Dash
skriveleifer...
  • Liker 1
Skrevet

Bixenon betyr som regel bare at et lokk/deksel åpner/løfter seg slik at pæren får lyse mer/opp/lengere, ikke at du trenger en egen bixenon pære.

Skrevet

Aha!

Så bi-delen er en egenskap ved lykta og ikke en egenskap ved pæren.

Hva med spørsmål 1 og 3? Er high performance pærene til Osram og Philips så bra at de kan forsvare en 4- til 5-dobbelt pris i forhold til long life pærer fra de samme produsentene? (Korrigert for forventet levetid på pærene)

Skrevet

D4S fra Biltema koster 370 kr og de er det grei kvalitet på. :) Ja det koster ganske mye skal man ha de beste pærene. De er noe bedre ja, men man får som sagt kjøpt noen «billige» pærer for samme prisen. 

Pærene varer jo ofte 5 år eller mer alt etter hvor mye du kjører. Er jo ikke noe problem å bruke litt tid på å bytte pærer så sjeldent. 

Skrevet

Ut i fra egne erfaringer så er det kun Osram og Phillips som monteres på egne biler. Det finnes nok billigpærer også som funker greit, men de jeg har prøvd har ofte blitt svake over tid. Kvalitet koster, men får det man betaler for. 😊

1991 Toyota Celica GT-4 ST185

2014 Toyota Hilux X-Cab

2019 Mitsubishi Outlander PHEV S-Edition

Skrevet

Takker for innspill.

Endte opp med å kjøpe et sett med Osram Xenarc Ultra Life til kr 1195 fra Xenonkungen. Disse skal i følge dem ikke lyse noe dårligere enn standardpærer, og jeg slipper forhåpentligvis pæreskift resten av bilens levetid.

Jeg går også og leker med tanken om ekstralys og kom over dette settet: https://www.bygghobby.no/produkt/e-merket-kjorelys/e-merket-komplette-pakker/e-merket-led-bjelke-96w-komplett-pakke

Er det noen som har erfaring med dette settet?

Skrevet

Eg kjenner ikkje til dette settet, men no er det kommet ganske masse LED fjernlys på markedet. 

Eg er nok litt over snittet interessert i lys på bil, so skulle eg kjøpt no, hadde blitt 2stk Lazer st 6 evo, eller st 8 evo. 

https://www.ekstralys.no/lazer-st-6-evo

Desse ser ut til å lyse bra og sprer bra! Greit det når ein bur i den kommunen som antagligt har mest hjort om vinteren. 

Men desse lyktene er ikkje gratis! 

Er sikkert andre som har erfaringer med andre lys og kanskje dei som du linker til

Skrevet

@Christer kan fantastisk mye om ordentlig lys, og da mener jeg ordentlig peiling! :D

Audi S4 B5 Santorin Blue Facelift

Audi 80 B4 2.0E quattro

Skrevet (endret)

Ja, har lest en del innlegg av ham, og forstått at han vet hva han snakker om :) 

Blir spennende å prøve de nye pærene jeg har bestilt.

Har uansett lagt ekstralysene på is inntil videre. Den elektroniske parkeringsbremsen bestemte seg plutselig for å ta kvelden, og er redd det kan koste en hel del kroner å fikse den (i alle fall hvis jeg må bytte hele EPB-uniten)....så den har prioritet foran ekstralysene... :huh:

Endret av Dash

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår