Gå til innhold

Lufting av bremser og annen bremseidioti

Recommended Posts

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Hei godtfolk!

Har i kveld prøvd - uten hell - å lufte bremsene på dragemobilen to ganger etter bytte av ihjelrustet calipper.

Første gangen gikk det litt på høgg og belegg siden hjelperen (dragen) hadde dårlig tid, så det var egentlig å forvente. Andre forsøket hadde vi bedre tid på oss, men resultatet ble det samme som første gangen.

Hun pumpet pedal og jeg luftet calipper, og etter nesten en halv liter bremsevæske gjennom calipperen kjente jeg på pedalen og syntes den var fast og fin i fisken og sa det var greit. Hjulet på og rygget ut fra tunet, fremdeles godsaker. Kjørte 10 meter og bremset, og pedalen gikk rett i gulvet og bilen fortsatte å trille...

Kom meg tilbake inn på tunet og funderte litt på hva jeg hadde gjort galt, og kom etterhvert frem til at lokket på bremsevæskebeholderen var lukket mens vi luftet, og hadde en formening om at den var åpen ved siste lufteseanse, men det er jo så lenge mellom hver gang jeg gjør dette at jeg aldri husker fra gang til gang...

Så, skal lokket være av eller på? :)

Jeg vurderer også å kjøpe meg en bremselufter, og Biltema har to varianter, en til 199 og en til 799 kroner, men begge går på trykkluft. Kompressoren min står bak et halvt flyttelass og det er ikke veldig fristende å prøve å grave den ut, så en manuell versjon hadde vært greit. Noen som vet om noe?

Tredje problem er at brekket ser ut til å ha hengt seg opp, sånn for sikkerhets skyld, etter at bilen har stått i ro en måneds tid eller så med brekket på (nei, ikke verdens beste idé). Er det noen gode triks for å få det til å løsne igjen av seg selv, eller er det bare å sette i gang med demontering og bytte av bremsesko?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

• Forhandlere
Concker
Skrevet

Den billige på biltema har jeg aldri fått til å fungere på mine biler..  Selv med ganske duganes kompressor.
Så ville styrt unna den, beste løsningen er vel typen med trykk på beholderen kontra vacum? Jeg hadde ihvertfall heller gått for det :)

Skrevet (endret)

Har du husket å etterfylle bremsevæske? Hvis lokket sto på bremsevæskebeholderen og du har pumpet ut 1/2 ltr så er det ikke så rart at pedalen gikk til bunns.

Endret av mmosberg

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

VCDS / VAGCOM bruker.

Skrevet

Hei.

denne her er helt genial. du kobler den til ventilen på dekket og gir da et trykk i bremsesystemet og presser bremsevæska ut. bare husk og fylle på bremsevæske etter vært. Du jobber på samme måte som om noen skulle sitte inni bilen og pumpet men her slipper du det. Starter på høyere bak hjul og jobber deg oppover.

Husk at dekket ikke må ha for mye trykk det står på pakka. og det er en helt ok pris. Den skal passe til de fleste bilmodeller.

https://www.mekonomen.no/bil/verktoy/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftingsverktoy-pa1267no

Skrevet
3 timer siden, JanTore skrev:

Hei.

denne her er helt genial. du kobler den til ventilen på dekket og gir da et trykk i bremsesystemet og presser bremsevæska ut. bare husk og fylle på bremsevæske etter vært. Du jobber på samme måte som om noen skulle sitte inni bilen og pumpet men her slipper du det. Starter på høyere bak hjul og jobber deg oppover.

Husk at dekket ikke må ha for mye trykk det står på pakka. og det er en helt ok pris. Den skal passe til de fleste bilmodeller.

https://www.mekonomen.no/bil/verktoy/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftingsverktoy-pa1267no

Denne har jeg og brukt i mange år etter å ha slitt med det samme som du. Drager er flinke til mye rart, men bremselufting er de dårlige på.
Jeg har hatt for vane å lufte alle fire kalippere når jeg har gjort en jobb som deg, begynner alltid med hjulet lengst fra sentralen.
Det er nemlig nederst i kalipperen at all gugga og vannet samler seg, så det kan være greit å få hel og pen bremsevæske ned i kalipperen.

Audi S8
Skrevet

Eg har en som er lik denne, funket veldig bra for meg, men som knut sier eg også lufter alle, starter med det som er lengst fra sentralen og jobber mer rundt og tar det som er kortest fra sentralen til slutt, passer også på at der er nok bremse væske i holderen hele tiden når du lufter

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremselufter-2000031634/

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Skrevet

Jeg har den lufteren fra Biltema til 700 kroner eller hva det var. Har ihvertfall lufta uproblematisk med den. Den suger væska ut av nippal.

Og ja, lokket på bremsevæskebeholderen skal være av. Huske å etterfylle når du lufter. 

• Moderatorer
Christer
Skrevet
7 hours ago, mmosberg said:

Har du husket å etterfylle bremsevæske? Hvis lokket sto på bremsevæskebeholderen og du har pumpet ut 1/2 ltr så er det ikke så rart at pedalen gikk til bunns.

Ja, etterfylte underveis nettopp for å unngå at det ble slurpet inn luft fra toppen.

8 hours ago, Concker said:

Den billige på biltema har jeg aldri fått til å fungere på mine biler..  Selv med ganske duganes kompressor.
Så ville styrt unna den, beste løsningen er vel typen med trykk på beholderen kontra vacum? Jeg hadde ihvertfall heller gått for det :)

Okei, da utgår den :)

4 hours ago, JanTore said:

Hei.

Jeg har vel ca 2,7 bar i dekkene på dragemobilen... dvs, det var det da den ble parkert :)

Men den der så veldig enkel og grei ut såfremt slangen er lang nok. Hvor fort tappes dekket for luft når man bruker denne her?

