Gå til innhold

Hvordan bruke BH deox/hydrate 80?


GlennN

Recommended Posts

Kom over disse produktene i forrige uke, og det høres jo ut som de gjør underverker. Har noen rustflekker på bakskjerm, bakluke og førerdør som jeg føler disse produktene vil kunne gjøre nytte for seg.

Men hvordan går jeg frem?

1. Pusse bort rust

2. La deox gel funke

3. Smøre på hydrate 80

4. Lakkere over

5. Klarlakk

Er det bruk for hydrate etter deox? Eller vil vanlig primer funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg la til et punkt. :)

  1. Pusse bort rust
  2. La deox gel funke
  3. Vask/skyll bort Deox
  4. Smøre på hydrate 80
  5. Lakkere over
  6. Klarlakk

Jeg har laget et par tester av disse produktene.

Den siste testen bruker jeg også Hydrate 80.

Det er også et par tester i loggen min.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer/bilder av disse produktene på lakkerte flater slik som paneler? De fleste tråder jeg har lest har det vært understell eller andre skjulte deler.

Er Hydrate 80 er en primer som i tillegg beskytter mot tilbakeangrep av rust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Its fine to use Hydrate-80 on bare steel but two coats are really needed.

Electrox would be a better choice for de-rusted steel as it can deal with a small amount of rust on the surface anyway.

Dette er et svar fra Bilt-Hamber Labs jeg kom over i denne tråden på Detailingworld.co.uk. Driver å gjør research på rustbehandling selv, har vel egentlig kommet frem til at Deox gel og Electrox er den løsningen som ser ut til å være den beste med tanke på holdbarhet osv.

I denne tråden ble det brukt Hydrate 80 rett på rusten (etter vask), etterfulgt av flere lag med en topcoat

I follow-up tråden ca. 8 mnd senere ser det mindre bra ut. Men han behandlet også caliperne med Deox og Electrox og det så ut til å holde svært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til hva slags lakk vedkommende har brukt. Hvis ikke han har brukt "tett" lakk, må han bruke klarlakk også for å hindre korrosjon.

BH svarer også litt rart i den tråden, da både Hydrate80 og Electrox kan 'deal with a small amount of rust on the surface anyway'.

Hydrate80 går fra blå til svart når den konverterer rust, og fra blå til nesten gjennomsiktig der det ikke er rust å konvertere.

Jeg har foreløpig lakket rett på topp av Hydrate80, og så langt er det perfekt. Har to hjulbuer rett utenfor døren som jeg kan følge med på fremover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et svar fra Bilt-Hamber Labs jeg kom over i denne tråden på Detailingworld.co.uk. Driver å gjør research på rustbehandling selv, har vel egentlig kommet frem til at Deox gel og Electrox er den løsningen som ser ut til å være den beste med tanke på holdbarhet osv.

I denne tråden ble det brukt Hydrate 80 rett på rusten (etter vask), etterfulgt av flere lag med en topcoat

I follow-up tråden ca. 8 mnd senere ser det mindre bra ut. Men han behandlet også caliperne med Deox og Electrox og det så ut til å holde svært bra.

Da bruker man electrox istedet for hydrate 80 som en primer, for å så lakkere oppå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, virker sånn, med forbehold at jeg har prøvd det selv enda. Kommer til å legge inn en bestilling hos Bilnerden på Deox, Hydrate og Electrox i dag.

Har noe rust innvendig i bilen som jeg tror jeg kommer til å bruke Hydrate 80 på, tror ikke det vil være mulig å skylle bort Deox om jeg skulle ha brukt det.

Men lurer egentlig på det samme som deg, hvordan det vil se ut på synlige steder som paneler.

@Knutis: Slik jeg tolker svaret fra BH så virker det som at de anbefaler Electrox på steder som er nesten/helt rustfritt, gjør ikke noe om den har litt rust å jobbe med. Og at man bør bruke Hydrate på steder der det er mye/mer rust, slik at den kan konverteres til hva det nå enn den konverteres til når den reagerer med rust.

