JH86 113 Skrevet 27 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 27 April, 2013 (endret) Heisann! Hadde bilen på service på torsdag, og hadde det litt travelt når de var ferdig... Men, jeg sjekket kvitteringen på fredag, og der står det Castrol TXT Softec Plus 5W/40. Jeg vet det har vært Castrol Edge på denne før, men det jeg er mest bekymret for, er om denne oljen kan kødde til noe, eller i absolutt verste fall føre til turbo/motorhavari? Motoren jeg har er en B5254T3 (2,5l turbo-bensin), og oljen er ifølge Castrol "en fullsyntetisk TXT motorolje som har høyere viskositet og er spesielt etterspurt for franske dieselmotorer" Er det noen som har litt mer greie på dette en meg? *Edit: Bilen har gått 62500 km før denne service'n! Endret 28 April, 2013 av JH86 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 27 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 27 April, 2013 Hva var specs på den Castrol Edge da? Så lenge det er fullsynt vs fullsynt, 5w40 vs 5w40 og har lik specs så burde alt være helt i orden :-) Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgnubel 335 Skrevet 27 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 27 April, 2013 (endret) Hadde ikke vært bekymret, men ville gjerne hørt med verkstedet om hva som var bakgrunnen for det valget. Edit: For å utdype litt, min motor (B5244T2) skal visstnok også egentlig ha Castrol Edge, men merkeverkstedet har ved en anledning valgt Valvoline MaxLife 10W-30(?) og senere Castrol Magnatec "Professional" 10W-40 som i følge Castrol-importøren til BilXtra tilsvarer Castrol Magnatec 5W-40. "Det er det vi anbefaler når de har gått over 100.000km" mener jeg de sa, uten noen forklaring på hvorfor det ble Valvoline ene året og Castrol det andre. Endret 27 April, 2013 av hgnubel Siter bilpleielogg - Volvofamilien: V70 T4 2016 Dynamic Edition og V70R AWD 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per Anders Olsen 3 Skrevet 27 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 27 April, 2013 Ene merket til det andre Castrol/Valvoline feks er for verksteder kjøper olje fra den leverandøren som kan levere olje som oppfyller kravene di trenger til lavest mulig pris.. Oljer med som oppfyller samme spcs og er samme viskositet 5w30/40, men bør helst ikke skifte mellom å være 10w og 5w-40 da opplever man ofte motorene begynner å bruke litt olje.. Siden Volvo 5r motorene ikke trenger noen veldig spesiell olje så oppfyller di fleste syntetiske oljer kravet og flere delsyntetiske å.. Eks på oljekavalitet; A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5 - bare å sjekke om oljen som er fylt på motor har di samme bokstavene som står i instruksjons boka så er du helt safe.. Veldig vanlig at oljeleverandører har flere alternativer for samme bilen, pga forskjellige klima etc.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JH86 113 Skrevet 28 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 April, 2013 Takk for alle svar så langt! Beklager sen oppfølging, men har ikke vært i nærheten av PC i helga! Hva var specs på den Castrol Edge da? Så lenge det er fullsynt vs fullsynt, 5w40 vs 5w40 og har lik specs så burde alt være helt i orden :-) Castrol Edge'n jeg har hatt i før, er 5W30, ACEA A1/B1. Dette anbefales brukt i både håndbok og klistremerke i motorrom. Både gammel og ny olje er fullsyntetisk! Hadde ikke vært bekymret, men ville gjerne hørt med verkstedet om hva som var bakgrunnen for det valget. Edit: For å utdype litt, min motor (B5244T2) skal visstnok også egentlig ha Castrol Edge, men merkeverkstedet har ved en anledning valgt Valvoline MaxLife 10W-30(?) og senere Castrol Magnatec "Professional" 10W-40 som i følge Castrol-importøren til BilXtra tilsvarer Castrol Magnatec 5W-40. "Det er det vi anbefaler når de har gått over 100.000km" mener jeg de sa, uten noen forklaring på hvorfor det ble Valvoline ene året og Castrol det andre. Takk! Tenkte jeg skulle ta en ringerunde mandags formiddag! Er et par andre småting jeg skulle hatt svar på i tillegg... Ser at jeg har glemt noe ganske vesentlig i første posten (som jeg har oppdatert!): Bilen har ikke gått mer enn 62500 km før denne service'n! ... Eks på oljekavalitet; A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5 - bare å sjekke om oljen som er fylt på motor har di samme bokstavene som står i instruksjons boka så er du helt safe.. Veldig vanlig at oljeleverandører har flere alternativer for samme bilen, pga forskjellige klima etc.. Det er nettopp dette som er grunnen til mine forundringer! Som jeg skrev lenger opp, jeg skal egentlig ha "5W30 - ACEA A1/B1", men verkstedet har putta på "5W40 - ACEA A3/B3/B4". Dette fant jeg i noe datablad på nett! Tror jeg er glad for at jeg så på kvitteringa, og ikke lot det skure og gå... