Gå til innhold

Vask etter omlakkering


Ingolf

Recommended Posts

Fikk beskjed på møller ryen om å vente 3 uker med vask etter at bakdelen av bilen fikk ny lakk pga rustbobler. Til nød var det lov med vann uten HT, og så har jeg tatt meg friheten med litt QD på fuglebajs.

 

Etter 3 uker var det imidlertid greit med ALT, og jeg tenker jo som så at det er litt snodig at det ikke er noen mellomting mellom en skånsom vask og polering.

 

Like mye vaskeriper på den nylakkerte delen som på det jeg korrigerte i påsken, og litt hologrammer. De skal vist ha tatt en lett vask når bilen ankom, men ikke berøringsvask - Det er jo sikkert fint når man dekker med plast over hele bilen... Voksen er imidlertid ganske død over alt nå, antagelig pga skitt.

 

Problemstillingen er at jeg skal reise på ferie, og får litt noja av å ha møkkete bil over i den fjerde uka før jeg får vasket igjen. Har lest litt på nettet, og det virker å være litt regler med forskjellig lakk, råd fra forskjellige år, ellers lett blanding av bullshit og gamle rykter.

 

Ryker jeg på noen reell risiko for å skade noe om jeg kjører en lett skumlegging m. bøttevask uti andre uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Jeg ville kjørt på. Har hatt bil til lakkering flere ganger, og aldri fått beskjed om noe slikt. Lakkerer en del selv også, og har da alltid våtslipt, polert og vasket dagen etterpå... En riktig herdet lakk i lakkboks tåler fint å bli vasket når den leveres til kunde.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en svak blanding med raceglaze snow foam kanonen for et par timer siden, gjorde underverker :)

Sjelefred :wub:

Endret av Ingolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig med petrokjemisk avfetting den første tiden. Står mye om dette på forumet.

 

Tenkte litt i de baner jeg også da det dukket opp litt om det på utenlandske forum, men har nok vært uheldig med søkeordene mine.

 

Var ikke magifoam jeg brukte men raceglaze sin, ph-nøytral, biodegradable osv.

Auto-nozzle på nilfisken, og da er strålen ganske så svak.

Hadde uansett ikke tid til bøttevask i dag, men mistenker at Møller har strippet alt av HD-waxen jeg la i påsken - Den har gjemt seg noe veldig om den fortsatt sitter på!

Clear Vue på rutene virker å være uskadet :P

Endret av Ingolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Våtsliping, rubbing, polering, kan fint gjøres dagen etter. LSP og, men coatinger eller sealere ville jeg ha ventet med. VASK kan og fint gjøres dagen etter, avfetting var aldri et spørsmål, så det ble heller ikke nevnt i mitt svar, og jeg regnet og med at avfetting ikke var et tema på et nylakkert panel... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Conlogo / Terje

En god håndvask er ikkenoe skummelt. Men som sagt over her, vent minst 3 uker (gjerne 4) før du legger voks/sealer/coating på kjerra [emoji6]

www.conlogo.no

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Kjørte berøringsfri vask av skjermen på jaguaren 6t etter lakkering, ingen problem der.

Men man må være klar over at lakken er ganske myk rett etter lakkering, så det er lett å lage riper. Berøringsfri vask anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...