2 hours ago, MBjoel said:

Dette funker helt genial og billigere løsning skal du nok lete lenger etter. Funker perfekt hver gang. Da kan du ta over pumpinga fra dragen ;P

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremselufter-2000017000/

Hvordan funker denne da? Tilbakeslagsventilen settes i en beholder med bremsevæske og så pumper man pedalen? Får man nok trykk i systemet når man slipper pedalen for å fylle bremsevæske og/eller lukke luftenippelen?

56 minutes ago, Knutis said:

Denne har jeg og brukt i mange år etter å ha slitt med det samme som du. Drager er flinke til mye rart, men bremselufting er de dårlige på.
Jeg har hatt for vane å lufte alle fire kalippere når jeg har gjort en jobb som deg, begynner alltid med hjulet lengst fra sentralen.
Det er nemlig nederst i kalipperen at all gugga og vannet samler seg, så det kan være greit å få hel og pen bremsevæske ned i kalipperen.

Jeg har pleid å bare lufte på det hjørnet jeg har byttet calipper på, da jeg ikke har merket noen forskjell på bremsene om jeg har luftet ett eller fire hjørner.

11 minutes ago, mstrandbo said:

Jeg har den lufteren fra Biltema til 700 kroner eller hva det var. Har ihvertfall lufta uproblematisk med den. Den suger væska ut av nippal.

Og ja, lokket på bremsevæskebeholderen skal være av. Huske å etterfylle når du lufter. 

Okei, men da må jeg ha kompressoren ut fra flyttelasset...

Jeg får prøve på en manuellufting til i kveld med åpent lokk og se om det løser problemet. Jeg tror dog uansett ikke det blir noen tur med den bilen siden brekket henger, så sånn sett er det jo ingenting som haster, men det er greit å bli ferdig med ting også.

Takk for svar, alle sammen!

Skrevet

Slangen fyller seg til slutt med kun bremsevæske uten luft. Hver gang du trykker på pedalen løser ventilen ut å slipper gjennom væske og luft og så fort du slipper pedalen låser ventilen slik at det ikke kommer inn luft.

Skrevet
34 minutter siden, Christer skrev:

Men den der så veldig enkel og grei ut såfremt slangen er lang nok. Hvor fort tappes dekket for luft når man bruker denne her?

Jeg har pleid å bare lufte på det hjørnet jeg har byttet calipper på, da jeg ikke har merket noen forskjell på bremsene om jeg har luftet ett eller fire hjørner.

Du bør fylle luft igjen i dekket etterpå for å si det slik, men det holder ihvertfall til å lufte systemet skikkelig. :) Jeg gjør det som sagt for å få ut den sorte og ofte vannholdige bremsevæska som samles i kalipperen og er en grunn til at stempler ruster fast. Men jeg har og opplevd bedre bremseeffekt ved å gjøre det på denne måten.

13 minutter siden, MBjoel skrev:

Slangen fyller seg til slutt med kun bremsevæske uten luft. Hver gang du trykker på pedalen løser ventilen ut å slipper gjennom væske og luft og så fort du slipper pedalen låser ventilen slik at det ikke kommer inn luft.

Jeg kjøpte og en slik på Biltema, men der tror jeg ventilen sviktet umiddelbart. Har likevel brukt den i kombinasjon med dekk-lufteren og det funker greit for å samle opp gammel bremsevæske.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Når du sier det, så er faktisk luftenippelen på nedsiden nå... så da er det vel en kalipper for venstre siden jeg har montert på høyre, da.

Random tanke - kan jeg bruke sånt bremsetempelverktøy til å holde i mot, sånn at jeg kan snu kalipperen når jeg lufter systemet?

Skrevet

Personlig bruker jeg "colatrikset" viss jeg skifter calipper. Fyller en gammel flaske ca halveis med bremsevæske, setter på en slange fra liftenippel og helt til bunnen i flasken. Pass på at den ikke flyter opp eller kommer over overflaten. Deretter er det bare å åpne nippelen å pumpe pedalen med rolige bevegelser helt inn - holde ett sekund - helt ut til det slutter å komme bobler. Gi den gjerne ett par trykk etter det slutter og boble da det kan ligge litt luft igjen. Pass på å etterfyll i beholderen underveis og luft heller formye en forlite.

Skrevet
1 time siden, Christer skrev:

Når du sier det, så er faktisk luftenippelen på nedsiden nå... så da er det vel en kalipper for venstre siden jeg har montert på høyre, da.

Random tanke - kan jeg bruke sånt bremsetempelverktøy til å holde i mot, sånn at jeg kan snu kalipperen når jeg lufter systemet?

Peker nippelen ned får du problemer med luftingen ja. Mulig du kan snu kalliper under lufting om du ønsker å bruke en venstre caliper på høyre, har ikke forsøkt det selv og anbefaler heller ikke reodor løsninger når det gjelder bremser.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Jeg har ikke flere kalippere tilgjengelig, men siden den på andre siden burde byttes den også, kan jeg kjøpe en til riktig side og bytte begge...

Øyvind G
Skrevet (endret)
16 timer siden, Christer skrev:

Her har du nok svaret på problemet ditt. Luften vil gå opp og derfor må nippelen stå oppe. Bytt kalipper slik at nippelen står oppe og luft igjen på tradisjonell måte slik som du har gjort tidligere. 

Du trenger ikke verktøy får å gjøre dette.

Har bilen ABS bør tenningen stå på når du lufter.

Om lokket er av eller på har ingen betydning, men det pleier å være av fordi man likevel må etterfylle når man lufter.

Endret av Øyvind G

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår