Gå til innhold

Maskinpolering!


volvov70

Recommended Posts


er litt nybegynner på bilpleie fronten..

lurte på om eg har gjort det bra i og kjøpe denne maskin: https://bilpleiekongen.no/produkt/startpakke-maskinpolering/

tenkte bare og prøve meg frem, Har noen små riper litt rundt om som eg tenkte å få vekk med denne maskin
har dere troen på denne maskin og disse produktene?

også ka avfetting burde eg bruke? 
har også kjøpt høytrykk sjampoo å skumkanon på presskane
 
kas bilshampoo er bra og bruke ? :D

Endret av volvov70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje vært borti den maskinen der før, men den får nok jobben gjort. Den Scholl poleringen som er med er hvertfall kanon god, men det er veldig grov ( rubbing ) så det kan være lurt å gå over med noe finere etterpå.

Det viktigste før du begynner å polere er å få bilen 100% rein, da er det først bruke for eksempel prickbort for asfalt fjerning, så en avfetning, eg bruker en del surfex og en del microavfetting. Spyler bilen, så bør du ta en runde å få vekk metallet som sitter fastbrent i lakken, og da er korrosol en grei pris på og er veldig effektiv og bra. Så svamper bilen med vanlig bil såpe, Så bør du claye den for å få tatt de siste som evt sitter i lakken. Alt dette selges hos de fleste sammarbeidspartnerene her inne.

Står også mye om dette i diverse guider her inne, er også verdt å lese igjennom S&S er, der står veldig mye info om veldig mye.

Viss du har veldig god tid, så er denne veldig fin http://www.detailersclub.no/forums/topic/24989-guide-michaels-bilpleieguide-fra-a-til-å/

Og denne er fin http://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-nybegynnerguide-for-skånsom-vask-av-bil/

IGL Kenzo master installer

 

Sertifisert Scholl Concepts Bilpleier.

Sertifisert Polishangel Bilpleier.

 

 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, longbow skrev:

Eg har ikkje vært borti den maskinen der før, men den får nok jobben gjort. Den Scholl poleringen som er med er hvertfall kanon god, men det er veldig grov ( rubbing ) så det kan være lurt å gå over med noe finere etterpå.

Det viktigste før du begynner å polere er å få bilen 100% rein, da er det først bruke for eksempel prickbort for asfalt fjerning, så en avfetning, eg bruker en del surfex og en del microavfetting. Spyler bilen, så bør du ta en runde å få vekk metallet som sitter fastbrent i lakken, og da er korrosol en grei pris på og er veldig effektiv og bra. Så svamper bilen med vanlig bil såpe, Så bør du claye den for å få tatt de siste som evt sitter i lakken. Alt dette selges hos de fleste sammarbeidspartnerene her inne.

Står også mye om dette i diverse guider her inne, er også verdt å lese igjennom S&S er, der står veldig mye info om veldig mye.

Viss du har veldig god tid, så er denne veldig fin http://www.detailersclub.no/forums/topic/24989-guide-michaels-bilpleieguide-fra-a-til-å/

Og denne er fin http://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-nybegynnerguide-for-skånsom-vask-av-bil/

tusen takk for info! har sett litt på sånne guider, men er mye forkortelser eg ikkje skjønner som p21 avfetting og mye sånt :D men pricbort, surfex, korrosol, clay, bilshampo? noe som er verdt og handle ? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på det riktige stedet. :thumbup:

 

1 time siden, volvov70 skrev:

men er mye forkortelser eg ikkje skjønner som p21 avfetting og mye sånt :D

 

Derfor vil man først og fremst begynne med å lese teori, lære om forskjellige kjemikaler man skulle ha i arsenalet sitt. 

Som nevnte allerede, du fikk noen forslag på midlene du kunne ha kjøpt. Jeg liker ikke å nevne brands, uansett hvilken butikk du kommer til å bruke, så selger den lignende eller de samme produktene, og å kjøpe en liter flaske av hver koster ikke skjorta.

 

Når det gjelder vask guide, så har jeg en litt annerledes mening... 

Siden du starter med bilpleie, så trenger sikkert bilen din MYE vasking. 
Så ville jeg (its all in the PREP) avfette, deironisere, skume, spyle, da vaske bilen med to bøtter men med bruk av Zalo i stedet for bilshampoo. 
Gå over alle trange plasser med børste og APC. Utrolig hvor mye skitt kan sitte der. 

