Gå til innhold

Hjelp! Feil olje i motor?


JH86

Recommended Posts

Heisann!

Hadde bilen på service på torsdag, og hadde det litt travelt når de var ferdig...

Men, jeg sjekket kvitteringen på fredag, og der står det Castrol TXT Softec Plus 5W/40.

Jeg vet det har vært Castrol Edge på denne før, men det jeg er mest bekymret for, er om denne oljen kan kødde til noe, eller i absolutt verste fall føre til turbo/motorhavari?

Motoren jeg har er en B5254T3 (2,5l turbo-bensin), og oljen er ifølge Castrol "en fullsyntetisk TXT motorolje som har høyere viskositet og er spesielt etterspurt for franske dieselmotorer"

Er det noen som har litt mer greie på dette en meg? :)

*Edit: Bilen har gått 62500 km før denne service'n! ;)

Endret av JH86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var specs på den Castrol Edge da?

Så lenge det er fullsynt vs fullsynt, 5w40 vs 5w40 og har lik specs så burde alt være helt i orden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært bekymret, men ville gjerne hørt med verkstedet om hva som var bakgrunnen for det valget.

Edit:

For å utdype litt, min motor (B5244T2) skal visstnok også egentlig ha Castrol Edge, men merkeverkstedet har ved en anledning valgt Valvoline MaxLife 10W-30(?) og senere Castrol Magnatec "Professional" 10W-40 som i følge Castrol-importøren til BilXtra tilsvarer Castrol Magnatec 5W-40.

"Det er det vi anbefaler når de har gått over 100.000km" mener jeg de sa, uten noen forklaring på hvorfor det ble Valvoline ene året og Castrol det andre.

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Anders Olsen

Ene merket til det andre Castrol/Valvoline feks er for verksteder kjøper olje fra den leverandøren som kan levere olje som oppfyller kravene di trenger til lavest mulig pris..

Oljer med som oppfyller samme spcs og er samme viskositet 5w30/40, men bør helst ikke skifte mellom å være 10w og 5w-40 da opplever man ofte motorene begynner å bruke litt olje..

Siden Volvo 5r motorene ikke trenger noen veldig spesiell olje så oppfyller di fleste syntetiske oljer kravet og flere delsyntetiske å..

Eks på oljekavalitet; A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5 - bare å sjekke om oljen som er fylt på motor har di samme bokstavene som står i instruksjons boka så er du helt safe.. Veldig vanlig at oljeleverandører har flere alternativer for samme bilen, pga forskjellige klima etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar så langt! :thumbup:

Beklager sen oppfølging, men har ikke vært i nærheten av PC i helga! :P

Hva var specs på den Castrol Edge da?

Så lenge det er fullsynt vs fullsynt, 5w40 vs 5w40 og har lik specs så burde alt være helt i orden :-)

Castrol Edge'n jeg har hatt i før, er 5W30, ACEA A1/B1. Dette anbefales brukt i både håndbok og klistremerke i motorrom.

Både gammel og ny olje er fullsyntetisk!

Hadde ikke vært bekymret, men ville gjerne hørt med verkstedet om hva som var bakgrunnen for det valget.

Edit:

For å utdype litt, min motor (B5244T2) skal visstnok også egentlig ha Castrol Edge, men merkeverkstedet har ved en anledning valgt Valvoline MaxLife 10W-30(?) og senere Castrol Magnatec "Professional" 10W-40 som i følge Castrol-importøren til BilXtra tilsvarer Castrol Magnatec 5W-40.

"Det er det vi anbefaler når de har gått over 100.000km" mener jeg de sa, uten noen forklaring på hvorfor det ble Valvoline ene året og Castrol det andre.

Takk! :) Tenkte jeg skulle ta en ringerunde mandags formiddag! Er et par andre småting jeg skulle hatt svar på i tillegg...

Ser at jeg har glemt noe ganske vesentlig i første posten (som jeg har oppdatert!): Bilen har ikke gått mer enn 62500 km før denne service'n!

...

Eks på oljekavalitet; A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5 - bare å sjekke om oljen som er fylt på motor har di samme bokstavene som står i instruksjons boka så er du helt safe.. Veldig vanlig at oljeleverandører har flere alternativer for samme bilen, pga forskjellige klima etc..