Hvor lenge siden er det hjulbuene ble behandlet? Kunne vært interessant med litt mer info om hvordan du gjorde det (brukte du f.eks Deox før Hydrate, hva slags lakk/klarlakk brukte du?).

Edit: Ble jo litt lengde på dette innlegget men la gå.

I did detox gel, hydrate 80 (2 coats), normal grey primer and then painted over that. It has been 9 months since I did that and still no sign of rust returning. I did apply the H-80as soon as I cleaned the gel off though.

Sitat fra en av trådene jeg linket til i forrige innlegg, lurer på om det kan være lurt å bruke vanlig primer uansett om man går for Hydrate 80 eller Electrox, med tanke på glatt/jevn finish? Nå har jeg ikke satt meg så mye inn i lakkeringsdelen av rustbehandling, men kan man ikke bruke en primer for å eventuelt jevne ut overflaten (litt), før den lakkeres?

Endret av Fornavn Etternavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ang. å fjerne Deox gel så er det ikke slik at skylling er eneste muligheten til å fjerne den. Du kan også tørke den bort med tørr eller fuktig MF eller papir. Jeg pleier å spraye på litt Surfex da det også kan ligge igjen litt skitt (gammel oppløst rust).

Ved bruk inni bilen er det jo meget positivt at Hydrate 80 er vannbasert og så og si luktfri. :)

Deox produktene har heller ikke noe særlig lukt.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, kjekt å vite!

Så dette burde fungere ganske greit da?

Fjerne rust manuelt

Deox gel

Tørk bort med MF/papir

Surfex

Tørk bort med MF/papir

Electrox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Aha, kjekt å vite!

Så dette burde fungere ganske greit da?

Fjerne rust manuelt

Deox gel

Tørk bort med MF/papir

Surfex

Tørk bort med MF/papir

Electrox

Ja, dette skal fungere bra.

Har du god tid og tålmodighet med Deox, så gjør den underverker. Er det behov for flere runder med Deox så bør du gjøre det hvis tiden strekker til. Da vil du i de fleste tilfeller få bort all rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne slenge inn et par setninger på det lille jeg vet har erfart om disse tingene.
Da jeg spurte om bruk, svarte BN det samme som nevnt over, Hydrate 80 på lettere rustne saker, og Electrox på "rent" metall.
Det gjør vel ikke noe om det er litt rust der, men sånn jeg har fortsått det er vel forskjellen at Hydrate omvandler rusta, og Eletrox'en bare kapsler den inn.

At Hydrate 80 er luktfri er jeg ikke helt enig i ;) Jeg synes den er ganske stram jeg da. Men med god utlufting så blir den forsåvidt fort borte når den tørker.

Jeg er ikke noen ekspert, men vasker man med Surfeks ville jeg skyllt av for å være sikker på å få bort all Surfeksen. Skeptisk til at den er noen god primer...
Selv skylte jeg av Deox med vann. Da blir det fort en sånn tynn overflaterust, sånn som bremseskivene blir vettu. Dette fjernet jeg med en dusj Ferrobet Rustfjerner. Den lille rusten den gjør om kan børstes vekk eller males/sprayes over. Litt avhengig av ønsket finish seff. Alternativt ville jeg ha vasket bort Surfeks med noe isopropanol el no liknende. Better safe than sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg legger inn bestillingen på BN så må jeg bare få bekreftet at deox gel etterfulgt av hydrate 80 og lakk vil gjøre susen på hjulbuen. Det bekreftet vel Knutis, så da er det bare å bestille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

Før jeg legger inn bestillingen på BN så må jeg bare få bekreftet at deox gel etterfulgt av hydrate 80 og lakk vil gjøre susen på hjulbuen. Det bekreftet vel Knutis, så da er det bare å bestille.

Det vil fungere. Du trenger, som Knutis nevner over, å rengjøre overflaten etter bruk av Deox Gel og før påføringen av Hydrate 80. GTechniq Panel Wipe kan også brukes til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...