Gå til innhold

Lager moderne vaskemaskiner riper?


lunde

Recommended Posts

Hei.

Jeg havnet i diskusjon med en bensinstasjoneier om vaskemaskiner i dag når jeg vasket bilen min i selvvasken på Statoil Randaberg. Han mente at svampene vi bruker riper mer enn en moderne vaskemaskin vil gjør fordi svampene trekker til seg og flytter på skiten, mens børstene på en vaskemaskin støter den vekk ved hjelp av rikelige mengder vann og kjemikalier. Det samme argumentet brukte han forsåvidt også om børsten i selvvasken som også skulle være bedre enn svampene våre.

Han var en veldig engasjert (og hyggelig) type og vi ble stående i nesten 30 minutter før vi ble enige om å være uenige. Han tok meg også med inn i maskinvasken og ba meg kjenne på børstene og se på de om de var skitne. Fikk også med en tråd av børstene som jeg har tatt bilder av. Vet ikke helt hva de er laget av, men de kjennes ut som myk skumgummi eller lignende.

Hovedargumentene hans var i alle fall at børstene støter vekk skit i stedet for å trekke den til seg og dra den rundt på bilen som svamper gjør. Børstene trekker ikke til seg skit og blir dermed aldri skitne. De vasker aldri børstene i maskinvasken fordi det var ikke behov for det påstod han.

Han påstod også at NAF hadde vært innom både selvvasken og maskinvasken flere ganger på denne stasjonen for å finne dritt i børstene. De hadde aldri funnet noe som helst. Han nevnte at NAF hadde trukket sine advarsler mot maskinvask og faktisk anbefalte dette nå. Audi skal visst også advare mot å bruke svamp i brukerveiledningen til bilene sine (dette kan vel bekreftes/avkreftes av en Audi eier her?).

Jeg nevnte at jeg ikke brukte noen biltema svamp, men en svamp som ikke skal kile skiten fast mellom svampen og bilen (Bruker svampene som bilnerden.no selger), men han stod på sine argumenter.

Hva tenker dere andre om disse påstandene?

For å finne fasitsvaret på dette må det vel et eksperiment til? Maskinvaske en bil som i utgangspunktet er ripefri i en periode over et halvt år eller lenger?

Jeg har prøvd å få noen gode bilder av "vareprøven" jeg fikk med. Noe ymse kvalitet, men jeg syns den ser litt skitten ut uten at jeg klarer å kjenne noe ved å stryke fingeren over. Hele tråden er cirka like lang som diagonalen på et A4 ark.

mvh Inge Lunde

post-4793-0-37052900-1361557077_thumb.jp

post-4793-0-44702700-1361557083_thumb.jp

post-4793-0-12091200-1361557088_thumb.jp

post-4793-0-45704600-1361557091_thumb.jp

post-4793-0-67234300-1361557094_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Alt som berører lager potensielt riper. Renest mulig lakk fra forvask minimerer faren. Viktig også at børster/vaskeredskap ikke er møkkete etter forrige bilvask.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Det hjelper ikke hva det er laget av om det snurrer for raskt. De mest skånsomme maskinvaskene har børster/"filler" som snurrer relativt sakte. Det vil aldri bli like skånsomt som håndvask (merk:hånd), samt at en maskinvask aldri vil ha samme menneskelige vurderingsfaktor som en entusiastisk håndvasker - feks om man møter på noe skitt forvaskem ikke har fjernet.

Når det er sagt så har de nye maskinene kommet seg mye og er nok langt bedre enn før, og har man i tillegg skikkelig panserlakk så kan man nok sikkert klare seg greit - og er alternativet å ikke vaske så ville jeg glatt kjørt i automat. Men minn BMW med sin smørlakk ville ikke likt seg.. Og det å skulle anbefale å ikke vaske for hånd er jo helt koko (så lenge man bruker gode redskaper og metoder) :)

Edit; men som Øyvind sier - alt riper...

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den korte virketida kjemikaliene får må jo også gjør at en del asfalt o.l. blir liggende igjen til berøringsvasken? Noe kan vel kompenseres med å øke styrken på avfettingen, men som du nevner Dag "ser" jo ikke maskinen om det er noe som henger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med flere her. Den mengden og virketiden avfettingen har i en maskinvask tror jeg er hovedutfordringen. Det kan godt hende at maskinvasken i seg selv er skånsom, men det hjelper lite når de drar dritten av lakken.

