Gå til innhold

Hjelp! Flekkete felger


simbru

Recommended Posts

Slurva litt med reingjeringa av sommerfelgane i haust desverre, då vinterfelgane blei montert klokka 23 på ein sein og kald haustkveld...

Kom i dag på at sommerfelgane absolutt burde vært shina før våren setter inn...
Etter ein del runder med iron-x og prickbort er det fortsatt ein del flekker igjen, som sitter ganske godt virker det som.

Har noken forslag til korleis en kan fjerne desse?

Har diverse felgrens, iron-x, surfex, PB og clay liggende i hylla

IMG_20170311_163023.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Arild skrev:

Ser ut som asfalt? Prøv å legg prickbort på dem å la det ligge en stund. 1 time+ 

 

Det der skal ikke være noe problem å få rent. 

Påføre prickbort regelmessig da, slik at det ikkje tørker? Bildet er tatt etter 2 omganger PB på ca 30 min hver, uten at eg synest det tok så veldig mykje

 

8 timer siden, trogha skrev:

Har du prøvd håndvask med svamp eller børster? Evt. kan du prøve clay eller syrebasert felgrens.

Har prøvd med børste ja, uten at det hadde noen særlig betydning... Stort sett alle 4 felgane er fulle av sånne merker, så trur nok at clayen blir mettet ganske raskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Prøvd p21s eller rim7?

 

Det du også kan prøve er biltema sin felgrens. Den er syrebasert. Du har også turtle wax extreme sin som også er syrebasert. Fordelen med den er at den "blør" men er dyrere enn biltema sin. Fåes også på bensinstasjoner om du ikke har biltema i nærheten. 

 

Du kan også gi dem en runde iron-x til å se om det hjelper.. 

Har tatt mange fæle felgsett oppover, og har opplevd å kjøre både 2 og 3 runder med korrosol for å få fjernet alt. 

Nå vet jeg jo ikke hva det er på dine felger men ser nesten ut som asfalt. 

 

 

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arild skrev:

 

 

 

Hadde bare noe sonax stående, men verken den eller ironx gav noken blødende effekt.

Hjelper syrebasert felgrens på annen forurensning enn metallisk støv? Hvor lenge kan evt en syrebasert rens ligge på uten at lakken tar skade av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Har aldri sett noen skader etter syrebasert felgrens på noen av settene jeg har tatt og har tatt mange oppover. Mulig det skader mer om du bruker det mange ganger men må benytter jeg ytterst sjelden det. Har hatt syrebasert liggende på lenge (1-2 timer) for å virke godt uten at det har skapt problemer. 

 

Må alltid ty til syrebasert på felger på biler vi har tatt som "aldri" har blitt vasket før for å få dem som nye selv om jeg bruker både p21s og rim7. 

 

På felger som vokses og behandles ofte bruker jeg somregel bare korrosol (liker ikke ironx)  for å få dem rene og nesten aldri noe felgrens.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild

Jeg anbefaler som alltid gtechniq sine produkter. De fåes hvertfall på bilnerden. 

Siden du har bbs felger så er det dyre felger som fortjener litt kos, så jeg anbefaler gtechniq c5 wheel armour. 

 

http://bilnerden.no/gtechniq-c5-wheel-armour

 

husk at en liten flaske kun holder til 4 felger opp til 17" kjøp 2 små eller en stor om du har større felger. 

Husk også å kjøp en flaske med gtechniq panel wipe(pw) å vaske over dem med før pålegging av coating.

anbefaler deg også å se en video og to på youtube om pålegging av coating om du skal gjøre det.

 

Dersom du er litt "kjipere" så fungerer også fusso og swissvax autobahn veldig bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for tips! Har seg også sånn at senter er lakket opp igjen før mitt eie, og overflaten er derfor ikke like glatt som originalt. Blir dette noe problem med tanke på coatingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild
10 minutter siden, simbru skrev:

Supert, takk for tips! Har seg også sånn at senter er lakket opp igjen før mitt eie, og overflaten er derfor ikke like glatt som originalt. Blir dette noe problem med tanke på coatingen?

Litt usikker men det tror jeg ikke skal bety så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen poeng i å la avfetting/felgrens tørke inn på felgen, produktet "slutter å virke" når det er tørket inn, det eneste du risikerer er å måtte bruke tid på å fjerne inntørkede produkter som i værste fall kan skade felgen. Syrebasert felgrens har gjerne virketid på 30-60 sekunder før den skal spyles bort, og det er som regel en god grunn til det..

Sitrusrens er ekstremt effektivt på type asfaltmøkk, du kan jo teste på et lite område hvis du har. Fusso fungerer veldig bra på felger, den tåler ekstremt mye mer juling enn Autobahn også er den jo stort sett gratis:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, trogha skrev:

Det er ingen poeng i å la avfetting/felgrens tørke inn på felgen, produktet "slutter å virke" når det er tørket inn, det eneste du risikerer er å måtte bruke tid på å fjerne inntørkede produkter som i værste fall kan skade felgen. Syrebasert felgrens har gjerne virketid på 30-60 sekunder før den skal spyles bort, og det er som regel en god grunn til det..

Sitrusrens er ekstremt effektivt på type asfaltmøkk, du kan jo teste på et lite område hvis du har. Fusso fungerer veldig bra på felger, den tåler ekstremt mye mer juling enn Autobahn også er den jo stort sett gratis:)

Har nok ikke sitrusrens i sortimentet nei... Bør man heller kjøre flere omganger med feks prickbort mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, simbru skrev:

Har nok ikke sitrusrens i sortimentet nei... Bør man heller kjøre flere omganger med feks prickbort mener du?

Du må nesten prøve det som finnes av kjemi for å finne noe som ser ut til å løse opp/fjerne møkka, påfør og jobb det inn med børste eller svamp og inspiser. Hvis du har prøvd prickbort, ironx og surfex uten forbedring, ville jeg prøvd syrebasert felgrens. Iron-x er jo en slags blødende felgrens på steroider, så tenker at neste steg er syrebasert felgrens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, todleif skrev:

Er ikkje bar aluminium vel? Mine felger med bar aluminiumskant ser iallefall ikkje sånn ut. 

Er vertfall det eg har fått inntrykk av, men kan jo godt hende at der ligg ein slags forkromming på kanten der..? Har ikkje forska so mykje på akkurat den delen der enno...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...