Gå til innhold

Handleliste til min Tesla (Nybegynner)


andreasmj

Recommended Posts

andreasmj

Hei,

Dette emnet går igjen og igjen her inne og jeg er VELDIG usikker på hva jeg skal handle inn til min nye bil.

Jeg har alltid vært veldig bilinteressert og trodd jeg hadde litt peiling på vask, men ser på dette forumet at jeg ligger laaaaangt bak på kunnskap.

 

Hjemme har jeg en del produkter fra før (alt kjøpt over disken).

- Kärcher H5 med skumkanon. Angrer på at jeg ikke kjøpte med skikkelig slange. Noen easyfix???

- Meguiars nxt wash, nxt wax, QD, claybar, scratchX, rich leather, odor remover (bikkje i bur), vaffelmønstret håndkle.

- Autoglym super resin polish.

- Bøtte med gritguard, 4-5 x microfiberhåndkle, hanske, felgforsegling.

- Rain repellant fra Biltema, Turtle Wax Perfect Finish Plastrens...

+ + +

 

Fikk utlevert min Tesla 85D i Steel Grey for tre uker siden og slang på nxt wax den første uken. Kan ikke si jeg er særlig imponert over holdbarheten. Mulig NXT wash blir for sterk? Jeg har blandet den ut ca. 1:6 i skumkanonen.

 

Har kjøpt en brukt North Detailing PDA-15 som er på vei i posten.

 

Jeg har satt opp en foreløpig handleliste, men håper noen kan ta seg tid til å fortelle hva jeg bør ha med og hva som kanskje ikke er like nødvendig. Samboer er ikke like enig i at jeg trenger å bruke så mye på bilen.

 

- 1 liter Korrosol

- 5 liter Surfex HD

- 1 x Rupes Keramik Gloss - Fin

- 1 x Rupes Diamond Gloss - Ultrafin

- 1 x Rupes Fine Polishing Pad

- 1 x Rupes Ultrafine Finishing Pad

- 1 liter GYEON Q2M Prep

- 3M Maskeringstape

- Fusso Coat 12 Months Light (Finner ingen Dark på lager i Norge. Funker Light? Ser denne får mye skryt på forumet. Andre forslag mottas med takk, men helst ikke i 1000kr klassen denne gangen.

 

Håper dere kan ta dere tid til å svare på dette. Er det bare å hive mye av det jeg har fra før? Trenger jeg ultrafin polish + pad eller bør jeg heller gå for et steg grovere? Har jeg glemt noe viktig?

 

Ellers vil jeg si at dette er et fantastisk forum med mye spennende informasjon og imponerende S&S tråder. Blir inspirert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Du bør ha flere enn en av hver pad. 3-5 kan være et greit utgangspunkt.  Fusso light skal funke fint på mørk lakk også.

 

Det er mye du kan handle. Kan ikke se at du har noe felgrens. En liten haug med sprayflasker og en pumpekanne for påføring av produkter er fint å ha. Mikrofiberkluter for å tørke/buffe polish og voks er et must.

 

Stålarmert slange til HT kan du eksempelvis kjøpe hos Proffia.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

http://proffia.no/Rengjoring/Hoytrykk-Slanger-Slangetromler/Slanger-Krcher

Stålarmert slange, som ikke er stiv og ekkel. :)

 

EDIT:

Ser dette var nevnt, ja.

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

easyfix på slange er å bestille en ny fra http://www.proffia.no/  (edit: ser noen andre har nevt dette mens jeg skrev ja )

der kjøpte jeg en trommel til min forrige høytrykkspyler, var veldig fornøyd med den.


Når det gjelder Rupes. så kan du komme veldig langt i starten med kun UHS pad og easygloss, dette er en "all in one" som faktisk fungerer overraskende bra, jeg har alt fra rupes, men bruker UHS så mye som mulig, da det er veldig greit, pluss at den er veldig god å jobbe med.

Etter at jeg begynte å bruke Magifoam fra bilnerden, så har jeg sluttet å bruke Sufex HD og autofoam.   magifoam er bedre enn begge to til sammen, og ikke er den slem mot voksen heller.

jeg bruke NXT såpe før... men har gått over til Duragloss car wash  (nerden det også)



 

Endret av Flippi

Alfa Romeo Crosswagon Q4
Alfa Romeo 155 Q4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Hadde en liten epost-passiar med Bilnerden angående Magifoam og Autofoam. De mente at Autofoam har bedre renseeffekt enn Magifoam. Sistnevnte skummer imidlertid mer.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Ville ikke droppet forvaskkjemien hvis det skal håndvaskes etter forvask.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

easyfix på slange er å bestille en ny fra http://www.proffia.no/ (edit: ser noen andre har nevt dette mens jeg skrev ja )

der kjøpte jeg en trommel til min forrige høytrykkspyler, var veldig fornøyd med den.

