Gå til innhold

Polering og maskin til BMW alpin hvit


lfo

Recommended Posts

Hei,

Tenkte å polere BMWen mot våren og lurte på hva som kunne anbefales av maskin, pads og produkter.

Vil en DAS6 Pro fungere greit? Etter hva jeg skjønner er BMW lakken ganske hard, og har lest noe om at man burde ha roterende maskin og ikke DA. Roterende virker jo litt skummelt for en som aldri har polert med maskin før.

Bilen er 4 år gammel og lakken ser ganske bra ut med lite riper utifra hva jeg kan se. Så tror ikke den vil trenge så mye korrigering i første omgang.

Hvordan polerer man forresten lakk på fangere og plast?

Endret av lfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det vil fungere greit.

Jeg har tatt flere BMW'er med hardlakk uten problemer med Rupes Duetto, men det er alltid kjekt å ha en roterende hvis man skal gå skikkelig til verks. Hvis du ikke har polert med maskin før så ville jeg definitivt ventet med en roterende maskin til du har litt erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utviklingen blant DA maskiner har kommet langt, og ligger ikke noe tilbake for "old school" roterende selv på hard lakk. Ikke for å rakke på roterende men det er en mye lengre læringskurve og større risiko ved bruk på kanter og profiler.

Jeg vil nevne microfiberpads som gir meget god cut på lakk men som også er lagd for å avlutte pent med riktig teknikk på DA maskin.

Das pro er en god løsning om du bare skal korrigere din egen bil, Uber/menzerna kombo, eller Rupes puter/polish er gode produkter som fungerer ypperllg på DA maskiner.

slenger et par anbefalinger:

komplett poleringspakke

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=669

North detailing pda 15 og poleringspakke

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=675

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=201

http://bilnerden.no/index.php?main_page=index&cPath=25_3_13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan polerer man forresten lakk på fangere og plast?

Har ingen erfaring, men har skjønt at dette kan gjøres på samme måte som lakken ellers, men med noen forutsetninger. Du får ikke målt lakktykkelsen på plast, og du må være mer forsiktig med varmegang, siden lakken visstnok "slepper" letter på plast, enn metal. Derfor er vel gjerne DA og MF-pads ofte brukt/anbefalt til dette (om du ikke har mye erfaring).

Ellers har jonkanon mange gode forslag, selv har jeg invester i DA-maskinen North Detailing PDA-15, Menzerna polish og Uber-pads, men altså ingen erfaring :ph34r:

Menzerna PF2500 nevnes ofte som en god 1-steg polish på oransje/gul Uber-pads som cutter bra og avslutter pent på hard lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det kan skrives mye om det temaet der, og har en mange biler gjennom året kommer man bort i lakker som gir forskjellig resultat med forskjellige midler. Derfor er det viktig å kjøre en test spot først å finne den kombinasjon av pute polish som gir det resultatet man ønsker seg. Dette gjør seg spesielt gjeldende når kunden vil betale for en en stegs og lakken krangler på de vanlige metodene. Har du mye utvalg i hyllene ender noen opp med tosifret antal tester før de biter i eplet og spør her på forumet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nå kjøpt DAS6 Pro, Menzerna PF2500, Endel varianter av Uber Oransj PADer, Menzerna Top inspenction spray etc.

 

Prøvd å søke litt rundt angående å  kjøre 1 steg polish, men finner ikke noe særlig info.Hva bør jeg bruke av hastigheter og trykk på maskinen? Trinn 1 for å spe ut middelet også trinn 6 for å jobbe med den? Skal poleringsmiddelet forsvinne helt før jeg evt tilfører mer?

Endret av lfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Hei!

Sjekk ut guidene til Øyvind G og evt de andre guidene på forumet. ;)

http://www.detailersclub.no/forum/topic/15789-guide-for-maskinpolering/

 

EDIT:

For å svare litt på det du spør om:

DAS 6 krever litt mer jobb for å gjøre noe særlig korrigering med, så jobb på små områder for å få litt varme og korrigeringsevne, og med litt press som ikke er så hardt at rotering stopper. Kjør det antall pass du trenger (4-5 f.eks) og se om resultatet er som ønsket etter buffing og evt fjerning av oljerester o.l. (Menzerna top inspection i ditt tilfelle). 

 

Avgrens området du vil jobbe med med maskeringstape i første omgang, bare for å se om du ser forskjeller i området du jobber på og det som er uberørt av maskin, for lettere å avgjøre om det trengs mer arbeid med maskin.

 

Dette er grove trekk og ganske generelt . Anbefaler å lese guider og se filmer på youtube og prøve litt selv.   :)

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gustav C.

Jeg gikk selv for et Rupes BigFoot 15 kit som da er en DA maskin med polish og pads. Har hittil brukte det på 3 forskjellige BMWer. LeMans blå, grau metallic og spacegray. Det jeg har brukt mest er grøn/grønn og gul/gul. Har brukt blå pad og polish i litt forskjellige kombinasjoner på områder med mye riper. Jeg er svært fonøyd med dette kittet, men har kun tidligere erfaring fra håndarbeid og et par "billig*billig" maskiner.

Grønn = intermidiate cutting pad/polish og Gul = fine polishing pad/polish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...