Gå til innhold

Diverse spørsmål rundt polering


robertwtf

Recommended Posts

robertwtf

Hei!

Da har man tenkt å ta steget ut i den oscillerende poleringsverden og trenger litt guiding.
Biler som er tenkt polert: 10 år gammel Passat, 10 år gammel A4, 7 år gammel XC 70 (Henholdsvis moccabrun, svart og brun). Hvordan er lakken på disse bilene?

- Etter bilvask, trenger jeg clay før jeg skal polere. Trenger tips på OK clay+clay lube.

- Jeg har fundert litt på om en RUPES/Flex virkelig er nødvendig, eller om jeg kan gå for en maskin som er et hakk billigere. Hva anbefales i så fall da? (DA-maskin)

-Er scholl-produktene greie poleringsmiddler? Evt. Fins Rupes poleringsmiddel på tilbud hus en lokal forhandler her nå. Er det noe annet jeg burde valgt i stedet?

-Etter polering, skal det legges LSP. Etter hva jeg har sett, liker jeg holdbarheten og den hydrofobiske beskyttelsen til fusso. Men jeg liker absolutt glansen fra en tradisjonell voks. Rockie-question: Kan dette kombineres på noe vis?

-Hvordan vedlikeholdes fusso over tid? Legge nye lag etter grundig forarbeid men uten polering?

Takker for svar :)

Endret av robertwtf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Du skal ta steget ut i roterende verden eller skal du på DA

 

Bilthamber sin clay er grei. Clay lube kan du lage selv av litt bilsåpe og vann. Trenger ikke være for avansert der. 

 

Passaten er knallhard. 

Audien er knallhard. 

Volvoen vet jeg ikke. 

 

Scholl er greie poleringsmidler, absolutt. Samme er rupes, men varierer veldig også på hva som tar hva og hvilke puter du bruker. 

Jeg har selv tatt passater flere ganger og det som har virket best på passaten var grønn 3m fast cut pluss faktisk. 

Du trenger også et lite arsenal med puter. 

Uber er gode puter som kutter bra. Scholl har også gode puter. 

Liker ikke veldig godt rupes sine blå puter og uhs puter men blå rupes mikrofiber er veldig nice til cutting. 

Sist jeg tok min egen audi så telte jeg faktisk over hva jeg brukte av puter, noe jeg normalt ikke tenker på men da brukte jeg vel 28 puter eller så totalt på grovt, medium og finsteg. 

Men da var også feilingen på komboene inkludert. 

 

Ingenting er vel nødvendig, men rupes og flex er vel det som er det beste. 

Selv har jeg hatt flere andre, men har nå rupes 21mk1, rupes 15mk2 og rupes mini og det er helt konge maskiner. 

 

Du kan ikke kombinere forskjellige vokser oppå hverandre, nei. 

For meg som elsker å dulle med egen bil så vil jeg ha glans.. holdbarheten er ikke like viktig for da har jeg en unnskyldning for å komme meg mer ut i garasjen når effekten av voksen avtar så jeg kan legge på et nytt lag. 

Jeg synes det er vel verd det å kjøpe skikkelige vokser som gir glans men mange her inne skal bare ha billig og holdbarhet så det er nesten et valg du må ta selv :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

robertwtf

Det burde stått oscillerende og ikke roterende ja (rettet). Tankegangen rundt det å vokse egen bil ofte kan nok treffe meg også ja. Takker for tips. Hvilken swissvax voks ville passet til en passat? Og evt. andre billigere og gode alternativer til voks?

Endret av robertwtf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

robertwtf

Jeg tror jeg blander litt begrepene/rekkefølgen ved polering.

 

Vask/Klargjøring før polering --> Claying --> 1,2 eller 3 steg med polering --> lakkforsegling --> Voks eller sealer

 

Ble dette rett? Eller er lakkforsegling det samme som voks/sealing?

 

Den der PolishAngel Master Sealant så ikke så dum ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks er naturligt. Lakkforsegler er syntetisk. Er litt små ulikheiter, men dei gjere same jobben. 

 

Man kan legge voks over lakkforsegling, men ikkje omvendt. 

Men dette trenger ikkje å gi bedre holdbarheit og gir litt meir jobb, so er ofte unødvendigt å gjera. 

So det holder med ein type beskyttelse etter polering

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

robertwtf

Takker for svar.

Hvis jeg skulle startet ut med bare én poleringsmaskin, ville det vært greit med en 15cm?  Eller fins det en maskin som man enkelt kan bytte bakplate på, slik at man kan få "2-i-1" maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild
10 minutter siden, robertwtf skrev:

Takker for svar.

Hvis jeg skulle startet ut med bare én poleringsmaskin, ville det vært greit med en 15cm?  Eller fins det en maskin som man enkelt kan bytte bakplate på, slik at man kan få "2-i-1" maskin?

Da må du isåfall til med roterende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
robertwtf

Det ble en pakke for 5990,- med Rupes LHR 15ES BigFoot Deluxe kit inkludert et ShineMate EP803 Rotary Polisher Kit.

Jeg ønsker forslag på handleliste av puter til Rupes maskinen for å kunne polere en passat (10 år gammel). Trenger jeg like mange av hver type og hvor mange er vanlig å bruke på en bil? Hva slags puter har dere god erfaring med på denne lakken? (Har sett med Rupes poleringsmiddel).
 

Takker for svar!

Endret av robertwtf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...