Så spyler du zalo vekk, claye, spyle og vaske bilen en gang til denne gang med shampoo. Bare for å være sikker på at alle paneler er virkelig rene. Og da er det bare å tørke, og inspisere lakk, sikkert noen flere enn "bare noen riper her og der" dukker opp:ph34r:

 

Jeg er forelsket i roterende, fatter ikke hvordan å utføre hele jobben med DA maskin. 
Ville heller investere i flere puter og polisher. 

 

Også: Det er ikke mulig å ha for mange mf kluter.:lol:

Not certified at anything really :)


Showcase

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Avfetting/asfaltfjerner: Prickbort eller Autoglaze Ultra. Begge er veldig gode, men holder en knapp på Ultra da den er bankers på våt lakk. Prickbort er dog lettere tilgjengelig, blant annet hos Rusta og en del bensinstasjoner
  • All purpose cleaner(APC): Surfex HD er uovertruffen.
  • Skum: Autofoam, Magifoam, Nerta Active Diamond, Autoglaze Power Wash. Gode produkter alle sammen.
  • Metallpartikkelfjerner: IronX, Korrosol, IronS, Iron Out. IronX er vel fremdeles kjent som den aller beste, men det skiller ikke voldsomt.
  • Clay: Bilt Hamber Autoclay soft er den jeg bruker, men her finnes selvsagt mange andre dugandes produkter. Autoclay kan brukes med såpevann som smøring.
  • Felgrens: P21s power gel, Scholl Rim7, Auto Finesse Imperial, Blankbil/Espuma revolution
  • Bilshampo: her er det mye å velge i. Selv er jeg veldig glad i Nanolex Pure Shampoo og Poorboys super slick & suds. Mange liker også Mr. Pink. Meguiars NXT car wash, Gyeon Bathe+ og Gtechniq G-Wash.

Zalo'n lar jeg stå på kjøkkenet, selv om jeg vet at det funker greit dersom man skal strippe lakken før polering eller i forbindelse med wash&wax. Jeg regner ikke med @mikeb bruker Zalo til hverdagsvasken?

 

Når det gjelder kjøp av maskin, ville jeg heller ha gått for Das6 pro fremfor Carwise. Den har litt mer kraft og er kjent som en god maskin som mange her inne har. Du får også med 2 bakplater på Das6. Så legger du til en Menzerna/Uber poleringspakke og en 10pk. gule MF fra Bilnerden, så er du ganske godt på vei (dog litt få pads). Med VIP-rabatt ender du da på 2151,- og har en poleringspakke som etter mitt syn er bedre enn Bilpleiekongens. Ingen frakt tilkommer da ordren er over 1499,-. I denne pakken ligger ikke noen av produktene i listen over, her tenkte jeg først og fremst å sammenlikne pakken hos Bilpleiekongen med hva du kan få for samme pris hos Nerden.

 

Når det gjelder roterende vs. DA, kan man nok konstatere at roterende per definisjon er mer effektivt. Samtidig er det langt tryggere for en nybegynner å bruke en DA-maskin da risikoen for å brenne gjennom lakk nærmest er lik null med en DA-maskin. Så skal man også huske på at maskinføreren har veldig mye å si for resultatet. Veldig mye handler om teknikk og erfaring med å maskinpolere. Hva slags lakk man har med å gjøre spiller også inn. Det handler ikke bare om verktøyet man bruker. Så er det selvsagt helt greit å ha preferanser for det ene og det andre, men det finnes egentlig ikke noen fasit - man må prøve seg litt frem og se hva man trives best med :)

 

 

  • DCN Poeng 3

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et innlegg cheffen. :) Hardt ikke å være enig med deg.

 

Zaloen - mente kun det tilfellet vi snakker om her... Nybegynner skal klargjøre bilen sin for den første gang. Da snakker vi en helt annen sak en hverdagsvask... 


Jeg ville ikke misbruke en god sjampoo på forvasken jeg, betaler for mye for den. :ph34r:Og særlig ikke på en bil som (mest sannsynlig) fått aldri så mye og så intensivt pleie som den kommer å få under behandlingen.

 

Da det gjelder roterende og occilerende, så sier jeg bare at skal man ha en maskin, og virkelig rekke i alle trange plasser, så funker det imho bedre med en 50-80mm puter og mulig en forlengelse på roterende. Dette betyr ikke at det er en bedre maskin eller type. Kort fortalt universell.


