Gå til innhold

Kjøpe nytt kamera!


Terje77

Recommended Posts

Har akkurat solgt mitt speilreflekskamera på grunn av for lite bruk. Hadde et canon 450d med tamron 18-270 objektiv. Valgte å selge på grunn av at jeg ikke orket å drasse på det svære kameraet, tok heller med meg konas Panasonic TZ 7 ( kompakt superzoom) når jeg skulle ta bilde av noe. Så nå har jeg kikka litt på kompakt kamera jungelen og kommet frem til 2 kandidater og det er Sony rx100 og panasonic dmc-lx7.

Ser at Sony vinner de fleste tester, men det er mye med panasonic kameraet som jeg liker.

Noen med peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg hadde valgt G1X el. RX100, begge har hakket bedre bildekvalitet en G15.

G15 er dog et meget bra kamera, med gode macroegenskaper, noe som er praktisk ved s&s bilder.. RX100 er nest best på macro..

Kjøp RX100 hvis du greier deg uten søker og G15/G1X hvis du trenger det :)

G15 vs RX100

G15 vs G1X

Edit: Prisene i sammenligningene, stemmer ikke. RX100 koster det samme som G15, G1X koster 500 mer en de andre..

Endret av shiznit
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

Støtter ovennevnte med G1X (eller PS G15).

Ikke like lette og tynne, som mange konkurrenter, men utrolig mye "bang for the buck". Har en forgjenger av G15 som et mer bærbart alternativ til mitt DSLR, og det leverer hvér gang.

DPReview.com har solide tester: G1X og G15 (lenke fører rett til testkonklusjonen, les alle sidene for alle detaljer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

For å ta bilder av detailing jobber så trenger man strengt tatt ikke noe vidunderkamera. Den største utfordringen blir nok uansett hvitbalansen og kameraets evne til å "lese" denne riktig. RAW bør heller ikke være et must akkurat i dette tillfelle selv om det er et pluss for entusiaster.

Poenget med detailing jobber er jo å ta dokumentasjonsbilder og det viktigste i så måte er at bildene enklest mulig blir slik virkeligheten viser med tanke på farger etc.

Lysstyrke er vel heller ikke det man absolutt trenger når man tar planlagte bilder av stillestående bil etc. I slike tillfeller kan man også bruke stativ.

I bunn og grunn blir det i mine øyne overkill med RX100 til slike typer jobber. Kjøp heller en Canon S100/110. Kameraet er lite, lyssterkt, mulighet for RAW, gode ISO egenskaper (i klassen) etc.

Det kommer også litt an på hvor mye penger man vil legge i det og hvor erfaren man er ved bruk etc.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...