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Babelfisken 14 Skrevet 28 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 28 April, 2013 Bare for å øke forvirringen, her er Castrols anbefaling: Motor (DT) (D5244T2) EDGE (FST) 0W-30 A3/B4 6.5 Når det er sagt kan dette umulig ha noe som helst å si. Dette er minimale forskjeller og med mindre du har spesielle krav slik som lavaske for partikkelfilter o.l. vil et bredt spekter av oljer fungere helt utmerket og gi akkurat like god beskyttelse. At Castrol betaler Volvo en dasj penger for at de skal anbefale akkurat Castrol er ikke noe du skal henge deg opp i. Enhver olje med de rette spesifikasjonene kan brukes. Mobil1 setter dette i et noe bedre perspektiv med sine anbefalinger: Motor (DT) (D5244T2) 1st choice Mobil 1 New Life 0W-40 6.5 2nd choice Mobil Super 3000 X1 5W-40 Mao. Du burde latt kvitteringen ligge og latt det skure og gå. Pass på at det er nok olje og at du bytter minst så ofte som manualen sier så går det nok veldig bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JH86 113 Skrevet 28 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 April, 2013 ... Mao. Du burde latt kvitteringen ligge og latt det skure og gå. Pass på at det er nok olje og at du bytter minst så ofte som manualen sier så går det nok veldig bra. Takk, men jeg har en B5254T3 (Bensin, ikke Diesel) Oljenivå passer jeg jevnlig på, og intervallene har vært ca. 12.000 km hittil. (Volvo har 20.000/12 mnd) Uansett, så føler jeg meg *litt* ganske skikkelig kjempeteit nå... Brukte Castrol sin sak på nett tidligere, men må ha sett feil der! Det er noe med måten du skrev på Babelfisken som fikk meg til å søke annerledes. Takk for at du hjelper meg med å bruke huet! Fant denne siden og denne siden som beskriver dette A1/B1/A3/B3-greiene... (Og lenger ned i håndboka så anbefaler Volvo også A5/B5 olje til biler som utsettes for mer belastning, typ hengerkjøring o.l.) :facepalm: Så jeg tror konklusjonen er at verkstedet ikke har gjort noe feil, snarere tvert imot! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Babelfisken 14 Skrevet 29 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 April, 2013 Takk, men jeg har en B5254T3 (Bensin, ikke Diesel) Oljenivå passer jeg jevnlig på, og intervallene har vært ca. 12.000 km hittil. (Volvo har 20.000/12 mnd) Uansett, så føler jeg meg *litt* ganske skikkelig kjempeteit nå... Brukte Castrol sin sak på nett tidligere, men må ha sett feil der! Jo takk jeg leste selvsagt hgnubel sin motorbetegnelse og føler meg litt teit jeg ogs. Men godt du fikk et nytt perspektiv på oljer og at det ikke var så gæli likevel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgnubel 335 Skrevet 29 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 April, 2013 Jo takk jeg leste selvsagt hgnubel sin motorbetegnelse og føler meg litt teit jeg ogs. Men godt du fikk et nytt perspektiv på oljer og at det ikke var så gæli likevel. Greit med alt som blir oppklart Men jeg vil ha meg frabedt at noen tror jeg har en dieselmotor Siter bilpleielogg - Volvofamilien: V70 T4 2016 Dynamic Edition og V70R AWD 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JH86 113 Skrevet 29 April, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 April, 2013 Haha, jeg fikk en sånn "At det var!?"-opplevelse når jeg så at oljen var anbefalt til Franske dieselmotorer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Babelfisken 14 Skrevet 29 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 April, 2013 Greit med alt som blir oppklart Men jeg vil ha meg frabedt at noen tror jeg har en dieselmotor B eller D, same same Jeg er imponert over hvilket kaos Volvo har klart å lage av motortypene sine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgnubel 335 Skrevet 29 April, 2013 Rapporter Share Skrevet 29 April, 2013 Nå har jeg ikke inngående kjennskap til noen andre fabrikanter, men jeg synes volvos system er relativt enkelt.. B/D - Bensin/diesel 4/5 - Antall sylindre 2 - 2 liter 5 - 5 desiliter = 2,5l slagvolum 2/4 - 4 ventiler per sylinder T/S - Turbo/Sugemotor 2 - Revisjon Men uansett er dette bare en merkelapp som man må slå opp (eller huske) for å finne ut hva slags boring eller kamaksel eller gudvethva man trenger vite... og sånn er det vel på de fleste bilmerker Siter bilpleielogg - Volvofamilien: V70 T4 2016 Dynamic Edition og V70R AWD 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.