Gå til innhold

Pipelyd fra motor, Mitsubishi Galant V6 2002


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Har postet dette på MitsubishiKlubbens forum, men siden aktivitetsnivået der er ganske labert prøver jeg her også.

Jeg innser at det nok burde være mer konkret hjelp å hente fra et Mitsubishispesifikt forum, men her inne får man jo svar på pinadø alt man lurer på nesten før man lurer på det, så jeg tenker det ikke kan skade å spørre. :)

Sakset rett fra tråden "over there":

Hepp!

Like over nyttår dukket det opp en irriterende høyfrekvent pipelyd i motorrommet på konebilen. Jeg har prøvd å lokalisere den, men det piper like jævlig uansett hvor jeg stapper knollen nedi. Det gav seg litt da det ble litt mildere i været, men det varte ikke så lenge og nå er den tilbake.

Har fått mekanikeren min til å se på det og høre på galskapen, men han klarte heller ikke pinpointe hvor den kommer fra.

Jeg tenker det må være en av reimene eller dynamoen eller noe sånt, men siden det piper så jævlig orker jeg ikke stå med hodet nedi motorrommet så lenge av gangen, og siden lyden ikke er der når motoren ikke går blir det litt vanskelig å feilsøke... Jeg har heller ikke lyst å bytte alt av reimer og evt dynamoen bare for å finne ut at pipingen kommer fra et helt annet sted, og å sette den på verksted for å få dem til å feilsøke kan fort koste over ti lapper.

Spørsmålet da er jo om noen andre har opplevd noe tilsvarende med sine biler. Trenger ikke være V6-motor engang siden en motors generelle oppbygning er rimelig lik uavhengig av antall sylindere. Jeg tror heller ikke problemet ligger inni selve motoren; det må nesten være noe utenfor den.

Setter stor pris på tips og forslag, evt konkrete erfaringer som kan lede til noe som får vekk den enerverende pipingen...

Det kom så noen svar:

Høres den type viftereim ut?

og:

har du kjent om reimene er stramme nok ? icon_razz.gif
evt sett etter sprekker osv på reimene?
trenger ikke å fortelle deg det, men slenger det på likevell!
Gummi så mangt er fersk vare og om reimene blir "tørre" og harde, kan de begynne å slure....
Å gummifriksjon vet vell alle på forumet her hvor jævlig det gneller alt etter kvalitet på gummi osv, i allefall vi som er harde på gasspedalen! icon_default_biggrin.png
men uansett! håper det kunne hjelpe litt? Lanceren har begynt å hyle litt nå til tider, men det er dynamoreimen.... Nå har det regnet i snart en uke, å når jeg treffer de større vanndammene (vanndammer som når opp til fangeren og verre til) og gir litt på etterpå så kan det slure litt.

og:
Tipper slitt dynamo. Var slik lyd på kollegaen min sin G8. Etter dynamo bytte forsvant lyden. Dynamoen ligger litt vanskeligere til på V6 om eg ikke husker feil så blir litt vanskeligere å pinpointe lyden

Dårlig lager på dynamoen kan lage lyd, evt lagre på en av disse hjulene som driver reimene. Øker lyden ved gasspådrag/rusing?

Min oppdatering i dag:

Pipingen er til stede fremdeles. Mekanikeren har sjekket igjen og finner fremdeles ikke noe som helst. Alt av auxiliære dingser som vakumpumper, starter, dynamo, etc er i orden, og han mener lyden kommer fra inni motoren et sted.

Pipingen endrer karakter ved pådrag og forsvinner helt når man akselerer raskt, eller kommer litt inspirert inn i en sving (høyre eller venstre, spiller ingen rolle). Dette hinter til at det er noe væskebasert, siden lyden forsvinner når det er G-krefter i sving, men mekanikeren (og jeg) blir ikke noe klokere av den grunn.

Vi tenker å bite i det sure eplet og kjøre bilen til Motorforum når skattepengene kommer og få en motorguru der til å se/lytte på motoren, lokalisere feilen og fikse den, og satser på at det ikke koster det hvite ut av øyet.

Jeg håper dog noen her har peiling på hva det kan være slik at vi slipper å måtte kjøre den på verksted, så alle tips mottas med takk.

Nytt tips, basert på ens svigerfar med en Benz C-klasse med pipende automatkasse:

Sjekket girkassen?

...det har ikke jeg tenkt på engang, og jeg vet ikke om mekanikeren har tenkt på det heller, men han virker rimelig sikker på at lyden kommer et sted fra inni motoren.

Bakgrunnen for dette, som jeg ikke engang vet om er relevant:

I fjor høst kokte bilen fordi noen inntaksnipler for kjølevannet hadde rustet vekk, og kjølevannet rant dermed på utsiden av motoren i stedenfor i kjølekanalene inni motoren. Disse ble byttet, olje og filter ble byttet (det var på tide uansett) og bilen ble friskmeldt. Få dager senere koker bilen igjen, og det renner ut kjølevann blandet med olje - opptakten til en dårlig dag. En kjøleslange har sprukket, toppdekselpakningen har sprukket og muligens toppakningen også.

Motoren blir plukket i atomer og inspisert, alt av pakninger er kaputt og måtte byttes, slangen var backorder fra Japan med 14 dagers leveringstid, og toppen måtte planslipes. Alt ble gjort og byttet og fikset etter alle kunstens regler, motoren fikk ny olje og filter igjen og mekanikeren tok seg (på vår oppfordring) noen gode, lange prøveturer for å forsikre seg om at ting faktisk holdt og var i orden, og friskmeldte pasienten nok en gang. Alt vel så langt, et drøyt halvår senere, bortsett fra den enerverende pipingen som kom litt over nyttår. Mekanikeren har hatt bilen tre ganger for å finne ut hva det er for noe og har innsett sine begrensninger, og anbefaler oss å kjøre bilen til Motorforum Bergen, booke en time hos en sær kar med stålpeiling på disse motorenes indre liv og velvære og få ham til å stille en diagnose og fikse problemet.

Nå har jeg litt issues med Motorforum Bergen, men er villig til å se mellom fingrene med det hvis de faktisk finner problemet, fikser det og kjeppjager det til havs for å sikre at det ikke kommer tilbake. Jeg er til og med villig til å betale for det, men ikke før jeg har prøvd å fikse det selv først ;)

Jeg har fått tips om at det kan være en vakuumlekkasje et eller annet sted, men da skulle vel lyden vært der konstant og ikke kommet og gått ved pådrag og frisk svinging?

Jeg setter stor pris på alle innspill om hva dette kan være før eplet bites, tygges og svelges og bilen leveres til verkstedet.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mekanikeren min til å se på det og høre på galskapen, men han klarte heller ikke pinpointe hvor den kommer fra.

Jeg tenker det må være en av reimene eller dynamoen eller noe sånt, men siden det piper så jævlig orker jeg ikke stå med hodet nedi motorrommet så lenge av gangen, og siden lyden ikke er der når motoren ikke går blir det litt vanskelig å feilsøke... Jeg har heller ikke lyst å bytte alt av reimer og evt dynamoen bare for å finne ut at pipingen kommer fra et helt annet sted, og å sette den på verksted for å få dem til å feilsøke kan fort koste over ti lapper.

Spørsmålet da er jo om noen andre har opplevd noe tilsvarende med sine biler. Trenger ikke være V6-motor engang siden en motors generelle oppbygning er rimelig lik uavhengig av antall sylindere. Jeg tror heller ikke problemet ligger inni selve motoren; det må nesten være noe utenfor den.

Du sier ikke hva mekanikeren din har gjort for å utelukke dette såvidt jeg kan se.

Er det forsøkt å ta av viftereimen(e), starte motoren uten de, og høre om lyden er der fremdeles?

Evt. prøvd å tatt av deksel over register for å høre om lyden forsterkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Er lyden borte når du trør inn clutsjen? i så fall er det på tide å bytte utløserlager.Leste ikke alt her men er eneste jeg har slitt med før.Men sånt vet vel makanikere.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Du sier ikke hva mekanikeren din har gjort for å utelukke dette såvidt jeg kan se.

Er det forsøkt å ta av viftereimen(e), starte motoren uten de, og høre om lyden er der fremdeles?

Evt. prøvd å tatt av deksel over register for å høre om lyden forsterkes?

Jeg fikk dragen til å spørre ham om han hadde gjort reimtrikset, og det hadde han gjort. Hva annet han har gjort vet jeg ikke da han ikke sier så mye om feilsøkingsrutinene sine... sikkert redd for å miste en inntektskilde ;)

http://www.thegalantcenter.org/showthread.php?40416-High-pitched-squeal-timing-belt

var en del svar her... jeg er ikke en mitchu mann, så da er google vennen :P....

