Gå til innhold

Ditec biler


MikaelJortveit

Recommended Posts

MikaelJortveit

Mange jeg møter sier at de ikke kan gjøre noe med lakken på bilen sin fordi den er behandlet med Ditec lakkonservering. Stemmer dette? Hva må man i tilfelle gjøre før man kan behandle den med clay, lakkrens, polering og voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med Ditec er jo at man ikke skal gjøre noe med lakken.... Da mister man vel garantien, eneste er vanlig vask.

Skal man få bort dette er det vel kraftig avfetting + skikkelig lakkrens som gjelder vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må til med hardere lut for å fjerne Ditec, f.eks alkalist avfetting blandet sterkt.. så på med lakkrens som passer til lakkens hardhet, og roterende maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også at mange tar Ditec i uvitenhet fordi dem har "hørt at det er så bra". "Hver gang jeg vasker bilen min i maskinen på Shell så blir den som ny", sier dem. Ja, i dems øyne kanskje... jeg skulle gjerne sett en Ditec-bil til en som har bil som A-B middel og som har disse tankene. Bare etter 1 år skulle jeg gjerne sett status på bilens lakk. Skulle gjerne sett den under lyslupen til noen her inne. Jeg tror man hadde funnet bra med slitasje, swirls osv. da?

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Om du går over bilen med avfetting (feks Prickbort), vasker, clayer og en lakkrens (feks Duragloss 101) tar du nok en del, tror ikke det er noe direkte fare om det sitter noe igjen på lakken av den og at du legger noe over, kjenner ikke til noen som har hatt noe reaksjon mht noe over en ditec.. mulig andre her vet mer om det. mulig det kan bli litt mindre glans etter på da mye av slik behandling av lakken demper noe glans etterhvert, så for å få 100% bling lakk må det uansett korrigeres litt uansett.

For å få den helt bort 100% sikkert, må du på en roterende eller en DA og en polish med litt slipemidlel i, trenger ikke være mer en feks Meguiars Meguiar's 80/82 el Scholl A15 vil jeg tippe.

Har ikke fjernet slikt selv da jeg ikke har vært borti biler med feks Ditec på seg siden jeg var 18 år.. (nOOen år siden ja) men hadde uansett testet prickbort, vask, clay og Duragloss101 først

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort fjerner ikke noe av den hvertfall, den er jo spritbasert. Du opplyser heller ikke om hvor lengesiden den fikk siste behandling med Ditec.

Må uansett lakkrense bilen godt siden det ligger ned i porene på lakken.....

Ditec koster mye pga det tar så lang tid å utføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er ikke alkoholbasert, den er petroleumsbasert..

Jeg ville ha prøvd prickbort/statoil autolab først, etterfulgt av en kraftig runde alkalisk avfetting.

Så clayet hele bilen, etterfulgt av en wipe med ipa/3m gpac.

Da SKAL det være borte, og vel så det ;)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er ikke alkoholbasert, den er petroleumsbasert..

Helt riktig :)

Det er derfor den kan brukes på våt bil; den lar seg ikke blande ut med vann.

Jeg ville ha prøvd prickbort/statoil autolab først, etterfulgt av en kraftig runde alkalisk avfetting.

Så clayet hele bilen, etterfulgt av en wipe med ipa/3m gpac.

Da SKAL det være borte, og vel så det ;)

X2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAC 124 Prickbort er basert på både sprit og mineralolje produkter, den skal også være skånsom mot polish.

Svar fra norske agenturet:

Det er både sprit og mineralolje produkter i mac 124.

Det er stor forskjell på høyaromatisk white sprit og renset mineralolje. Det

er også riktig at vanlig white sprit er aggressiv på polish. Det er også

slik at vannbaserte alkaliske kjemikalier og sterke micro avfettinger kan fjerne polish.

Jeg har solgt mac 124 i mange mange år og tilbakemeldinger fra bilpleiefirma

og kunder bekrefter at mac 124 er skånsom mot polerte lakker. Prickbort er

helt nøytral og inneholder også mye tensider som det er i vannbaserte

kjemikalier.det er derfor den virker så bra på våte flater.

Som info kan jeg også nevne den nye miljømerkede mac 124 Grøn som ikke

innholder noen form for mineraloje men kun vegetabil raps olje. Den tilfører

lakken plei i form av rapsolje. Er laget for fremtiden.

Mvh

Lars Hakestad

www.macserien.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAC 124 Prickbort er basert på både sprit og mineralolje produkter, den skal også være skånsom mot polish.

Svar fra norske agenturet:

Det er både sprit og mineralolje produkter i mac 124.

Det er stor forskjell på høyaromatisk white sprit og renset mineralolje. Det

er også riktig at vanlig white sprit er aggressiv på polish. Det er også

slik at vannbaserte alkaliske kjemikalier og sterke micro avfettinger kan fjerne polish.

Jeg har solgt mac 124 i mange mange år og tilbakemeldinger fra bilpleiefirma

og kunder bekrefter at mac 124 er skånsom mot polerte lakker. Prickbort er

helt nøytral og inneholder også mye tensider som det er i vannbaserte

kjemikalier.det er derfor den virker så bra på våte flater.

Som info kan jeg også nevne den nye miljømerkede mac 124 Grøn som ikke

innholder noen form for mineraloje men kun vegetabil raps olje. Den tilfører

lakken plei i form av rapsolje. Er laget for fremtiden.

Mvh

Lars Hakestad

www.macserien.se

Lars jo :)

Men selv om PB inneholder sprit, er det ikke riktig å si at den er basert på det alene; det er for lite av det ;)

Veldig mange har forsøkt å kopiere PB, men visstnok (ifølge Lars) har ingen lykkes foreløpig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MikaelJortveit

Snakket med to forskjellige karer hos Ditec i dag ang fjerning av Ditec.

Han ene som er en lokal ditecer her på Sørlandet sa at det var bare å legge voks oppå ditecen og det ville gi et kjempebra resultat.

Han andre på Ditec Norge i Førde ble ikke særlig fornøyd over spørsmålet. Han kunne visst høre at jeg ikke hadde noe særlig peiling på bilpleie (det kan nok stemme....) og at Ditec ofte må ta hånd om biler som vi uproffe har ødelagt lakken på. Han mente jeg heller burde levere inn bilen hos dem... :rofl1:

Tror jeg går på med Prickbort, clay, DeepCrystal lakkrens fra Megs og NXT tech wax. Hva tenker dere om det?

Endret av Søgne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i en annen tråd om Ditec har jeg så langt hatt god erfaring med å legge på Auto Glym Extra Gloss Protection (EGP) oppå Ditec. Gjorde det på konas bil i høst og det har gjort at jeg syns bilen fikk en enda bedre glans samt at vedlikeholdet (vasking) har blitt enklere. Har ofte bare brukt såpe og høyttrykk i vinter. Det er imidlertid viktig at du får bort alle prikker (salt, asfalt osv) slik at lakken er ren før du legger på EGP. (Jeg brukte Auto Glym Tar Remover). Men for all del prøv de midlene du foreslår selv og hold oss oppdatert om resultatet. Alttid interessant å høre om ulike erfaringer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror heller "hvordan bilen ser ut" den dagen en potensiell kjøper skal komme å se på den teller mer enn et lusent merke om at den en eller annen gang har blitt behandlet av f.eks ditec!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd lakkforsegling ala Ditec (Tefcar) og det er ikke verdt pengene i mine øyne.

Syns ikke det beskyttet lakken noe mer enn at det var litt lettere å vaske den de første mnd.

En god forsegler og voks er eneste alternativ for meg heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...