Det er nettopp dette som er grunnen til mine forundringer!

Som jeg skrev lenger opp, jeg skal egentlig ha "5W30 - ACEA A1/B1", men verkstedet har putta på "5W40 - ACEA A3/B3/B4". Dette fant jeg i noe datablad på nett!

Tror jeg er glad for at jeg så på kvitteringa, og ikke lot det skure og gå... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Bare for å øke forvirringen, her er Castrols anbefaling:

Motor (DT) (D5244T2) EDGE (FST) 0W-30 A3/B4 6.5

Når det er sagt kan dette umulig ha noe som helst å si. Dette er minimale forskjeller og med mindre du har spesielle krav slik som lavaske for partikkelfilter o.l. vil et bredt spekter av oljer fungere helt utmerket og gi akkurat like god beskyttelse.

At Castrol betaler Volvo en dasj penger for at de skal anbefale akkurat Castrol er ikke noe du skal henge deg opp i. Enhver olje med de rette spesifikasjonene kan brukes. Mobil1 setter dette i et noe bedre perspektiv med sine anbefalinger:

Motor (DT) (D5244T2) 1st choice Mobil 1 New Life 0W-40 6.5 2nd choice Mobil Super 3000 X1 5W-40

Mao. Du burde latt kvitteringen ligge og latt det skure og gå.

Pass på at det er nok olje og at du bytter minst så ofte som manualen sier så går det nok veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Mao. Du burde latt kvitteringen ligge og latt det skure og gå.

Pass på at det er nok olje og at du bytter minst så ofte som manualen sier så går det nok veldig bra.

Takk, men jeg har en B5254T3 (Bensin, ikke Diesel) ;)

Oljenivå passer jeg jevnlig på, og intervallene har vært ca. 12.000 km hittil. (Volvo har 20.000/12 mnd)

Uansett, så føler jeg meg *litt* ganske skikkelig kjempeteit nå... Brukte Castrol sin sak på nett tidligere, men må ha sett feil der!

Det er noe med måten du skrev på Babelfisken som fikk meg til å søke annerledes. Takk for at du hjelper meg med å bruke huet! :thumbup:

Fant denne siden og denne siden som beskriver dette A1/B1/A3/B3-greiene...

(Og lenger ned i håndboka så anbefaler Volvo også A5/B5 olje til biler som utsettes for mer belastning, typ hengerkjøring o.l.) :facepalm:

Så jeg tror konklusjonen er at verkstedet ikke har gjort noe feil, snarere tvert imot! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Takk, men jeg har en B5254T3 (Bensin, ikke Diesel) ;)

Oljenivå passer jeg jevnlig på, og intervallene har vært ca. 12.000 km hittil. (Volvo har 20.000/12 mnd)

Uansett, så føler jeg meg *litt* ganske skikkelig kjempeteit nå... Brukte Castrol sin sak på nett tidligere, men må ha sett feil der!

Jo takk jeg leste selvsagt hgnubel sin motorbetegnelse og føler meg litt teit jeg ogs. Men godt du fikk et nytt perspektiv på oljer og at det ikke var så gæli likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk jeg leste selvsagt hgnubel sin motorbetegnelse og føler meg litt teit jeg ogs. Men godt du fikk et nytt perspektiv på oljer og at det ikke var så gæli likevel.

Greit med alt som blir oppklart :) Men jeg vil ha meg frabedt at noen tror jeg har en dieselmotor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Greit med alt som blir oppklart :) Men jeg vil ha meg frabedt at noen tror jeg har en dieselmotor ;)

B eller D, same same :)

Jeg er imponert over hvilket kaos Volvo har klart å lage av motortypene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke inngående kjennskap til noen andre fabrikanter, men jeg synes volvos system er relativt enkelt..

B/D - Bensin/diesel

4/5 - Antall sylindre

2 - 2 liter

5 - 5 desiliter = 2,5l slagvolum

2/4 - 4 ventiler per sylinder

T/S - Turbo/Sugemotor

2 - Revisjon

Men uansett er dette bare en merkelapp som man må slå opp (eller huske) for å finne ut hva slags boring eller kamaksel eller gudvethva man trenger vite... og sånn er det vel på de fleste bilmerker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...