Jeg kunne gjerne tenkt meg en DCN approved maskinvask, nå på vinterstid, men jeg tror nok det er langt unna pga produktkostnadene og virketider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Børstevask er mer skånsomt nå enn for 15 år siden, men fortsatt ikke bra nok.Uansett så bruker jeg ikke sånne maskiner, selv med børsteløs.Vet jo ikke noe om avfetninga utenom at den sannsynligvis er meget sterk.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Kjører du en bil som du knapt klarer å lese skiltet på, inn i en børstemaskin, vil den bli ripete.

Vasker du samme bilen med svamp vil man lage riper.

Kjører du en ren bil inn i en børstemaskin er det kun riper av skitten som ligger igjen på "børstene" eller eventuelt børstene.

Vasker du en noenlunde ren bil med svamp / vaskehanske, vil den ikke ripe. (merk: ikke alle svamper er like gode).

Det jeg vil frem til er at jeg personlig aldri rører bilen før jeg har dynket den med skum eller lagt surfex, avfetting, såpe e.l. og deretter spylt av. Etter det er det trygt med berøring/kosing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som du snakket med er sjefen min, så jeg burde nok ikke snakke for stykkt om maskinene. Men det som jeg kan si er at, som sakt av andre også, alle typer vask lager trolig riper, også maskinvaskene. Vaskemaskinen på Statoil sprayer bilen først med en ganske sterk petroleums basert avfettning. Den er såpass sterk at den løsner opp ganske mye drit, men stripper nok også en god del voks og sealer. Deretter så spyler den bilen nok så grundig ren med høytrykk (så samt du velger gullvask og oppover) før børstene begynner. Som Meringdal sier så har skittne biler større sjanse for å få riper, rett og slett fordi sand og div. kommer inn i børsten. Selv om børsten "støter" vekk driten, så er ikke dette bulletproof. Har selv hatt bilen min igjennom maskinen et par ganger i løpet av vinteren. Den ble polert rett før vinteren, og nå er det en passe del swirls på lakken igjen. Hvor mye av dette som skyldes maskinen, og hvor mye swirs hver enkelt vask er ansvarlig for er jo et spørsmål vi trolig ikke får svar på, med mindre noen har lyst å ofre sin nypolerte bil for å finne ut.
En annen ting er jo hva Statoil vil se på som riper (som i "ripefri" vask) Er f.eks swirls, som kun kan ses under arbeidslape, riper?

Men en ting som jeg syntes er forundrende er det faktum at de hevder at den er mer skånsom enn tradisjonel håndvask. Fordi det kommer jo helt an på hvem som vasker bilen, hva som brukes (svamp, mf mitt eller ull) og hvor grunndig forvasken er. Men i forhold til børsten i selvvasken så tror jeg at maskinen er mer skånsom.
Just my two cents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har hatt samme diskusjon jeg også, han sa at maskinen GARANTERT var like bra som håndvask, når jeg spurte hvordan den vaska innsteg og underside dører, samt dreneringsteder mht bakluke og underside bakluke ble han stille, så sa han at den vaska ikke "så" nøye.. vel jeg VIL vaske så nøye når jeg vasker, så jeg styrer unna børstevask eller automatvask uansett.

Å sitte i bilen å knote i 5-10 min i vaskeautomaten er samme tid det tar å legge på såpe og ht vaske bilen selv, og da får du tatt det du ønsker (biliigere er det ofte også)

Mulig at de har blitt mye mer skånsome, det tviler jeg ikke på, men at de tar all møkk som vi ønsker å fjerne, det er jeg 100% sikker på at ikke går.

Hjulbuer, innsteg, dørkarmer, underside dører, bakluke, innside tanklokk mm, der kommer ikke maskinen til, så 5-10 år med bare maskinvask, og du har fort rust på de stedene

  • DCN Poeng 7

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Ga deg en cred der truhaa!Du har helt rett.Maskinvask tar ikke skikkelig over alt.

Maskinvask tør jeg bruke, men da få uker før korrigering og voks isåfall, og aldri mere underspyling..

