Gå til innhold

Garasje inntil 50m2 søknadsfritt fra 1 juli 2015


Gjest

Recommended Posts

1. juli 2015 kommer de nye byggereglene. Da blir det mulig å bygge garasjer og uthus på inntil 50 kvadratmeter uten å spørre naboen eller sende søknad til kommunen. I dag må man søke kommunen om tillatelse dersom man vil bygge større enn 15 kvadratmeter. - Nå heves grensen til 50 kvadratmeter for garasjer og uthus, og det foreslås at disse byggene kan plasseres inntil én meter fra nabogrensen uten søknad eller samtykke fra nabo. - For å redusere eventuelle ulemper for nabo, foreslås det at disse byggene ikke kan ha høyere mønehøyde enn 4 meter og gesimshøyde på mer enn 3 meter.

Les mer her!

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bygge 8x8 men med de nye reglene så tror jeg går for

6,9 bredde x 7,2 lengde = totalt 49.68m2.

Så hvis noen har tegninger av en garasje med samme mål eller kan tegne en ihht til det nye regelverket slik at den blir søknadsfri så hadde det sikkert hvert interessersant for flere enn meg. :)

Endret av Rotiform
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Så lenge tiltaket (garasjen) er iht planverket for området man bor i, så skal man slippe å søke ja.

Men det er ikke slik at alle kan bygge garasjer fritt på tomtene sine etter 1 Juli..... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Så lenge tiltaket (garasjen) er iht planverket for området man bor i, så skal man slippe å søke ja.

Men det er ikke slik at alle kan bygge garasjer fritt på tomtene sine etter 1 Juli..... B)

Kravet bla må vel være at man er innenfor utnyttelsesgraden på tomten, gesims og mønehøyde og avstand til vei.

Selv er jeg lysten på å bygge meg et eget hus til hifi! Et lytterom i hagen på 40-50m2

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de nye reglene har så mye å si i praksis. Det er såpass strenge reguleringsbestemmelser flere steder i Norge at veldig mange uansett må gjøre et byggeprosjekt the hard way. Om man har en streng reguleringsplan i sitt område så er det ikke noe i veien for å få disp heller, noe som viser hvor liten betydning de nye reglene får i praksis. Steder langt på landet uten strenge reguleringsbestemmelser så er det nok en del som får nytte av endringene.

Vi bor på et nytt boligfelt med 6 enheter, alle har en garasje bygget inn i huset. Alle enhetene vil ha en dobbelgarasje i tillegg. Vi er de eneste som får lov, og skal starte til våren. Reguleringsplanen her på Hosle er helt vanvittige noen steder. Fattern er rimelig dreven på området, så vi bygger til våren på tross av ville protester fra en dust som er nabo, og kommunen. Med litt over middels kunnskap på området fikk vi ja etter et par mnd. til og med før fristen for behandling gikk ut. Så det er mulig. Han skrev om noe lignende i Dagbladet i går for de som er interessert :)

http://m.db.no/2015/01/07/nyheter/okonomi/bolig/boligpris/hegnarno/37043444/?www=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivelig, da blir det forhåpentligvis enklere å bygge ut garasjen litt da, så jeg får meg pub :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Bor litt utenfor sentrum og det finnes det ingen reguleringsplan her, ca 5-6 min inn til Namsos sentrum med bil :)

Som griffenfeldt og andre er inne på, det er ikke fritt frem selv om man bor i et område som er uregulert/ingen reguleringsplan.

Det man slipper er å bruke tiden på å fylle ut søknad, spørre naboer og betale gebyret til kommunen for behandlingen, for tiltak som er ok iht alle planer, reguleringer, forskrifter, etc.

Kortform; Har du ikke lov å bygge der idag, så har du ikke mere lov å bygge der selv etter 15 Juli. B)

Ansvaret er sånn sett flytta mere over på tiltakshaver (den som bygger), og som mange tror så vil nok klagingen fra naboene ikke bli så mye mindre.

-Husk at med en godkjennelse fra kommunen på tiltak som kanskje noen ikke liker, så gir de aller fleste seg fordi dem kjemper imot en motpart (kommunen) som kan bruke 10-30 år å kjempe imot. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Hvor får du 15 juli fra? Mister jeg 15 arbeidsdager? Videre lurer jeg på om man kan planere tomten før juli? Hvor lagt kan man gå før juli kan man feks støpe betong plata, lage reisverk som reises etter juli?

Ja, alvorlig feil fra min side, skulle være 1 Juli 2015. -Veldig viktig for saken. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du 15 juli fra? Mister jeg 15 arbeidsdager? Videre lurer jeg på om man kan planere tomten før juli? Hvor lagt kan man gå før juli kan man feks støpe betong plata, lage reisverk som reises etter juli?

Ja skulle tro en kan støpe ferdig plate..aldri hørt at en må søke med kommuna for å støpe en plate :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Bor litt utenfor sentrum og det finnes det ingen reguleringsplan her, ca 5-6 min inn til Namsos sentrum med bil :)

Hva nøyaktig mener du med at det ikke er reguleringsplan? Du bor vel på en tomt som er regulert til boligtomt? Du bor ikke på landbrukseiendom?

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

Da tviler jeg på om de nye reglene gjelder deg og din tomt.

Landbruksregulerte tomter pleier som regel å følge andre regelverk.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

1. juli 2015 kommer de nye byggereglene. Da blir det mulig å bygge garasjer og uthus på inntil 50 kvadratmeter uten å spørre naboen eller sende søknad til kommunen. I dag må man søke kommunen om tillatelse dersom man vil bygge større enn 15 kvadratmeter. - Nå heves grensen til 50 kvadratmeter for garasjer og uthus, og det foreslås at disse byggene kan plasseres inntil én meter fra nabogrensen uten søknad eller samtykke fra nabo. - For å redusere eventuelle ulemper for nabo, foreslås det at disse byggene ikke kan ha høyere mønehøyde enn 4 meter og gesimshøyde på mer enn 3 meter.

Les mer her!

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bygge 8x8 men med de nye reglene så tror jeg går for

6,9 bredde x 7,2 lengde = totalt 49.68m2.

Så hvis noen har tegninger av en garasje med samme mål eller kan tegne en ihht til det nye regelverket slik at den blir søknadsfri så hadde det sikkert hvert interessersant for flere enn meg. :)

Jeg bygde en garasje på 6,8 x 7,35 = 49,98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...