Sant det at man kan skade lakk, men 'detailing game' har aldri vært bare om moro. 
Våre flinke detailere her på DCN viser hvor enkelt er det i sine S&S trådene. Nivået er så høyt fordi, vel, de er flinke :D og for mest parten, har masse med trenniga bak seg.   


Jobben er jo enkel (pretty straightforward), men dette betyr ikke at den er lett å utføre. 

Så den som tar seg av poleringen burde først fatte ansvaret og vurdere saken grundig(har jeg nok tålmodighet, lyst, tid, plass osv). Det er ikke å si at oppgaven er noe black magic!

 

Håper du forstår poenget mitt.:D

 

 

"With great buffer comes great responsibility" - var ikke det onkelen til SpiderDetailer som sa det??:thumbs:

Not certified at anything really :)


Showcase

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Då har eg testet den DA maskin!

Men eg ting eg lurer på. når eg brukte den med hard pute og et grovt middel, så ble hele den polerings puten varm.. middele tørket inn i puten, hadde det må max turtall noke han bilpleiekongen sa den sku stå på... 

E det noke som skal skje ? eller gjort noke feil då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CooperWorks
Då har eg testet den DA maskin!

Men eg ting eg lurer på. når eg brukte den med hard pute og et grovt middel, så ble hele den polerings puten varm.. middele tørket inn i puten, hadde det må max turtall noke han bilpleiekongen sa den sku stå på... 

E det noke som skal skje ? eller gjort noke feil då?

Noen lakktyper er varmesensitive. Skru ned hastigheten lavt nok til at det ikke skjer. Kan også hende at puten er "mettet" rens den med lufttrykk eller padbørste (neglebørste fungerer også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, CooperWorks skrev:

Noen lakktyper er varmesensitive. Skru ned hastigheten lavt nok til at det ikke skjer. Kan også hende at puten er "mettet" rens den med lufttrykk eller padbørste (neglebørste fungerer også)

 

Ja okei, for det er vel ikke meningen at det skal skje ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sier at puten ble varm eller lakk?? 

Det er helt vanlig at pute blir varm, takket være occilerende bevegelser og gnidning mellom BP og svampen :) 

Er det noe særlig grunn til at du starter på full gass rett opp? Roterer puten da du kjører eller står stille?

Not certified at anything really :)


Showcase

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv den maskinen som første maskin en gang i tiden. Og den rister voldsomt og putene blir fort varme. Den ble fort solgt dessverre.Til fordel for en bedre maskin,som fortsatt gjør nytten :) lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok desverre dårlig konstruksjon på maskin med dårlig kjøling. Maskinen utvikler ekstremt med varme som blir overført via bolt på bakplate og videre til pad. Har samme liggende her, blir like brukt. Blåst et par bakplater allerede.

Kan hende det blir bedre med lavere hastighet eller mindre press.  Husk å prime pad skikkelig og prøv å kjør mindre område av gangen.  Du kan også gi padden et lite spray med vann for å øke kjøretiden noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.3.2016 - 20.56, mikeb skrev:

Men du sier at puten ble varm eller lakk?? 

Det er helt vanlig at pute blir varm, takket være occilerende bevegelser og gnidning mellom BP og svampen :) 

Er det noe særlig grunn til at du starter på full gass rett opp? Roterer puten da du kjører eller står stille?

Puten blir var, 
Men er kun når eg bruker hard pute ikke med den mjuke puten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G
2/9/2016 - 4.22, volvov70 skrev:

tusen takk for info! har sett litt på sånne guider, men er mye forkortelser eg ikkje skjønner som p21 avfetting og mye sånt :D men pricbort, surfex, korrosol, clay, bilshampo? noe som er verdt og handle ? :D 

 

Hei. Hvis du synes det er noe som er uklart (f.eks forkortelser som en nybegynner ikke forstår) i guiden jeg har laget så vil jeg gjerne vite om det. Har prøvd å bruke så lite som mulig av dette i mine nybegynner guider pga. det er forvirrende for en nybegynner. Si ifra til meg så retter jeg det. 

 

P21s er ikke en forkortelse, men  navnet på et merke som bla. lager en meget god felgrens.

 

Etter at du har hvert her på forumet så bruker du nok like mye forkortelser selv, vent å se. ;)

 

Den ene guiden min er linket til i tråden her allerede (bilvask) eller så finner du også linker i min signatur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...