Gå til innhold

Er Scholl L15 og North Detailing PDA-21 identisk?


Nautilus

Recommended Posts

JGNotland

Hei Christer :)

Kjempebra poeng! Jeg har ikke peiling. Nothing, nada, nix. Men jeg har utrolig lysst å prøve meg på dette, og sitter dag ut og inn og forsker på dette her. Det er mye jeg ikke skjønner og sammensetning av utstyr er noe av det. Jeg har hatt en ønskeliste på Scandic Shine nå i to måneder som jeg forandrer daglig. Blant annet polering er også et mysterie for meg. Jeg har blandet dette med voksing og jeg skjønte ingenting når man snakker om å slipe ned klarlakk. Da kjenner jeg at jeg blir en smule usikker.... Derfor hadde et polerings/voksekurs i Bergen vært genialt, men det ser ikke ut til at det finnes noe kursmuligheter her i Hordaland eller?

Jeg tror jeg går for ND 21en og DAS-6 pakken hos bilnerden sammen med en god del produkter. Jeg tror jeg ender på vel 20.000,- men det er fordi jeg har slengt en Kranzle K1152TST inn i blandinga. Jeg har ingen høytrykksvasker og ønsker meg en som varer. Jeg er veldig "siste spyleren jeg kjøper"-type.

Jeg leser derfor det dere skriver svært nøye for dette kan dere. Derfor må dere ikke stusse et sekund på å være kritiske til mine valg av utstyr.

Ta deg tid til å pløya igjennom denne her. Maskinane i artikkelen er ikkje nokon ein finn typisk i bruk her på forumet, men teorien om polering er akkurat den samme om ein nyttar Rupes eller Kestrel. Her er og litt om polish med slipemiddel vs filler.

 

http://www.detailingworld.co.uk/forum/images/misc/dapolishing.pdf

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er amatør på feltet og har maskin polert to biler hittil. Da brukte jeg en billig 500w maskin med 8mm utkast.

Fikk en god pris av naboen som forhandler bla ND på en PDA 15 og kjøpte den og har testet den kun ett par timer i kveld i forhold til den andre så er den en drøm å bruke. Mer "stabil" å holde i og kjøre, genialt med "cruise control" og god å holde i.

Korrigeringsevne skal jeg ikke gå noe særlig inn på da jeg har igjen en del å lære her:) men jeg ser jo at småriper blir mye mindre synlige, fortere med denne maskina.

Og har man en god maskin så er det bare å lære seg teknikken og jeg vil tro at så lenge utstyret ikke begrenser så er det lettere å lære seg hva som funker når. Gjøvik bilpleie hadde hatt en slik på demo i 14 dager og visstnok uttalt at de kom til å kjøpe slike neste gang. Og det er vel flere her inne som har skrytt av ND?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg er amatør på feltet og har maskin polert to biler hittil. Da brukte jeg en billig 500w maskin med 8mm utkast.

Fikk en god pris av naboen som forhandler bla ND på en PDA 15 og kjøpte den og har testet den kun ett par timer i kveld i forhold til den andre så er den en drøm å bruke. Mer "stabil" å holde i og kjøre, genialt med "cruise control" og god å holde i.

Korrigeringsevne skal jeg ikke gå noe særlig inn på da jeg har igjen en del å lære her:) men jeg ser jo at småriper blir mye mindre synlige, fortere med denne maskina.

Og har man en god maskin så er det bare å lære seg teknikken og jeg vil tro at så lenge utstyret ikke begrenser så er det lettere å lære seg hva som funker når. Gjøvik bilpleie hadde hatt en slik på demo i 14 dager og visstnok uttalt at de kom til å kjøpe slike neste gang. Og det er vel flere her inne som har skrytt av ND?

 

 

PDA 15 er en meget god og effektiv maskin som også har som du sier mer "komfort" enn DAS. Det skal også sies at DAS 500w er et godt hakk under DAS6 p med 800/900w motor så forskjellen fra 500 w til PDA 15 vil være større enn fra DAS 800/900w. Setter du DAS pro på hakk 1 så er det ca samme effekt og fart som 500w på hakk 3. 

 

Når det gjelder komfort så er helt klart Duetto best. Denne rister veldig lite og den er såpass stødig at du fint kan kjøre den med en hånd. 

 

PDA 15 er god å kjøre, men med den sterke motoren og det høye slaglengden river og rister denne litt. Til gjengjeld er den nok et lite hakk mer effektiv enn DAS p og Duetto. PDA 15 har også knappene på rett plass slik at den er god å holde i og justere farten. 

 

Med rett teknikk kommer man i mål uavhengig av hvilken av disse maskinene man har i hendene. 

 

Dette er ihvertfall mine synspunkter rundt disse maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...