Når det gjelder Rupes. så kan du komme veldig langt i starten med kun UHS pad og easygloss, dette er en "all in one" som faktisk fungerer overraskende bra, jeg har alt fra rupes, men bruker UHS så mye som mulig, da det er veldig greit, pluss at den er veldig god å jobbe med.

Etter at jeg begynte å bruke Magifoam fra bilnerden, så har jeg sluttet å bruke Sufex HD og autofoam. magifoam er bedre enn begge to til sammen, og ikke er den slem mot voksen heller.

jeg bruke NXT såpe før... men har gått over til Duragloss car wash (nerden det også)

Easygloss?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andreasmj

Her var det kommet mange svar!

Da må jeg vurdere om jeg skal oppgradere slangen etterhvert ja... Må ta ting litt etterhvert så det ikke blir sure miner hjemme. Plutselig ligger det oppspent revesaks i garasjen!

 

Da endrer jeg litt på handlelisten.

Fjerner alle Rupes puter og poleringsmiddel og erstatter med 3 UHS pads og middel. 

Hva med bøttevasken? Nå bruker jeg nxt der også, men ser en del bruker Mr. Pink. Den har riktignok ikke bilnerden, så da blir det vel en annen gang. Jeg får tømme NXT vasken før jeg kjøper ny til skumkanonen. Skal se på magi/autofoam da.

 

Trodde korrosol fungerte til felgrens. Hvilke anbefaler du i så fall cheffen? Ser man bør forsegle disse også... Kan jeg bruke fusso til det?

Takk for svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Bilnerden har Gtechniq G-wash. Det er en av mine absolutte favorittsåper. Anbefales

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

IPA kan være litt trøblete på enkelte polisher, usikker på om dette gjelder Rupes.

P21S en god felgrens, Rim7 likeså. Så har man også Espuma Revolution og Auto Finesse Imperial som høster gode kritikker.

Korrosol og liknende rengjør absolutt felger meget godt, men kan være litt harde på kalipperlakk og er vel egentlig litt for harde for hverdagsvask av felg. Fusso kan brukes på felg, ja. Men den og de fleste andre vokser som ikke i utgangspunktet er ment for felg kan gi litt fort etter for varme.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andreasmj

Takk. Nå er jeg litt tryggere på hvilke produkter jeg skal kjøpe. Leste i en annen tråd at man aldri får for mye microfiber... Får bare begynne å hamstre der også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andreasmj

Når det gjelder shampoo og andre produkter du har, så kan det være lurt å bruke opp det som virker godt nok før du skaffer deg tilsvarende nye produkter?

Selv om NXT har rykte på seg for å være litt sterk mot LSP er det andre som påstår det motsatte, og det er en god såpe. Absolutt "DCN-godkjent". Jeg har Mr. Pink og Nxt, de er like gode. (1:6 er sykt sterkt. Ett par korker i bøtten er nok hvis du er fornøyd med gliden).

Rain repellent fra Biltema har ikke jeg prøvd, men jeg ville forsøkt den på rutene før jeg kjøpte noe nytt. Kan jo være den er mer enn brukbar nok, selv om den kanskje ikke er like holdbar som de dyre sakene?

Claybaren funker sikkert godt nok, du har jo QD du kan bruke som smørning. Når claybaren er utslitt, eller det evt. viser seg at den er for dårlig, kjøper du en god clay (Bilt Hamber eller noe annet bra clayprodukt).

Litt usikker på hvorfor du har slengt Gyeon Q2M Prep på listen? Hvis det er til wipedown av oljer fra polish er den dyr, og relativt dårlig til den jobben (ihvertfall til Menzerna polish), men den er anbefalt før Gyeon coating legges. Det er ihvertfall min erfaring med den.

Når jeg ser over min beholdning ser jeg at jeg har masse resteprodukter av "feil merke", som bare er en anelse dårligere enn de gode produktene jeg har kjøpt etterhvert. Angrer på at jeg ikke brukte de opp før jeg kjøpte nytt, for nå frister det mest å ta fram de produktene som er best, selv om forskjellen kanskje ikke er så enorm.

Produkter som viser seg å være helt rævva, kan du levere på gjenvinningsstasjonen, så er du kvitt dritet. Men prøv de først :)

Hei Marius,

 

Mulig jeg var litt uklar. Blander NXT 1:6 i beholderen til skumkanonen. Så det havner ikke 1:6 på bilen :-p. 

Da bruker jeg opp NXT før jeg kjøper shampo. Gyeon Q2M Prep var tenkt til wipedown ja. Er det bare å kjøre på med IPA?

 

Sånn som Rain Repellent fra Biltema tenker jeg å gi bort til andre. Den er ikke veldig imponerende... Det samme gjelder voksen.

Tanken er å supplere med det jeg mangler ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...