En del å vurdere her, ja. Jeg vet at strammehjulene ikke har blitt byttet, men vil anta at de har vært av i forbindelse med demontering av motoren for så å bli monterte igjen.

Er lyden borte når du trør inn clutsjen? i så fall er det på tide å bytte utløserlager.Leste ikke alt her men er eneste jeg har slitt med før.Men sånt vet vel makanikere.

Trustlageret på klutchen pleier mer å skrangle på en måte

Har ikke clutch da dette er automatkasse... glemte å skrive det i går :mellow:

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en (australsk) Mitsubishi Magna 3,0 V6 automat for mange år siden. Denne hadde en lyd som kan minne om den du beskriver. Feilen var relativt kjent på denne motoren og kom fra et lager i enten strammehjul eller løpehjul til registerreimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kom pipingen en liten stund (30-60 sek) etter at motoren ble startet (kald), evt 10-15 sek etter start av allerede varm motor?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Dumt spørsmål kanskje, men har du prøvd å slå av AC/ECC? Ser for meg at de tidene du nevner der kan kanskje være i nærheten av forsinkelsen på en AC-kompressor, men det er i stor grad vill gjetting.

Nå har jeg ikke hørt pipingen selv, men ser for meg at du kanskje kan lokalisere den nærmere hvis du har noe så avansert som en liten meter hageslange som du holder ene enden til øret og sveiper over motoren med den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Dumt spørsmål kanskje, men har du prøvd å slå av AC/ECC? Ser for meg at de tidene du nevner der kan kanskje være i nærheten av forsinkelsen på en AC-kompressor, men det er i stor grad vill gjetting.

Nå har jeg ikke hørt pipingen selv, men ser for meg at du kanskje kan lokalisere den nærmere hvis du har noe så avansert som en liten meter hageslange som du holder ene enden til øret og sveiper over motoren med den andre.

Alt har blitt slått av og på flere ganger uten at det gir noe som helst utslag, verken stillestående på tomgang eller under kjøring...

Skal prøve slangetrikset og se om jeg klarer pinpointe kilden noe nærmere.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ble vannpumpe/registerreim/strammehjul til registerreim skiftet i forbindelse med overhaling av topp?

Vannpumpen m/pakning ble byttet sammen med registerreimen bare noen måneder før kokingen. Jeg ba spesifikt om at strammehjul skulle sjekkes siden det var 180kkm-service m/reim, og de ble inspisert og funnet i orden. Jeg følte likevel at de burde ha blitt byttet, men det ble de da altså ikke. De ble heller ikke byttet i forbindelse med overhaling av toppen. Regreim og vannpumpe ble brukt om igjen, men vannpumpen fikk ny pakning.

Det virker litt som at det går i retning av "bytt strammehjulene til regreim, AC, servo og vannpumpe" for å fikse dette her... :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC og servo, og alt annet som er drevet av viftereimene er jo frikjent i henhold til tidligere opplysninger..
Alt i registeret (vannpumpe, regreim og strammehjul/løpehjul til regreim) følger jo motorturtall, og har ingen måte til å kontrolleres uten å bytte de.

Jeg tenker vannpumpe pga du sier det har vært olje i kjølevæsken.

Endret av Bandit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

AC og servo, og alt annet som er drevet av viftereimene er jo frikjent i henhold til tidligere opplysninger..

Alt i registeret (vannpumpe, regreim og strammehjul/løpehjul til regreim) følger jo motorturtall, og har ingen måte til å kontrolleres uten å bytte de.

Riktig, riktig... dette er grunnen til at jeg ikke skrur motor selv :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Ikke "noe" problem å skru motor selv, Christer, hehe.. Men gikk bra med min da, tilslutt. Er lyden mer pipete enn ulende? Har du opptak av lyden?

Uansett har jeg løsningen: Bytt motor med meg, så setter vi V6'eren i min bil. Slik overtar jeg problemet, og motoren.. Hoho!

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ikke "noe" problem å skru motor selv, Christer, hehe.. Men gikk bra med min da, tilslutt. Er lyden mer pipete enn ulende? Har du opptak av lyden?

Uansett har jeg løsningen: Bytt motor med meg, så setter vi V6'eren i min bil. Slik overtar jeg problemet, og motoren.. Hoho!

Mekanikeren mente at siden min bil er bedre karosserimessig enn konebilen burde vi bytte motorene mellom dem og selge konebilen med rekkefireren i :P

...har litt lyst, men ser for meg at det koster mer enn det smaker.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...