Gå til innhold

TEST av Idrobase pistoler, lanse og skumkanon


A. Gaastjønn

Recommended Posts

A. Gaastjønn

Har fått tilsendt diverse tilbehør til Kranzle (passe også andre høgtrykker, som f.eks Foma Proff) frå @Storefot

Idrobase er produsert i Italia.

 

Ein oversikt over kva dei ulike pistolane heiter og vekt:

 

RED 35:

 

r40Ss5.jpg

 

RED 40:

 

IkQ7p5.jpg

 

RED 60:

 

ZSV3Bj.jpg

 

Original Starlet 2:

 

hyHfdi.jpg

 

Her ligger samtlige side om side. Det er RED 40 som er montert med lanse:

 

sCetY0.jpg

 

Idrobase Piuma Aluminium Skumkanon, veldig lett:


aFowND.jpg

 

Idrobase Rustfritt Stål:


ljEebD.jpg

 

Eit bilde av lansa satt sammen med RED 35 + skumkanon av messing. Lansa er 700mm lang med 25 graders spredning.
Idrobase-proff.png?zoom=2&fit=800,800&ss 

Har heilt sidan eg fekk Kranzle 2160, kun brukt Starlet 2 pistol med original knivlanse. Det har i utgangspunktet fungert greit, men har reagert på att avtrekket på Starlet 2 er veldig hardt. Den blir tung å jobbe med over tid, og i tillegg er den veldig stor. 

I fyrste pakke frå @Storefot fekk eg pakka i bildet over. RED 35 med lanse og skumkanon i messing. Det fyrste eg la merke til er at RED 35 var betydelig lettare. Den var også mindre i fysisk størrelse og avtrekket var betraktelig mjukare. RED 35 er mykje bedre å bruke over tid, både fordi den er lettare og avtrekket er langt frå like hardt som på Starleten. Hurtigkoblinga fungere også motsatt av Starlet sin, noko som er positivt. Du må dytte den frå deg for å løyse ut lansa, medan på Starlet dyttast den mot deg (her er det fleire som har løyst ut lansa med eit uhell på Starlet).

 

Vidare er lansa veldig god. Har savna litt å kunne justere bredda på stråla, slik eg kan på den originale frå Kranzle. Det att lansa frå Idrobase er 10x bedre å holde i, og att den er lettare å snu, gjer att den heilt klart tar 1. plass. Har heller ikkje kjent behovet etter å kunne justere bredde på stråla etter eg byrja å bruke Idrobase sin. 

 

Testa kun aluminiumskanona av dei eg fekk tilsendt. Veldig lett! Ingen problem å legge tjukt barberskum med den. Likar dog ikkje att det ikkje er mogleg å justere konsentrasjonen. Synast det er greit å kunne fylle kanona og bruke den ein god del gonger før den må fyllast att. Piuma må dessverre fyllast ofte sidan den har fast konsentrasjon. 

 

Av pistolane stod det mellom RED 35 og RED 40. RED 60 blei utelukka raskt på grunn av størrelse og vekt. Den blei meir lik Starlet 2. Det var tilslutt RED 35 som trakk det lengste strået og vant. I bruk er den hakke bedre ergonomisk kontra RED 40. Iallfall for mine store hender. Det er også den lettaste av samtlige pistolar, om så bare nokon titalls gram lettare enn RED 40. 

 

Som ein konklusjon har eg bestemt meg for å selge Starlet 2 og anskaffe meg RED 35 + lanse. :thumbs:

 

Fyr i veg med evt spørsmål om det var noko som skulle vere uklart :thumbup:

  • Liker 7
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Stian1991

Vurderer slik selv, veldig greit å lese det du skriver om den. Skulle gjerne vært med video på en slik test kanskje slik at man ser hvordan stråle er, også skumkanon kanskje :)
Ellers veldig bra lesing og god info! Tenkt litt på hvilke håndtak jeg skulle gå for men dette avgjorde saken! :thumbs:

Endret av Stian1991
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A. Gaastjønn
3 timer siden, regeli skrev:

Veldig fin liten test :)

Vurderer selv nå og byte ut Starlet 2 til Idrobase sitt kit på Kranzlen.

 

Men, hvilken flow rate og spredning er anbefalt?

Bruker den 90% til vask av bil, så 25graders spredning er nok innafor?

 

 

Usikker på flowrate og spredning. @Storefot / Tommy Kan du avklare kva eg prøvde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på flowrate og spredning. [mention=3740]Storefot / Tommy[/mention] Kan du avklare kva eg prøvde?


Mener fant en tabell som viser at Kranzle 2160 skal ha 045 i flow rate, så da forenkler det saken [emoji4]
25 grader på spredning er «normalt».

Correct me if I’m wrong [emoji13]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Forhandlere
9.4.2018 - 19.47, regeli skrev:

 


Mener fant en tabell som viser at Kranzle 2160 skal ha 045 i flow rate, så da forenkler det saken emoji4.png
25 grader på spredning er «normalt».

Correct me if I’m wrong emoji13.png

 

VM i sent svar her, det er flow 045 som trengs for kränzle 1152 og 2160 ja. disse har 042 fra fabrikk, men heller litt større enn mindre pga belastning på pumpe. 25 spredning er favoritten her i gården ;)

  • Liker 1

Detailshop.no

Koch-Chemie, Colourlock, MTM Hydro, R+M Suttner, Poka Premium, FX Protect, Work Stuff, Kwazar, The Rag Company, Vinove, 3D, Mavel, John Guest, APS Pro, Scangrip, Liquid Elements, Flex, Kränzle, IPC Foma, Wera.

 

Gnukkehjørnet
En uhøytidelig podcast om detailing og meningen med livet (mangelen på et?). Du finner oss på Libsyn, Spotify, iTunes og RSS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VM i sent svar her, det er flow 045 som trengs for kränzle 1152 og 2160 ja. disse har 042 fra fabrikk, men heller litt større enn mindre pga belastning på pumpe. 25 spredning er favoritten her i gården [emoji6]


Har nå testet litt dette og tror nok den gamle dysen som er 6 år gammel har gjort sitt.
Med Idrobase Red35 pistol og dyseoppsett som over, virker som er dobbelt trykk og så mye lettere nå som en kan vri selve skaftet for å styre vinkelen.

Kranzlen ble som ny maskin [emoji16]
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...