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (i tillegg til bilen i avataren min) en 2 år gammel Mondeo. Dette er jobb-bilen min, og den har i løpet av disse 2 årene (og 60.000 km) vært børstevasket anslagsvis 12-14 ganger (skal sjekke utskriften fra Shell-kortet) i maskin, og jeg må si at den fortsatt ser veldig bra ut.

Siden jeg har en av de litt mer erfarne medlemmene rett i nærheten, tror jeg nesten jeg må stikke bortom så vi kan se hvordan den ser ut under kritisk granskning. Så kan jeg poste resultatene her, kanskje med noen bilder. Det må jo være fin helgeaktivitet! :)

Er du hjemme Roger ? :)

Forresten, hmsilset, hvorfor "aldri mer underspyling" ? Jeg tar innimellom en børsteløsvask med underspyling på vintern, har trodd at det iallefall er bedre en ikkeno' ?

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg har (i tillegg til bilen i avataren min) en 2 år gammel Mondeo. Dette er jobb-bilen min, og den har i løpet av disse 2 årene (og 60.000 km) vært børstevasket anslagsvis 12-14 ganger (skal sjekke utskriften fra Shell-kortet) i maskin, og jeg må si at den fortsatt ser veldig bra ut.

Siden jeg har en av de litt mer erfarne medlemmene rett i nærheten, tror jeg nesten jeg må stikke bortom så vi kan se hvordan den ser ut under kritisk granskning. Så kan jeg poste resultatene her, kanskje med noen bilder. Det må jo være fin helgeaktivitet! :)

Er du hjemme Roger ? :)

Forresten, hmsilset, hvorfor "aldri mer underspyling" ? Jeg tar innimellom en børsteløsvask med underspyling på vintern, har trodd at det iallefall er bedre en ikkeno' ?

Spyler alt for hardt.Ikke trygt på en del biler som har mye elektronikk og ikke veldig mye deksler og beskyttelse der nedeKlart det må til siden det ikke er brukt avfetning..Jeg unngår det alikevel.Er bilen brukbart understeltbehandlet så er det bedre å la være å bruke underspyling i maskin.Heller gjøre det for hånd vår og høst :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korriger panser og en dør på en sort bil, ta masse bilder, kjør maskinvask og ta masse nye bilder. Start med å kjøre ren bil igjennom maskinen, og godt vinterskitten bil neste gang, husk masse bilder underveis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt rykter om at vaskeautomater har miljøkrav hengende over seg. Og pga det blir vannet resirkulert. (Motstrøms? Ferskt vann på siste skylling feks og forvasken er gjennbrukt flere ganger?) Blir jo brukt en del liter vann på hver vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mondeoen min er grå metallic, så riper syns ikke så godt på den, kanskje dårlig testobjekt.

Som ett kompromiss pleier jeg å kjøre "pickup-vask" hos Shell, dvs bare børster på sidene, og høytrykk på

panser og tak.

De bak kassa protesterer hver gang når de ser at det ikke er en pickup, men jeg syns det er bedre, og den er sjelden

så veldig møkkete på panser og tak, det er sidene som er ille nå på vinteren.

På sommeren vaskes den for hånd så klart.

Skal vaske den idag (siden det er mildvær) og ta noen bilder, for å se om sidene er verre enn panser/tak

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Er en tråd på DW, der tar de å korrigerer en mørk bil 100%, sjekker at det ikke er oljer etc som skjuler ting og tang, for så å kjøre den gjennom en børstewask en gang..... før og etterbildene sier igrunnen det meste, ble greit med swirls.

satt en halv time nå og søkte der for å finne den, men beklageligvis fant jeg den ikke, er nok et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en tråd på DW, der tar de å korrigerer en mørk bil 100%, sjekker at det ikke er oljer etc som skjuler ting og tang, for så å kjøre den gjennom en børstewask en gang..... før og etterbildene sier igrunnen det meste, ble greit med swirls.

satt en halv time nå og søkte der for å finne den, men beklageligvis fant jeg den ikke, er nok et par år siden.

Har lest den tråden på DW, men tror den begynner å bli noen år gammel, har muligens andre børster på stasjonene i Norge pr. i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...